Vergroeningsconsulent leidt binnenvaart naar duurzame toekomst

De binnenvaart wordt beschouwd als een duurzame en ecologisch verantwoorde transportmodus. Onder invloed van steeds strengere emissienormen moet ook onze binnenvaartvloot blijven vergroenen.

Trefwoorden: #binnenvaart, #Havenbedrijf van Antwerpen, #Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, #Paul Lambrechts, #vergroening, #Vlaamse Waterweg

Lees verder

Nieuws

( Foto: Port of Antwerp )

ENGINEERINGNET.BE - Het Havenbedrijf Antwerpen, Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen en de Vlaamse Waterweg lanceren daarom een project, waarbij vergroeningsconsulent Paul Lambrechts de sector drie jaar lang zal gaan begeleiden.

Lambrechts: “Op termijn zullen steeds meer bedrijven eisen dat hun transporteurs aan bepaalde emissie-eisen voldoen. Dat geldt ook voor de binnenvaartsector. Hoe vlugger de hele binnenvaartsector zich aan deze realiteit aanpast, des te sneller zal ze er de vruchten van plukken.”

Ook de havenwereld voert de druk op. Verschillende havens werken met gedifferentieerde haventarieven. In de eerste plaats bedoeld om binnenvaartschepen, die aan bepaalde emissienormen voldoen, te belonen. Aan de andere kant worden schepen met meer vervuilende motoren beboet door hen hogere tarieven aan te rekenen.

Pieter Vandermeeren ,Technisch Manager Milieu van Port of Antwerp: “Port of Antwerp speelt een belangrijke rol in het Europese project Clean Inland Shipping (CLINSH) en cofinanciert investeringen in emissiereducerende technieken aan boord van een 15-tal binnenschepen”.

Lambrechts zal binnenvaartschippers sensibiliseren over de impact van strengere milieuwetgeving op hun bedrijfsvoering. Daarom organiseert hij regelmatig workshops en infosessies.

Op basis van praktijkvoorbeelden laat hij binnenvaartondernemers kennismaken met verschillende opties om de uitstoot van hun vloot of schip te verminderen. Tot de mogelijkheden behoren onder andere de installatie van een elektromotor, een katalysator, een roetfilter of dual fuel schepen, die gedeeltelijk varen op duurzame brandstoffen zoals LNG.

Lambrechts: “Naast advies bied ik concrete hulp bij het uitwerken van een business case en het aanvragen van subsidies of leningen. Ik hoop zo veel mogelijk van de 800 Belgische binnenvaartondernemers te kunnen bereiken.”