Haven van Antwerpen test opwekken van energie uit waterstroom

Economie 10/12/2018 14:42:03

Onlangs werd een hydroturbine geplaatst in de Kallosluis om het opwekken van energie uit waterstroom te testen. Het doel is om alle sluizen in de haven op termijn energieneutraal te maken.

Lees hieronder verder   
Verwant

Fluvius realiseert technisch hoogstandje bij Katoen Natie

Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

Volledig hernieuwbaar energiesysteem geen bedreiging voor welvaart - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De haven van Antwerpen telt momenteel zeven zeesluizen, waar dagelijks een grote hoeveelheid water wordt versast.

Om te testen hoe deze waterstroom ingezet kan worden om elektriciteit op te wekken, heeft het Havenbedrijf Antwerpen een hydroturbine met een theoretisch vermogen van 100kW geplaatst in de Kallosluis.

Het Vlaamse mechanisch constructiebedrijf De Meyer, in samenwerking met Water2Energy, ontwikkelde een turbineconcept dat optimaal is afgestemd op de specifieke omgevingsomstandigheden en waarvoor onder andere Virtual Reality werd ingezet.

Bij dit ontwikkelingstraject kon het bedrijf beroep doen op innovatiesteun van Vlaio. De Meyer stond daarna ook in voor de bouw en de installatie van de waterturbine.

Matthias Lootens, onderhoudsingenieur bij Havenbedrijf Antwerpen: “De turbine heeft een verticale as van 15 meter lang die in een waterafvoerkanaal werd geplaatst en daar gebruikt maakt van de kracht van de waterstroom om energie op te wekken. Het is de eerste keer dat een dergelijk systeem wordt geïmplementeerd op een zeesluis. Waterstroming zorgt voor extra uitdagingen, zoals slibafzetting, maar het is ons gelukt om de hydroturbine succesvol te plaatsen en we zijn nu volop bezig met de testen.”

Het gaat om een eerste proeffase tot eind januari 2019, om het elektrisch potentieel vermogen van deze techniek te meten. Na afloop van deze testfase volgt een evaluatie en indien de testen succesvol zijn, is de volgende stap om de hydroturbine door middel van een generator met het elektriciteitsnet te verbinden.

De Kallosluis heeft een jaarlijks verbruik van ongeveer 500 MWh. De testen zullen uitwijzen hoeveel energie er precies kan worden opgewekt, en dus hoeveel turbines er moeten worden ingezet om, tegen 2020, de Kallosluis volledig op de kracht van waterstroom te laten werken en daarmee energieneutraal te maken.

Vervolgens kan dan worden uitgebreid naar de andere 6 sluizen in de haven. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Onlangs werd de nieuwe verpakkingslijn in de Hoegaarden brouwerij officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van interim-premier Wilmès. Een investering van 50 miljoen euro voor AB InBev.

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners