Betere informatie beschikbaarheid ligplaatsen in haven bespaart tonnen CO2

Economie 25/10/2018 8:25:43

Als zeeschepen voor aankomst op de hoogte worden gehouden van het moment waarop hun ligplaats beschikbaar is, dan kunnen zij hun vaarsnelheid hierop aanpassen, wat brandstof bespaart.

Lees hieronder verder   
Verwant

Toepassing HR-glas bespaart 30% energie

Interreg Vlaanderen-Nederland investeert 1,7 miljoen euro in duurzaamheid

Internationale prijzen voor Antwerpse duurzaamheidsprojecten

H.Essers neemt LNG-vrachtwagens in gebruik

EU subsidie voor omzetten broeikasgassen naar vloeibare chemicaliën

Verkleinen afvalberg in wetenschappelijke laboratoria

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Vaart verminderen om ‘just-in-time’ aan te komen leidt tot minder brandstofverbruik en dus minder uitstoot van ongewenste stoffen als koolstofdioxide en stikstofoxiden.

Ook met kortere wachttijden van schepen in ankergebieden zijn flinke besparingen mogelijk. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek dat TNO en het Havenbedrijf Rotterdam recent hebben uitgevoerd.

Beiden analyseerden alle scheepsbewegingen van containerschepen naar de Rotterdamse haven in een periode van een jaar. TNO paste haar rekenmodel toe, waarmee het verschil in brandstofgebruik en uitstoot als gevolg van 'just-in-time' aankomen en korte wachttijden voor een heel jaar werden berekend.

"Door de ligtijd op de ankergebieden te beperken, kunnen containerschepen gemiddeld een 5% aanpassing van de vaarsnelheid realiseren," licht Jan Hulskotte, senior researcher van TNO, toe. “Zo kan er jaarlijks ongeveer 134.000 ton CO2 bespaard worden.”

Daarnaast werd gekeken naar de impact van kortere wachttijden in ankergebieden. Hulskotte: “Wanneer schepen 12 uur korter voor anker liggen, betekent dit nog eens een jaarlijkse vermindering van 35% en daarmee 188.000 ton CO2 en 1.000 ton stikstofoxiden.”

TNO verwacht dat grotere reducties in uitstoot en brandstofgebruik mogelijk zijn, omdat bij de berekeningen zeer voorzichtige uitgangspunten zijn toegepast.

Allard Castelein, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam: “Wij lanceerden eerder dit jaar al Pronto. Dit platform voor alle gebruikers van de haven combineert diverse data en kunstmatige intelligentie om een havenbezoek zo nauwkeurig mogelijk te plannen, zodat de activiteiten die dan moeten plaatsvinden zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd kunnen worden."

"We hebben de data uit het onderzoek direct omgezet in een view, waarin een scheepskapitein kan zien wat zijn vaarsnelheid was, wat de ideale snelheid was geweest en hoeveel brandstof en CO2 er dan bespaard had kunnen worden.” << (Lydia Heida) (foto: TNO)

Bekijk een video-animatie:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Agromatic Regelungstechnik lanceert actuators met Bluetooth

De nieuwste ontwikkeling van Agromatic Regelungstechnik, gelanceerd op de DIAM-beurs, combineert een flexibele activeringstijd die door de klant kan worden geselecteerd met de comfortabele instelling van de actuatorparameters via de Agromatic App die wordt bediend met een smartphone of tablet via bluetooth. >>

Partners