VIL ontwikkelt twee blockchain software pakketten voor logistieke bedrijven

Bedrijfsnieuws 14/12/2018 10:06:07

Er wordt een track & trace-systeem gebouwd voor het opvolgen van containers en opleggers in multimodaal transport en een digitaal transportdocument voor het gecombineerd weg-spoor vervoer.

Lees hieronder verder   
Verwant

Navitrans gaat verder onder Canadese vlag

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Vastgoed joint venture bouwt krachtigste zonnedak ter wereld

Nieuw project onderzoekt waterstof voor intern bedrijfstransport

Yusen Logistics bouwt nieuw slim farmamagazijn in Antwerpse haven

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In een eerste applicatie wordt een track&trace-systeem gebouwd voor het opvolgen van containers en opleggers in het multimodaal transport.

Daarbij worden zowel data uit bedrijfssystemen als IoT-data van slimme transportunits opgeladen in de blockchaintoepassing.

Om data-integratie te maximaliseren worden diverse interfaces gebouwd. VIL wil immers bedrijven maximaal faciliteren bij het delen van data in deze ketenwijde toepassing.

De applicatie zal door grotere transparantie van multimodale routes zorgen voor accurate informatie over 'estimated time of arrival', zodat bedrijven hun activiteiten beter kunnen plannen en optimaliseren.

De tweede applicatie voorziet een digitaal transportdocument voor het gecombineerd weg-spoor vervoer. De blockchaintoepassing kan de CMR- en CIM-vrachtbrieven vervangen in het multimodale traject.

Door middel van laagdrempelige data-integratie met bedrijfssystemen wordt de administratieve last bij de overgang van weg naar spoorvervoer en vice versa tot een minimum herleid.

De applicaties worden ontwikkeld in samenwerking met de Antwerpse startups Ledgit en Dockflow. Ledgit ontwikkeld de applicaties, terwijl Dockflow het project in zijn geheel begeleidt. Voor de IoT-aspecten van het project werkt VIL samen met de Karel de Grote Hogeschool.

VIL test vanaf juli 2019 de software live op verschillende multimodale routes. Bij afloop van het project in november 2019, zullen de applicaties als open source software beschikbaar zijn voor de logistieke sector.

“We hopen dat na afloop van het project logistieke bedrijven en software bouwers de applicaties verder zullen ontwikkelen en integreren met hun bestaande systemen”, aldus Eric Verlinden, Manager Transitiedomeinen bij VIL. << (Lydia Heida) (foto: Pixabay)

Projectdeelnemers:
Aertssen Group, Atlas Copco Airpower, BCTN Meerhout, bpost, Colruyt Group, DP World Antwerp Holding, H.Essers Systems Company, Gosselin Forwarding Services, Lineas, Molenbergnatie, Oracle, Randstad Group Belgium en Vinçotte.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

Internationale samenwerking CO2-opslag komt in aanmerking voor EU-subsidie

De Europese Unie is in principe bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de industrie in Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners