Snelle energieopslag in machine-aandrijvingen leidt tot lagere kosten

Bedrijfsnieuws 7/11/2018 11:35:26

Flanders Make heeft een model-gebaseerde ontwerptool ontwikkeld om de energietechnologie te kiezen en te ontwerpen, en de geschikte andere componenten van de aandrijftrein te selecteren.

Lees hieronder verder   
Verwant

Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

Robotsoftware maakt cobots menselijker

Elma overgenomen door Hydac-groep

Snijden, lassen en additive manufacturing gecombineerd

Het traject van diesel naar waterstof is ingezet - artikel

ACE remcilinders vergroten veiligheid en comfort van e-trike - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Veel aandrijftreinen van machines hebben heen-en-weer gaande bewegingen. Deze bewegingen veroorzaken een oscillerend vermogen op de aandrijfas.

Om geen te grote ongewenste snelheidsvariaties te krijgen van de aandrijfas of om geen ongewenste energiestromen te krijgen tussen de machine en het net, moet er snelle energieopslag toegevoegd worden aan de machine.

Dit kan in de vorm van mechanische energieopslag (vliegwielen, veren), elektrische opslag (capaciteiten en spoelen in combinatie met een passieve gelijkrichter) en magnetische veeropslag.

Het is daarbij belangrijk te komen tot een selectie of een combinatie van verschillende soorten energieopslag, die leidt tot een minimale totale eigendomskost, zowel wat betreft de energiekost als de kost van de machine-onderdelen.

Deze selectie hangt af van de werkingsvereisten waaraan de machine moet voldoen. Het gaat daarbij om mechanische vereisten, zoals de eisen voor het bewegingsprofiel van de aandrijfas en de levensduur van de opslagtechnologie. Of elektrische vereisten, zoals de toegestane vervuiling die de machine kan veroorzaken op het elektriciteitsnet.

Door de verschillen tussen machines en hun vereisten, is het vaak niet voor de hand liggend wat de beste technologie is, en hoe deze moet ontworpen worden. Een bepaalde keuze heeft ook invloed op de andere componenten van de aandrijftrein, zoals de motor en de motorelektronica.

Daardoor selecteren machine-ontwerpers de vorm van energieopslag vaak op basis van ervaring, wat niet altijd leidt tot de beste oplossingen.

Om snel verschillende potentiële architecturen voor energie-opslag te evalueren, ontwikkelde Flanders Make samen met partners modulaire testsystemen voor de verschillende types opslagtechnologie.

Door het opstellen van een mechanisch en elektrisch machinemodel, en de bijhorende machine vereisten, kunnen snel verschillende architecturen worden geëvalueerd. De ontwerptool maakt gebruik van een uitgebreide bibliotheek van component- en kostmodellen van de verschillende te optimaliseren aandrijfcomponenten.

Aan de hand van deze modellen, minimaliseert de ontwerptool de totale eigendomskost van de aandrijftrein en optimaliseert het automatisch de verschillende componenten van de aandrijftrein. << (Lydia Heida) (foto: Flanders Make)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners