Start grootste project voor zware elektrische vrachtwagens in EU

Economie 19/12/2018 8:27:27

Het Interreg-project Electric Green Last Mile (eGLM) test zeven elektrische 44 ton trucks die geen emissies uitstoten, en de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport.

Lees hieronder verder   
Verwant

App voor veilig vrachtverkeer binnen haven Zeebrugge

Montea steekt 14,6 miljoen euro in nieuwe buitenlandse projecten

Aertssen Group heeft ADM Team Heavy Weight overgenomen

SupplyStack haalt 5 miljoen euro op voor Europese uitbreiding

DHL Express eerste bedrijf met BE-GATE vergunning

35 partijen kiezen voor vergroening stedelijke logistiek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit nieuwe project richt zich op zware distributie, in korte ritten van maximaal 150 kilometer in de regio van de Europese logistieke hotspots Venlo in Nederland en Duisburg in Duitsland. De ultrasnelle laadstations zullen zich op strategische locaties bevinden.

Fabrikant FRAMO bouwt deze e-trucks, die in de loop van 2019 worden geleverd. De vrachtwagens zijn schoon, stil en milieuvriendelijk. Gedurende het hele project worden de elektrische trucks en laadinfrastructuur in real-time situaties getest en bewaakt.

Dit zal worden gedaan in termen van technologie, maar ook met betrekking tot de inzet. Dat gebeurt in samenwerking met de Nederlandse Hogeschool Fontys en de Duitse FH Aachen. De resultaten worden gedeeld om de duurzaamheid van de transportsector te helpen versnellen.

Michiel Scheffer, voorzitter van de begeleidingscommissie van INTERREG Duitsland-Nederland en commissaris voor Economie, Innovatie en Europa van de provincie Gelderland: "Met dit project bieden we een slimme en schone oplossing voor het vrachtvervoer van de toekomst, goed voor de economie, goed voor het milieu."

Minister Pinkwart: "De locatie, met zijn optimale vervoersverbindingen naar Nederland, België en Frankrijk, creëert de ideale omgeving om de toekomst van mobiliteit in het hart van Europa vorm te geven."

Joost van den Akker, commissaris voor economie en kennisinfrastructuur van de provincie Limburg: "De investeringskosten in elektrische trucks zijn nog steeds hoog voor bedrijven in 2018. De gezamenlijke investering in een laadinfrastructuur is een extra horde die eGLM wegneemt."

Door deel te nemen aan eGLM verkrijgen transportbedrijven een voordeel bij het testen en toepassen van elektrische trucks en nieuwe logistieke modellen voor een verbeterde bezettingsgraad.

Partners in het project zijn actief in de regio Venlo-Duisburg: Samskip, Meulenberg, CTV, Köppen, Große Vehne, Smurfit Kappa, BCTN, LIOF en Fier Automotive & Mobility. << (Lydia Heida) (foto: eGLM)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Geothermie: Hoe diep in de put? - artikel

De voorbije jaren werd in Vlaanderen steevast naar geothermie verwezen als één van de meest beloftevolle types hernieuwbare energie. VITO liet regelmatig positieve berichten horen.

Tuinbouwschool Melle wint STEM-scholenwedstrijd Artcadia

Hun winnende ontwerp ‘Zeeteelt’ is een uitvinding waarbij hexagonale pontons, gemaakt van het afvalplastic uit de oceanen, de basis vormen om aan landbouw op zee te doen.

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Voedingsmiddelenindustrie vaak nog in eerste fase van digitalisering

Dit blijkt uit een rapport met de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat Siemens PLM Software uitvoerde over digitalisering in de voedings­middelen­industrie.

Slimme tattoo krijgt nieuwe functies dankzij intelligente inkt

De Universiteit Twente ontwikkelt een micro-jet injectietechniek die met een dunne en ultrasnelle vloeistofstraal tatoeages zet, die bijvoorbeeld een signaal geven om medicijnen in te nemen.

Emerson organiseerde STEM-Girlsday - techniek

Als vervolg op haar wereldwijde inzet om het STEM-onderwijs en women in STEM te promoten, organiseerde Emerson een “We Love STEM”-evenement onder de vlag van Girlsday.

Internetinfrastructuur moet het hebben van de democratie - artikel

Na de verkiezingen in Congo werd het internet begin dit jaar weken uitgeschakeld. Midden januari ging het internet ook neer in Zimbabwe na onrust over de steile brand­stof­prijs­verhogingen.

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

Partners