Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

Economie 6/12/2018 9:00:51

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

Wieland Electric breidt productreeks HMI-ECO uit - techniek

Airbus versnelt digitale transformatie samen met Dassault Systèmes

Innovators uitgedaagd in wedstrijd 3D metaalprinten

Uitrol 5G moet niet noodzakelijk vertraging oplopen - opinie

Rockwell Automation lanceert nieuwe versie van VersaView 5200 - techniek

Rittal zorgt voor energie-efficiënt management van datacenters - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In het Antwerpse Tolhuis (in de IOT-incubator the Beacon) opende Helicus zijn Command & Controle Centrum (C&CC) waar piloten vanaf de tweede helft van 2019 het automatische droneverkeer voor medisch transport tussen de Antwerpse ziekenhuizen zullen monitoren.

Dat gebeurde in bijzijn van de partners (Skeyes (sinds kort nieuwe naam van Belgocontrol), verzekeraar Baloise Insurance), vliegtuig- en dronebouwer Sabca, Unifly en integrator NSX (spin-off van de Universiteit Antwerpen)- maar ook de ziekenhuizen uit Antwerpen en Hasselt, KUL,… Een en ander kadert in het SAFIR-project dat het EU-wetgevingsproces rond drones moet voeden.

“Dit is brand-, gloednieuw”, leidde Fons Duchateau, Antwerps schepen bevoegd voor OCMW, sociale zaken, wonen, diversiteit en inburgering, samenlevingsopbouw (en dus voor gezondheid) in. Met de drones zou ‘9 miljoen kilometer’ in het verkeer uitgespaard kunnen worden.

De regelgeving loopt achter... maar dit zou een voorbeeld zijn van hoe een wetgevend kader vooruitgestuwd wordt. Hij wees op het Urban Air Mobility Initiatief waar Antwerpen zich op 10 september dit jaar bij aansloot. Aanvankelijk was er vooral sprake van interesse bij brandweer en politie om drones in te zetten... maar ook de dokters weten de toekomst vorm te geven.

“We schrijven zelf het procedureel kader”, stelde Mikael Shamim, managing director van Helicus, bij het toelichten van het project. Hij wees op een andere ‘uniciteit’. In tegenstelling tot de meeste drone-verhalen die kiemen in de modelbouw, is hier van bij de start gekozen voor ‘professionals’.

Naast een ‘vliegtuigbouwer’ is ook een ‘verzekeraar’ in het verhaal meegenomen. Hij gaf mee dat de vraag naar een droneoplossing een jaar geleden vanuit de artsen groeide. Er kwam ook input van de KUL en UA in het technisch design.

Het gaat hier om low level dronevluchten in een gecontroleerd luchtruim. Maar om daar ook ruimte voor drones te vinden moet de zogenaamde ‘separatie’ -met klassieke vliegtuigen- aangepast worden. Zo niet is nauwelijks iets mogelijk. “We hebben nu veel safety assessments”, aldus Shamim. Welke risico’s zijn er? Hoe zijn die in te beheersen?

Naast de controleruimte was er ook een heuse drone te zien. Vandaag is er één toestel, het testplatform van Sabca, dat aangedreven wordt door 4X2 elektrische motoren, 70 à 80 km/uur haalt, tegen een zijwind van 25 knopen op kan, en een payload van 5 kg mee kan nemen, IP5X, ...

De finale versie zal een parachute meehebben, audio- en visuele alarmen. De batterijen kunnen het toestel zo’n 25 km ver brengen. In de stad zijn de afstanden nooit zo groot. Op één lading kan er dus heel wat weg en weer gevlogen worden. Herladen vergt een paar uur. Dat gebeurt manueel. “Er wordt onderzocht of dat later contactloos -inductief- kan”, zegt Steven Wille, Business Unit Director UAS bij Sabca.

Het vierarmige toestel heeft een spanwijdte van zowat een m2. Een landingsplatform zal toch zo’n 9 m² vergen. SABCA werkt naar verluidt ook aan een zwaarder, achtarmig toestel. De lading wordt meegenomen in een kunststoffen cilinder met een diameter die past in de vacuüm transportbuissystemen van de ziekenhuizen. De cilinder wordt met klittenband aan de drone bevestigd.

Er wordt gevlogen op het Global Navigation Satellite System (GNSS). Of op een combinatie. Zo wordt ook onderzoek gedaan naar 4G. In eerste instantie zullen de vooraf uitgestippelde en goedgekeurde vluchtplannen ‘automatisch’ gevlogen worden.

De ‘piloten’ monitoren het gebeuren op hun scherm en nemen over wanneer dat nodig zou zijn. Het toestel heeft ook een camera aan boord. Op termijn plant men ook AI zodat de drones ‘zelf’ beslissen wat te doen bij onverwachte omstandigheden.

Men hoopt nu alvast op het toekennen van rechtstreekse, vaste routes die geen ‘omwegen’ of ‘bakens’ opleggen. << Luc De Smet (foto’s: LDS)


Foto-impressie opening (© LDS)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Buiscontainer onder de drone (links) - de potentiële route's (rechts)

Fons Duchateau & Alex Shaposhnik - SABCA (links) - Geert Vanhandenhove (rechts)

De partners in het project (links) - StevenWille - SABCA (rechts)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

5 miljoen euro uit Interreg 2 Seas-fonds voor provincie Antwerpen

Europa investeert via het Interreg 2 Seas-fonds 5 miljoen euro in 9 nieuwe projecten in de provincie Antwerpen. 5 projecten rond sociale thema’s en 4 rond duurzame energie en klimaatadaptie.

Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

Belgium Naval & Robotics heeft een samenwerkingsplan gepresenteerd dat over een periode van 20 jaar 4 miljard euro omzet in België genereert met ruim 2,1 miljard toegevoegde waarde.

Antwerps sorteercentrum bpost bedekt met 10.000 m² zonnepanelen

De 3.700 fotovoltaïsche panelen met capaciteit van 1 megawatt werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom. bpost heeft nu in totaal 33.000 m² zonnepalen op zijn verschillende Belgische gebouwen

Zal Artificiële Intelligentie rol gaan spelen bij recrutering?

Wervingsbureau Michael Page analyseerde tijdens een onderzoek de technologieën en tendensen die de werkomgeving en competenties van morgen zullen bepalen en er een impact op zullen hebben.

Brugse campus opent labo voor onderzoek naar kunststoffen

In het laboratorium ‘Nieuwe Materialen’ kunnen studenten en wetenschappers onderzoek doen naar nieuwe kunststoffen, om bedrijven te helpen het hoofd te bieden aan ecologische uitdagingen.

IONITY gaat in zee met SPIE voor implementatie 400 laadstations

SPIE sleept een contract met IONITY in de wacht gesleept om de implementatie te ondersteunen van 400 hoog vermogen-laadstations voor elektrische voertuigen in heel Europa tegen 2020.

België en ESA akkoord over grondstation in Redu

De ministerraad keurt een voorontwerp van wet goed, dat instemt met het akkoord tussen België en het Europees Ruimteagentschap (ESA) over het centrum van ESA in Redu.

M+R: grootste Benelux-event voor procesinstrumentatie - uitnodiging

M+R is uitgegroeid tot het Benelux-event voor procesinstrumentatie in het hart van de grootste Europese (petro)chemiecluster nl. Antwerpen. Bezoek de beurs van 27-28 maart in Antwerp Expo.

Rexroth hydraulisch aggregaat bespaart ruimte en energie

De nieuwe CytroBox hydraulische krachtbron van Bosch Rexroth biedt met zijn intelligente, energie-efficiënte modulaire ontwerp een oplossing voor het middelmatige vermogensbereik van 7,5 tot 30 kW. Door IoT-technologieën te integreren, effent het ook de weg voor implementatie van Industry 4.0-concepten. <<

Partners