Hoogleraar nanomechanica wil ‘zweven op nanoschaal’

Onderzoek & Wetenschap 6/12/2018 17:16:06

Met nano-engineering willen we de kloof tussen nano wetenschap en concrete nanomechanische toepassingen overbruggen, stelt prof. dr. Peter Steeneken van de TU Delft in zijn intreerede.

Lees hieronder verder   
Verwant

EpiGaN overgenomen door Franse Soitec

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Lanxess kiest artificiële intelligentie voor productontwikkeling

Hyperspectrale camera zoekt bewijs Da Vinci

VEGAPULS 64 biedt nauwkeurigheid van 1 millimeter - techniek

Uitbreiding Antwerpse Royerssluis vergt aangepaste afwateringsinfrastructuur

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - 'Beweging' staat centraal in zijn intreerede ‘Dynamica in de nanomechanica’. Zoals de beweging van microscopische zwevende en roterende motortjes en schakelaars, aangedreven door elektrostatische krachten, die onlangs in Delft (Nederland) zijn gemaakt.

"Ik wil dit soort robotjes nog veel kleiner, sneller en nauwkeuriger gaan maken," stelt prof. dr. Peter Steeneken, hoofd van de Dynamics of Micro and Nanosystems groep aan de TU Delft.

Hierdoor gaan productiekosten omlaag, wordt minder energie verbruikt en is nauwkeuriger werken mogelijk. Moderne telefoons zitten daarom vol met microscopisch kleine apparaatjes, zoals klokken, microfoons en sensoren. Het is interessant om dit soort apparaten nog kleiner en dunner te maken, nog sneller te laten bewegen en nog nauwkeuriger te maken. Een van de manieren om structuren kleiner te maken is door nieuwe materialen te gebruiken.

Zoals grafeen, een membraan dat slechts 1 atoom dik is, en heel licht en sterk is. Deze unieke aspecten maken interessante nieuwe actuatoren en sensoren mogelijk. Op nanoschaal is het gedrag van deze structuren echter heel anders dan op microschaal en daardoor moeilijk te meten en te voorspellen.

Daarnaast zijn op nanoschaal wrijvings- en plakkrachten erg groot. Als twee oppervlakken elkaar raken, dan is het bijna onmogelijk om ze nog los van elkaar te krijgen. Volgens Steeneken is er maar één manier om structuren wrijvingsloos over grote afstanden met hoge snelheden te bewegen: zweven op nanoschaal.

"Op grote schaal zijn er bijvoorbeeld magnetische zweeftreinen, maar op microschaal is het moeilijk om objecten zwevend te bewegen en roteren. We hebben nu de eerste stappen gezet waarbij we 100 micrometer dikke zwevende en roterende motortjes en schakelaars hebben gemaakt, die worden aangedreven door elektrostatische krachten."

"Het is een uitdaging om de beweging van zwevende microstructuren te begrijpen, kwantificeren en voorspellen. Maar, als we ze in bedwang kunnen houden, bieden ze nieuwe mogelijkheden om de prestaties van nanomechanische systemen sterk te verbeteren." << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Agromatic Regelungstechnik lanceert actuators met Bluetooth

De nieuwste ontwikkeling van Agromatic Regelungstechnik, gelanceerd op de DIAM-beurs, combineert een flexibele activeringstijd die door de klant kan worden geselecteerd met de comfortabele instelling van de actuatorparameters via de Agromatic App die wordt bediend met een smartphone of tablet via bluetooth. >>

Partners