GoodFuels brengt 100% duurzame stookolie op de markt

Deze stookolie heeft een ultra lage CO2- en zwaveluitstoot en biedt de grote scheepvaart een alternatief voor vervuilende stookolie, waarmee emissies snel en betaalbaar zijn terug te brengen.

Trefwoorden: #Boskalis, #CO2, #Deens, #Dirk Kronemeijer, #duurzaam, #Fins, #gasolie, #GoodFuels, #IMO, #Jan Rindbo, #Nederland, #Norden, #reder, #stookolie, #Sulphur cap, #uitstoot, #Ultra Low Carbon & Sulphur Fuel Oil, #Wärtsilä, #zwavel

Lees verder

Techniek

( Foto: GoodFuels )

ENGINEERINGNET.BE - GoodFuels Marine is een Nederlandse pionier in duurzame brandstoffen voor de scheepvaart. Het bedrijf introduceert nu als eerste ter wereld duurzame stookolie die nagenoeg geen CO2 en zwavel uitstoot, geheten Bio-Fuel Oil.

Deze brandstof kan grote impact hebben op het bereiken van de ambitieuze klimaat doelstellingen voor de scheepvaart, aldus GoodFuels. Het bedrijf brengt al een alternatief voor gasolie op de markt, genaamd Bio-MGO.

Er is drie jaar gestoken in onderzoek en ontwikkeling van de nieuwe stookolie. Dit betrof onder meer landtesten, in samenspel met partners zoals Boskalis en het Finse bedrijf Wärtsilä.

Ook is de Bio-Fuel Oil getest in de dagelijkse operatie van een zeeschip van de Deense reder Norden. Norden en GoodFuels Marine zijn een langdurig partnerschap aangegaan om het volume zo snel mogelijk op te schalen.

De brandstof is direct inzetbaar, dus zonder aanpassingen aan de scheepsmotor, en voldoet aan de 2020 0,5% Sulphur cap. Hiermee wordt ingespeeld op de groeiende druk op scheepseigenaren om aan de CO2 reductie-eisen te voldoen, die de International Maritime Organisation (IMO) heeft aangekondigd.

"Met onze duurzame stookolie kunnen we voor het eerst ook de grote zeevaart bio-bunkeren," aldus Dirk Kronemeijer, CEO van GoodFuels Marine. "Hierdoor kunnen de duurzame brandstof volumes enorm toenemen, wat ten goede komt aan de leefbaarheid van onze wereld.”

Jan Rindbo, CEO van NORDEN, stelt: “Norden heeft al veel gedaan om haar CO2-emissies per ton cargo drastisch terug te brengen. Met de nieuwe IMO CO2-reductiedoelstelling is het echter evident dat we met alleen brandstofefficiëntie er niet gaan komen."

"Met deze testen hebben we aangetoond dat deze stookolie een effectieve en betaalbare methode is om deze doelstelling te kunnen halen. Ik ben er van overtuigd dat ook onze klanten dit zullen waarderen en de vraag naar deze brandstof sterk zal toenemen.”