Start grootste project voor zware elektrische vrachtwagens in EU

Economie 19/12/2018 8:27:27

Het Interreg-project Electric Green Last Mile (eGLM) test zeven elektrische 44 ton trucks die geen emissies uitstoten, en de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

2019 was opnieuw recordjaar voor North Sea Port

Eind 2020 nieuwe Antwerpse CityHub voor DHL Express

Nieuw logistiek centrum CHC stap richting “logistiek 2.0”

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit nieuwe project richt zich op zware distributie, in korte ritten van maximaal 150 kilometer in de regio van de Europese logistieke hotspots Venlo in Nederland en Duisburg in Duitsland. De ultrasnelle laadstations zullen zich op strategische locaties bevinden.

Fabrikant FRAMO bouwt deze e-trucks, die in de loop van 2019 worden geleverd. De vrachtwagens zijn schoon, stil en milieuvriendelijk. Gedurende het hele project worden de elektrische trucks en laadinfrastructuur in real-time situaties getest en bewaakt.

Dit zal worden gedaan in termen van technologie, maar ook met betrekking tot de inzet. Dat gebeurt in samenwerking met de Nederlandse Hogeschool Fontys en de Duitse FH Aachen. De resultaten worden gedeeld om de duurzaamheid van de transportsector te helpen versnellen.

Michiel Scheffer, voorzitter van de begeleidingscommissie van INTERREG Duitsland-Nederland en commissaris voor Economie, Innovatie en Europa van de provincie Gelderland: "Met dit project bieden we een slimme en schone oplossing voor het vrachtvervoer van de toekomst, goed voor de economie, goed voor het milieu."

Minister Pinkwart: "De locatie, met zijn optimale vervoersverbindingen naar Nederland, België en Frankrijk, creëert de ideale omgeving om de toekomst van mobiliteit in het hart van Europa vorm te geven."

Joost van den Akker, commissaris voor economie en kennisinfrastructuur van de provincie Limburg: "De investeringskosten in elektrische trucks zijn nog steeds hoog voor bedrijven in 2018. De gezamenlijke investering in een laadinfrastructuur is een extra horde die eGLM wegneemt."

Door deel te nemen aan eGLM verkrijgen transportbedrijven een voordeel bij het testen en toepassen van elektrische trucks en nieuwe logistieke modellen voor een verbeterde bezettingsgraad.

Partners in het project zijn actief in de regio Venlo-Duisburg: Samskip, Meulenberg, CTV, Köppen, Große Vehne, Smurfit Kappa, BCTN, LIOF en Fier Automotive & Mobility. << (Lydia Heida) (foto: eGLM)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Prominente fysici: “Bouw een versneller van 100 kilometer bij CERN”

Een grote nieuwe deeltjesversneller bij CERN, met een omtrek van 100 kilometer, is de verstandigste keus om de deeltjesfysica de komende decennia echt vooruit te helpen.

5 goede redenen om Prototyping MNE 2020 te bezoeken

Met de 4e industriële revolutie en industry 4.0 zijn er twee bruggen die dringend moeten gebouwd worden. Er is de digitale brug tussen IT en OT en de time-to-market brug.

Agfa-Gevaert benoemt Pascal Juéry als nieuwe CEO

Op 1 februari 2020 zal Fransman Pascal Juéry (54) Christian Reinaudo opvolgen als nieuwe CEO van Agfa-Gevaert. Die laatste blijft wel lid van de raad van bestuur.

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

Met het project ‘Future Proof Warehousing’ biedt VIL bedrijven inzicht in de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie voor een efficiënt, veilig en futureproof magazijn.

Schaaf je kennis over stoom bij tijdens de stoomcursus 2020

In tal van industriële sectoren wordt stoom als warmtedrager voor diverse productieprocessen gebruikt. We denken daarbij aan de chemische sector, maar o aan de voedings- en textielindustrie.

Evonetix schaalt samen met imec productie microchips op

Evonetix, dat een desktoptoestel voor DNA-synthese ontwikkelt op basis van een vernieuwende microchip, gaat samenwerken met onderzoeks- en innovatiehub imec.

ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

Haven Oostende verleent een concessie op de ex-Beliard site in het havengebied aan ECA Robotics Belgium, waar het zijn nieuwe fabriek zal vestigen en dronesystemen zullen bouwen.

Sensirion introduceert volgende generatie multi-gas mass flow sensoren - techniek

Sensirion introduceert Q2 2020 een nieuwe multi mass flow sensor die uitermate geschikt is voor het zeer nauwkeurig meten van onder andere zuurstof (O2), lucht en lach gas (N2O), ...

Partners