Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

Economie 6/12/2018 9:00:51

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

Aegis bevestigt deelname aan WNIE LIVE 2019

Met nieuw exoskelet nu ook zijstappen mogelijk

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Lonza automatiseert productieprocessen met Rockwell Automation - techniek

ML6 opent nieuw kantoor in Gent

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In het Antwerpse Tolhuis (in de IOT-incubator the Beacon) opende Helicus zijn Command & Controle Centrum (C&CC) waar piloten vanaf de tweede helft van 2019 het automatische droneverkeer voor medisch transport tussen de Antwerpse ziekenhuizen zullen monitoren.

Dat gebeurde in bijzijn van de partners (Skeyes (sinds kort nieuwe naam van Belgocontrol), verzekeraar Baloise Insurance), vliegtuig- en dronebouwer Sabca, Unifly en integrator NSX (spin-off van de Universiteit Antwerpen)- maar ook de ziekenhuizen uit Antwerpen en Hasselt, KUL,… Een en ander kadert in het SAFIR-project dat het EU-wetgevingsproces rond drones moet voeden.

“Dit is brand-, gloednieuw”, leidde Fons Duchateau, Antwerps schepen bevoegd voor OCMW, sociale zaken, wonen, diversiteit en inburgering, samenlevingsopbouw (en dus voor gezondheid) in. Met de drones zou ‘9 miljoen kilometer’ in het verkeer uitgespaard kunnen worden.

De regelgeving loopt achter... maar dit zou een voorbeeld zijn van hoe een wetgevend kader vooruitgestuwd wordt. Hij wees op het Urban Air Mobility Initiatief waar Antwerpen zich op 10 september dit jaar bij aansloot. Aanvankelijk was er vooral sprake van interesse bij brandweer en politie om drones in te zetten... maar ook de dokters weten de toekomst vorm te geven.

“We schrijven zelf het procedureel kader”, stelde Mikael Shamim, managing director van Helicus, bij het toelichten van het project. Hij wees op een andere ‘uniciteit’. In tegenstelling tot de meeste drone-verhalen die kiemen in de modelbouw, is hier van bij de start gekozen voor ‘professionals’.

Naast een ‘vliegtuigbouwer’ is ook een ‘verzekeraar’ in het verhaal meegenomen. Hij gaf mee dat de vraag naar een droneoplossing een jaar geleden vanuit de artsen groeide. Er kwam ook input van de KUL en UA in het technisch design.

Het gaat hier om low level dronevluchten in een gecontroleerd luchtruim. Maar om daar ook ruimte voor drones te vinden moet de zogenaamde ‘separatie’ -met klassieke vliegtuigen- aangepast worden. Zo niet is nauwelijks iets mogelijk. “We hebben nu veel safety assessments”, aldus Shamim. Welke risico’s zijn er? Hoe zijn die in te beheersen?

Naast de controleruimte was er ook een heuse drone te zien. Vandaag is er één toestel, het testplatform van Sabca, dat aangedreven wordt door 4X2 elektrische motoren, 70 à 80 km/uur haalt, tegen een zijwind van 25 knopen op kan, en een payload van 5 kg mee kan nemen, IP5X, ...

De finale versie zal een parachute meehebben, audio- en visuele alarmen. De batterijen kunnen het toestel zo’n 25 km ver brengen. In de stad zijn de afstanden nooit zo groot. Op één lading kan er dus heel wat weg en weer gevlogen worden. Herladen vergt een paar uur. Dat gebeurt manueel. “Er wordt onderzocht of dat later contactloos -inductief- kan”, zegt Steven Wille, Business Unit Director UAS bij Sabca.

Het vierarmige toestel heeft een spanwijdte van zowat een m2. Een landingsplatform zal toch zo’n 9 m² vergen. SABCA werkt naar verluidt ook aan een zwaarder, achtarmig toestel. De lading wordt meegenomen in een kunststoffen cilinder met een diameter die past in de vacuüm transportbuissystemen van de ziekenhuizen. De cilinder wordt met klittenband aan de drone bevestigd.

Er wordt gevlogen op het Global Navigation Satellite System (GNSS). Of op een combinatie. Zo wordt ook onderzoek gedaan naar 4G. In eerste instantie zullen de vooraf uitgestippelde en goedgekeurde vluchtplannen ‘automatisch’ gevlogen worden.

De ‘piloten’ monitoren het gebeuren op hun scherm en nemen over wanneer dat nodig zou zijn. Het toestel heeft ook een camera aan boord. Op termijn plant men ook AI zodat de drones ‘zelf’ beslissen wat te doen bij onverwachte omstandigheden.

Men hoopt nu alvast op het toekennen van rechtstreekse, vaste routes die geen ‘omwegen’ of ‘bakens’ opleggen. << Luc De Smet (foto’s: LDS)


Foto-impressie opening (© LDS)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Buiscontainer onder de drone (links) - de potentiële route's (rechts)

Fons Duchateau & Alex Shaposhnik - SABCA (links) - Geert Vanhandenhove (rechts)

De partners in het project (links) - StevenWille - SABCA (rechts)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners