Betere informatie beschikbaarheid ligplaatsen in haven bespaart tonnen CO2

Economie 25/10/2018 8:25:43

Als zeeschepen voor aankomst op de hoogte worden gehouden van het moment waarop hun ligplaats beschikbaar is, dan kunnen zij hun vaarsnelheid hierop aanpassen, wat brandstof bespaart.

Lees hieronder verder   
Verwant

Carrefour vervangt niet-gerecycleerde verpakkingen

Prinses Elisabethbasis in Antarctica CO2-neutraal

Agidens haalt Niveau 5 certificaat op CO2-Prestatieladder

Luchtwassers bij stallen halen voorgeschreven 70% verwijdering ammoniak

Deceuninck neemt nieuwe recyclagefabriek in gebruik

VLAIO engageert zich in Green Deal Circulair Bouwen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Vaart verminderen om ‘just-in-time’ aan te komen leidt tot minder brandstofverbruik en dus minder uitstoot van ongewenste stoffen als koolstofdioxide en stikstofoxiden.

Ook met kortere wachttijden van schepen in ankergebieden zijn flinke besparingen mogelijk. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek dat TNO en het Havenbedrijf Rotterdam recent hebben uitgevoerd.

Beiden analyseerden alle scheepsbewegingen van containerschepen naar de Rotterdamse haven in een periode van een jaar. TNO paste haar rekenmodel toe, waarmee het verschil in brandstofgebruik en uitstoot als gevolg van 'just-in-time' aankomen en korte wachttijden voor een heel jaar werden berekend.

"Door de ligtijd op de ankergebieden te beperken, kunnen containerschepen gemiddeld een 5% aanpassing van de vaarsnelheid realiseren," licht Jan Hulskotte, senior researcher van TNO, toe. “Zo kan er jaarlijks ongeveer 134.000 ton CO2 bespaard worden.”

Daarnaast werd gekeken naar de impact van kortere wachttijden in ankergebieden. Hulskotte: “Wanneer schepen 12 uur korter voor anker liggen, betekent dit nog eens een jaarlijkse vermindering van 35% en daarmee 188.000 ton CO2 en 1.000 ton stikstofoxiden.”

TNO verwacht dat grotere reducties in uitstoot en brandstofgebruik mogelijk zijn, omdat bij de berekeningen zeer voorzichtige uitgangspunten zijn toegepast.

Allard Castelein, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam: “Wij lanceerden eerder dit jaar al Pronto. Dit platform voor alle gebruikers van de haven combineert diverse data en kunstmatige intelligentie om een havenbezoek zo nauwkeurig mogelijk te plannen, zodat de activiteiten die dan moeten plaatsvinden zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd kunnen worden."

"We hebben de data uit het onderzoek direct omgezet in een view, waarin een scheepskapitein kan zien wat zijn vaarsnelheid was, wat de ideale snelheid was geweest en hoeveel brandstof en CO2 er dan bespaard had kunnen worden.” << (Lydia Heida) (foto: TNO)

Bekijk een video-animatie:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

5 miljoen euro uit Interreg 2 Seas-fonds voor provincie Antwerpen

Europa investeert via het Interreg 2 Seas-fonds 5 miljoen euro in 9 nieuwe projecten in de provincie Antwerpen. 5 projecten rond sociale thema’s en 4 rond duurzame energie en klimaatadaptie.

Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

Belgium Naval & Robotics heeft een samenwerkingsplan gepresenteerd dat over een periode van 20 jaar 4 miljard euro omzet in België genereert met ruim 2,1 miljard toegevoegde waarde.

Antwerps sorteercentrum bpost bedekt met 10.000 m² zonnepanelen

De 3.700 fotovoltaïsche panelen met capaciteit van 1 megawatt werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom. bpost heeft nu in totaal 33.000 m² zonnepalen op zijn verschillende Belgische gebouwen

Zal Artificiële Intelligentie rol gaan spelen bij recrutering?

Wervingsbureau Michael Page analyseerde tijdens een onderzoek de technologieën en tendensen die de werkomgeving en competenties van morgen zullen bepalen en er een impact op zullen hebben.

Brugse campus opent labo voor onderzoek naar kunststoffen

In het laboratorium ‘Nieuwe Materialen’ kunnen studenten en wetenschappers onderzoek doen naar nieuwe kunststoffen, om bedrijven te helpen het hoofd te bieden aan ecologische uitdagingen.

IONITY gaat in zee met SPIE voor implementatie 400 laadstations

SPIE sleept een contract met IONITY in de wacht gesleept om de implementatie te ondersteunen van 400 hoog vermogen-laadstations voor elektrische voertuigen in heel Europa tegen 2020.

België en ESA akkoord over grondstation in Redu

De ministerraad keurt een voorontwerp van wet goed, dat instemt met het akkoord tussen België en het Europees Ruimteagentschap (ESA) over het centrum van ESA in Redu.

M+R: grootste Benelux-event voor procesinstrumentatie - uitnodiging

M+R is uitgegroeid tot het Benelux-event voor procesinstrumentatie in het hart van de grootste Europese (petro)chemiecluster nl. Antwerpen. Bezoek de beurs van 27-28 maart in Antwerp Expo.

Rexroth hydraulisch aggregaat bespaart ruimte en energie

De nieuwe CytroBox hydraulische krachtbron van Bosch Rexroth biedt met zijn intelligente, energie-efficiënte modulaire ontwerp een oplossing voor het middelmatige vermogensbereik van 7,5 tot 30 kW. Door IoT-technologieën te integreren, effent het ook de weg voor implementatie van Industry 4.0-concepten. <<

Partners