Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

Economie 6/12/2018 9:00:51

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

Groot lek in Intel-processoren legt gevoelige informatie bloot

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Aantal jobs in 3D-printing in stijgende lijn

Vlaanderen stimuleert gebruik eXtended Reality

Rittal presenteert edge computing voor slimme industrieën - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In het Antwerpse Tolhuis (in de IOT-incubator the Beacon) opende Helicus zijn Command & Controle Centrum (C&CC) waar piloten vanaf de tweede helft van 2019 het automatische droneverkeer voor medisch transport tussen de Antwerpse ziekenhuizen zullen monitoren.

Dat gebeurde in bijzijn van de partners (Skeyes (sinds kort nieuwe naam van Belgocontrol), verzekeraar Baloise Insurance), vliegtuig- en dronebouwer Sabca, Unifly en integrator NSX (spin-off van de Universiteit Antwerpen)- maar ook de ziekenhuizen uit Antwerpen en Hasselt, KUL,… Een en ander kadert in het SAFIR-project dat het EU-wetgevingsproces rond drones moet voeden.

“Dit is brand-, gloednieuw”, leidde Fons Duchateau, Antwerps schepen bevoegd voor OCMW, sociale zaken, wonen, diversiteit en inburgering, samenlevingsopbouw (en dus voor gezondheid) in. Met de drones zou ‘9 miljoen kilometer’ in het verkeer uitgespaard kunnen worden.

De regelgeving loopt achter... maar dit zou een voorbeeld zijn van hoe een wetgevend kader vooruitgestuwd wordt. Hij wees op het Urban Air Mobility Initiatief waar Antwerpen zich op 10 september dit jaar bij aansloot. Aanvankelijk was er vooral sprake van interesse bij brandweer en politie om drones in te zetten... maar ook de dokters weten de toekomst vorm te geven.

“We schrijven zelf het procedureel kader”, stelde Mikael Shamim, managing director van Helicus, bij het toelichten van het project. Hij wees op een andere ‘uniciteit’. In tegenstelling tot de meeste drone-verhalen die kiemen in de modelbouw, is hier van bij de start gekozen voor ‘professionals’.

Naast een ‘vliegtuigbouwer’ is ook een ‘verzekeraar’ in het verhaal meegenomen. Hij gaf mee dat de vraag naar een droneoplossing een jaar geleden vanuit de artsen groeide. Er kwam ook input van de KUL en UA in het technisch design.

Het gaat hier om low level dronevluchten in een gecontroleerd luchtruim. Maar om daar ook ruimte voor drones te vinden moet de zogenaamde ‘separatie’ -met klassieke vliegtuigen- aangepast worden. Zo niet is nauwelijks iets mogelijk. “We hebben nu veel safety assessments”, aldus Shamim. Welke risico’s zijn er? Hoe zijn die in te beheersen?

Naast de controleruimte was er ook een heuse drone te zien. Vandaag is er één toestel, het testplatform van Sabca, dat aangedreven wordt door 4X2 elektrische motoren, 70 à 80 km/uur haalt, tegen een zijwind van 25 knopen op kan, en een payload van 5 kg mee kan nemen, IP5X, ...

De finale versie zal een parachute meehebben, audio- en visuele alarmen. De batterijen kunnen het toestel zo’n 25 km ver brengen. In de stad zijn de afstanden nooit zo groot. Op één lading kan er dus heel wat weg en weer gevlogen worden. Herladen vergt een paar uur. Dat gebeurt manueel. “Er wordt onderzocht of dat later contactloos -inductief- kan”, zegt Steven Wille, Business Unit Director UAS bij Sabca.

Het vierarmige toestel heeft een spanwijdte van zowat een m2. Een landingsplatform zal toch zo’n 9 m² vergen. SABCA werkt naar verluidt ook aan een zwaarder, achtarmig toestel. De lading wordt meegenomen in een kunststoffen cilinder met een diameter die past in de vacuüm transportbuissystemen van de ziekenhuizen. De cilinder wordt met klittenband aan de drone bevestigd.

Er wordt gevlogen op het Global Navigation Satellite System (GNSS). Of op een combinatie. Zo wordt ook onderzoek gedaan naar 4G. In eerste instantie zullen de vooraf uitgestippelde en goedgekeurde vluchtplannen ‘automatisch’ gevlogen worden.

De ‘piloten’ monitoren het gebeuren op hun scherm en nemen over wanneer dat nodig zou zijn. Het toestel heeft ook een camera aan boord. Op termijn plant men ook AI zodat de drones ‘zelf’ beslissen wat te doen bij onverwachte omstandigheden.

Men hoopt nu alvast op het toekennen van rechtstreekse, vaste routes die geen ‘omwegen’ of ‘bakens’ opleggen. << Luc De Smet (foto’s: LDS)


Foto-impressie opening (© LDS)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Buiscontainer onder de drone (links) - de potentiële route's (rechts)

Fons Duchateau & Alex Shaposhnik - SABCA (links) - Geert Vanhandenhove (rechts)

De partners in het project (links) - StevenWille - SABCA (rechts)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Agromatic Regelungstechnik lanceert actuators met Bluetooth

De nieuwste ontwikkeling van Agromatic Regelungstechnik, gelanceerd op de DIAM-beurs, combineert een flexibele activeringstijd die door de klant kan worden geselecteerd met de comfortabele instelling van de actuatorparameters via de Agromatic App die wordt bediend met een smartphone of tablet via bluetooth. >>

Partners