Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

Economie 6/12/2018 9:00:51

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

Drones ingezet voor aanmaak 3D-animaties

Versnelde ontwikkeling en validatie van zelfrijdende voertuigen

Geslaagde take-off voor Drone West (+fotoreportage)

Siemens heeft COMSA overgenomen

Tal van gebreken in veelgebruikte IoT-protocollen ontdekt

Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(13/12) 4.000 kWh groene energie voor Corda Campus

(12/12) Winnaars AstraZeneca Foundation Awards 2018 bekend gemaakt

(10/12) Haven van Antwerpen test opwekken van energie uit waterstroom

(10/12) Siemens heeft COMSA overgenomen

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In het Antwerpse Tolhuis (in de IOT-incubator the Beacon) opende Helicus zijn Command & Controle Centrum (C&CC) waar piloten vanaf de tweede helft van 2019 het automatische droneverkeer voor medisch transport tussen de Antwerpse ziekenhuizen zullen monitoren.

Dat gebeurde in bijzijn van de partners (Skeyes (sinds kort nieuwe naam van Belgocontrol), verzekeraar Baloise Insurance), vliegtuig- en dronebouwer Sabca, Unifly en integrator NSX (spin-off van de Universiteit Antwerpen)- maar ook de ziekenhuizen uit Antwerpen en Hasselt, KUL,… Een en ander kadert in het SAFIR-project dat het EU-wetgevingsproces rond drones moet voeden.

“Dit is brand-, gloednieuw”, leidde Fons Duchateau, Antwerps schepen bevoegd voor OCMW, sociale zaken, wonen, diversiteit en inburgering, samenlevingsopbouw (en dus voor gezondheid) in. Met de drones zou ‘9 miljoen kilometer’ in het verkeer uitgespaard kunnen worden.

De regelgeving loopt achter... maar dit zou een voorbeeld zijn van hoe een wetgevend kader vooruitgestuwd wordt. Hij wees op het Urban Air Mobility Initiatief waar Antwerpen zich op 10 september dit jaar bij aansloot. Aanvankelijk was er vooral sprake van interesse bij brandweer en politie om drones in te zetten... maar ook de dokters weten de toekomst vorm te geven.

“We schrijven zelf het procedureel kader”, stelde Mikael Shamim, managing director van Helicus, bij het toelichten van het project. Hij wees op een andere ‘uniciteit’. In tegenstelling tot de meeste drone-verhalen die kiemen in de modelbouw, is hier van bij de start gekozen voor ‘professionals’.

Naast een ‘vliegtuigbouwer’ is ook een ‘verzekeraar’ in het verhaal meegenomen. Hij gaf mee dat de vraag naar een droneoplossing een jaar geleden vanuit de artsen groeide. Er kwam ook input van de KUL en UA in het technisch design.

Het gaat hier om low level dronevluchten in een gecontroleerd luchtruim. Maar om daar ook ruimte voor drones te vinden moet de zogenaamde ‘separatie’ -met klassieke vliegtuigen- aangepast worden. Zo niet is nauwelijks iets mogelijk. “We hebben nu veel safety assessments”, aldus Shamim. Welke risico’s zijn er? Hoe zijn die in te beheersen?

Naast de controleruimte was er ook een heuse drone te zien. Vandaag is er één toestel, het testplatform van Sabca, dat aangedreven wordt door 4X2 elektrische motoren, 70 à 80 km/uur haalt, tegen een zijwind van 25 knopen op kan, en een payload van 5 kg mee kan nemen, IP5X, ...

De finale versie zal een parachute meehebben, audio- en visuele alarmen. De batterijen kunnen het toestel zo’n 25 km ver brengen. In de stad zijn de afstanden nooit zo groot. Op één lading kan er dus heel wat weg en weer gevlogen worden. Herladen vergt een paar uur. Dat gebeurt manueel. “Er wordt onderzocht of dat later contactloos -inductief- kan”, zegt Steven Wille, Business Unit Director UAS bij Sabca.

Het vierarmige toestel heeft een spanwijdte van zowat een m2. Een landingsplatform zal toch zo’n 9 m² vergen. SABCA werkt naar verluidt ook aan een zwaarder, achtarmig toestel. De lading wordt meegenomen in een kunststoffen cilinder met een diameter die past in de vacuüm transportbuissystemen van de ziekenhuizen. De cilinder wordt met klittenband aan de drone bevestigd.

Er wordt gevlogen op het Global Navigation Satellite System (GNSS). Of op een combinatie. Zo wordt ook onderzoek gedaan naar 4G. In eerste instantie zullen de vooraf uitgestippelde en goedgekeurde vluchtplannen ‘automatisch’ gevlogen worden.

De ‘piloten’ monitoren het gebeuren op hun scherm en nemen over wanneer dat nodig zou zijn. Het toestel heeft ook een camera aan boord. Op termijn plant men ook AI zodat de drones ‘zelf’ beslissen wat te doen bij onverwachte omstandigheden.

Men hoopt nu alvast op het toekennen van rechtstreekse, vaste routes die geen ‘omwegen’ of ‘bakens’ opleggen. << Luc De Smet (foto’s: LDS)


Foto-impressie opening (© LDS)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Buiscontainer onder de drone (links) - de potentiële route's (rechts)

Fons Duchateau & Alex Shaposhnik - SABCA (links) - Geert Vanhandenhove (rechts)

De partners in het project (links) - StevenWille - SABCA (rechts)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

NxtPort lanceert twee nieuwe diensten die de administratieve processen versnellen voor het importeren en doorvoeren van containers, dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling.

FANC geeft groen licht voor heropstart Doel 4

Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) gaf vorig weekend groen licht gegeven voor de heropstart van de kernreactor Doel 4, die sinds 6 augustus 2018 stil lag.

Sirris richt centrum voor cyberveiligheid op

Om ervoor te zorgen dat nieuwe inzichten over cyberveiligheid sneller tot bij onze bedrijven komen, richt Sirris het Brussels Initiative on Cybersecurity Innovation (BICI) op.

Jan De Nul Group bouwt onderwaterberm in Benin

In Benin is het startsein gegeven voor omvangrijke kustbeschermingswerken ter hoogte van de kustplaatjes Avlékété en Djégbadji, deel van de kuststad Ouidah.

Arburg lanceert verhuurmodel voor kunststof freeforming - techniek

Het nieuwe "All-in Package" maakt het eenvoudiger om in te stappen in het Arburg kunststof freeforming (APF)-proces. De klant profiteert aan een lage investering al van hun know-how.

VIL reikt opnieuw Lean and Green Stars en Award uit

Snel Logistics Solutions, Special Fruit en Eandis (Fluvius) werden beloond met een Lean and Green Star, terwijl IVBO aan de haal ging met de Lean and Green Award 2018.

Werkgevers zijn optimistisch voor start van 2019

Uit de nieuwe de ManpowerGroup Barometer blijkt dat de wervingsactiviteit tijdens het 1e kwartaal van 2019 blijft aanhouden. Deze prognose is al voor het 7e opeenvolgende kwartaal positief.

Geslaagde take-off voor Drone West (+fotoreportage)

In Brugge ging vrijdag een druk bijgewoonde eerste editie door van Drone West dat West-Vlaamse kmo’s en landbouwbedrijven informeerde over de vele toepassingsmogelijkheden van drones.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners