VIL onderzoekt automatisering van laad- en losprocessen

Economie 27/11/2018 15:56:36

VIL gaat samen met elf bedrijven met het project ‘OptiCharge’ onderzoeken of meer automatisering bij het laden en lossen van vrachtwagens mogelijk is en of dit leidt tot meer efficiëntie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

Bouw megagrootte multimodale site in North Sea Port

Van Hool ontvangt Nederlands order voor 20 waterstofbussen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Elke dag wachten chauffeurs een aanzienlijk aantal uren om te laden en te lossen.

Gezien het tekort aan chauffeurs en de hoge loonkosten is dit een doorn in het oog van transportbedrijven. Langs de kant van de verladers worden laad- en losoperaties vaak als een noodzakelijk kwaad gezien.

In het project ‘OptiCharge’ gaat VIL na of meer efficiëntie mogelijk is door o.a. efficiëntere planningssoftware en technologische ondersteuning (bv. automatisering) en door de noden van de verschillende stakeholders op elkaar af te stemmen.

Bij de deelnemende bedrijven zal het volledige proces van laden en lossen (inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles, wegzetten, enz.) in kaart gebracht worden.

De focus zal liggen op de technologische kant, niet op de procesmatige. Hierbij moeten ook verschillende soorten vrachten en verpakkingen bekeken worden: volle vrachten, bulk, pallets, rolkarren, etc…

Parallel zal nagegaan worden welke vormen van automatisering vandaag reeds mogelijk zijn en welke state-of-the-art oplossingen in de pijplijn zitten. De Universiteit Antwerpen, onder leiding van prof. Evy Onghena, zal als partner in dit project een marktstudie uitvoeren van de bestaande- en toekomstige technologische oplossingen.

Vervolgens zullen vraag en aanbod met elkaar gematcht worden via de ontwikkeling van een tool die de voordelen en haalbaarheid (ROI) van bestaande oplossingen en cases becijfert. Een selectie van positieve business cases zal uitmonden in een praktijktest. << (Guy Leysen) (foto: VIL)

Dit zijn de 11 deelnemers aan het project:
Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco Federal Mogul, Vario Food Group, Volvo.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Vlaamse bedrijven kampen met openstaande vacatures in IT. Het PALIM-project leidt 60 Marokkaanse IT'ers in Marokko op, waarvan er 30 in aanmerking komen voor vacatures in België.

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

Het management van Bonach wordt jonger en vrouwelijker nu Robine Martin en Femke Lintelo er voor kozen om medezaakvoerder en aandeelhouder te worden, naast oprichter Dirk Verbeeck.

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

Indaver en Acciona gaan samen een afvalenergiecentrale exploiteren in het Noordoosten van Schotland. Het NESS-energieproject zal jaarlijks 150.000 ton huishoudelijk afval verwerken.

Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Steketee, producent van schoffel- en grond­bewerkings­machines, was op zoek naar betrouwbare hoeksensoren die geschikt zijn voor de landbouw en mobiele automatisering, en niet te duur zijn.

Forse daling CO2-uitstoot van bedrijfswagens

Bedrijfswagens stoten momenteel 17% minder CO2 uit dan zeven jaar geleden, aldus hr-dienstverlener Acerta op basis van haar data voor meer dan 40.000 werkgevers.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners