Wereldprimeur: supergeleider zorgt voor lichtere windturbine

Onderzoek & Wetenschap 20/11/2018 14:20:04

Bij een windmolen aan de Deense kust bij Thyborøn werd de conventionele generator vervangen door een exemplaar met supergeleiders. Dit maakt deel uit van het EU Horizon 2020-project EcoSwing

Lees hieronder verder   
Verwant

Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

Windturbines van Norther in recordtempo geïnstalleerd

Elia presenteert nieuwe plannen voor 2020-2030

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De supergeleiders vervangen de grote en zware magneten in een conventionele windmolen. Net als in een klassieke fietsdynamo draaien de magneten daar rond binnen spoelen die de magnetische energie omzetten in elektrische.

Krachtige magneten kun je ook maken met spoelen van supergeleidende kabel: ze zijn lichter, compacter en maken in veel mindere mate gebruik van ‘zeldzame aard’-metalen zoals neodymium. De lichtere turbine maakt dat ook de torenconstructie lichter kan worden uitgevoerd, terwijl de kleinere doorsnee het vervoer over de weg minder complex maakt.

Supergeleiders geleiden stroom zonder weerstand. Dat maak grote stromen mogelijk en sterke magneetvelden. Daarvoor moeten ze wel worden gekoeld. De magneten in de nieuwe rotor zijn opgebouwd uit supergeleidende tape: op een flexibele stalen drager is een dunne laag supergeleidend materiaal aangebracht die de stroom geleidt. Compacte cryocoolers, dubbel uitgevoerd, draaien mee met de rotor, en zorgen voor een temperatuur van min 240°C.

De onderzoeksgroep Energy, Materials and Systems van de Nederlandse UTwente was in dit project als partner betrokken bij ‘alles wat koud is’, zoals het testen van de tapes en de magneetspoelen, het vinden van optimale koeling en de assemblage van de hele rotor. Hun bijdrage was goed voor twee miljoen euro binnen dit project.

Na twee jaar testen in het lab kwam in de nazomer alles samen: de generator met een doorsnee van vier meter (bijna anderhalve meter minder dan de conventionele versie) is, na grondtests bij het Fraunhofer Institut für Windenergie und Energiesysteme in Bremerhaven, verscheept naar Thyborøn.

Daar werd hij geïnstalleerd in een GC1-type molen van fabrikant Envision: dit type levert 3,6 Megawatt, heeft twee rotorbladen met een totale diameter van 128 meter, de toren is 88 meter hoog.

De komende tijd zal blijken of het nieuwe windmolenconcept voldoet aan de verwachtingen. Er zal bekeken worden of de supergeleidende generator naar verwachting presteert onder de sterk wisselende omstandigheden aan de Noordzeekust. << (Guy Leysen) (foto: UTwente)

ACHTERGROND
Het project EcoSwing is een Horizon2020 project van de Europese Unie (grant 656024). In totaal heeft het project een budget van dertien miljoen euro, waarvan tien afkomstig zijn van de Europese Unie.

Partners zijn: Universiteit Twente (NL), Envision Energy (DK), ECO 5 GmbH (DE), Jeumont Electric SAS (FR), Delta Energy Systems GmbH (DE), THEVA Dünnschichttechnik GmbH (DE), Sumitomo Cryogenics of Europe Ltd (UK), DNV GL Renewables (DE) en het eerder vermeldde Fraunhofer Institute (DE). <<


Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Agromatic Regelungstechnik lanceert actuators met Bluetooth

De nieuwste ontwikkeling van Agromatic Regelungstechnik, gelanceerd op de DIAM-beurs, combineert een flexibele activeringstijd die door de klant kan worden geselecteerd met de comfortabele instelling van de actuatorparameters via de Agromatic App die wordt bediend met een smartphone of tablet via bluetooth. >>

Partners