Nieuwe methode ontwikkeld om vliegtuigen te gebruiken als weerstation

Onderzoek & Wetenschap 11/10/2018 8:37:02

Vliegtuigen kunnen ook fungeren als sensornetwerk dat informatie verschaft waarmee betere weermodellen en voorspellingen zijn te maken, aldus onderzoekers van de Nederlandse TU Delft.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Clement Hiel: ”Innovatie moet radicaal vernieuwend zijn” - artikel

Nieuwe methode ontwikkeld om vliegtuigen te gebruiken als weerstation

Spacebel neemt ISO 5 en ISO 7 cleanrooms in gebruik

ProtoDune-detector ziet eerste deeltjessporen in vloeibare argon

Kennisinstellingen steunen Einstein Telescope in grensregio Zuid-Limburg

Technologie voor directe waarneming exoplaneten getest in de ruimte

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - “Vliegtuigen geven allerlei informatie door die ook gebruikt kan worden om weersomstandigheden uit af te leiden. Dit gebeurt door de communicatie met surveillanceradars van luchtverkeersleiders,” aldus Junzi Sun, onderzoeker van de TU Delft.

Hoewel surveillancedata van vliegtuigen hier niet voor zijn bedoeld, bevatten deze informatie die gebruikt kan worden voor weermodellen. “Wij hebben een methode ontwikkeld om een weerveld te reconstrueren uit surveillancedata die met een eenvoudige ontvanger kunnen worden ontvangen,” vertelt Sun.

Het ging daarbij om twee onderzoeksvragen: hoe kunnen we accuraat wind- en temperatuurgegevens afleiden uit surveillancedata van vliegtuigen, en hoe kunnen we efficiënt een realtime ‘weergrid’ reconstrueren. Sun: "We beschouwen vliegtuigen als bewegende sensoren die indirect wind- en temperatuurgegevens op verschillende locaties en vlieghoogtes meten."

De barometrische hoogte van het vliegtuig, de grondsnelheid en luchtsnelheid worden gedecodeerd uit downlinks van surveillancedata. Vervolgens worden de temperatuur- en windgegevens berekend middels vergelijkingen van de conversie van de snelheid van het vliegtuig.

“Om de tweede vraag te antwoorden, stellen wij een nieuw model voor om wind- en temperatuurvelden te construeren," vervolgt Sun. "Lokale kortetermijnvoorspellingen zijn ook te maken met een zogenaamde ‘predictor layer’."

"Met een testdataset waarnemingen zijn we er in geslaagd te bevestigen dat het gemiddelde voor absolute fouten qua afgeleide wind- en temperatuurgegevens bij het gebruik van onze modellen 67% en 26% lager ligt dan wanneer we het conventionele numerieke weersvoorspellingsmodel gebruiken.”

Luchtverkeersleiders en wetenschappers kunnen volledig en vrijelijk over het nieuwe model beschikken. Een dergelijk systeem kan met behulp van bestaande technologie en databronnen worden geïmplementeerd. Hiervoor zijn geen nieuwe apparaten of communicatieprotocollen nodig. << (Lydia Heida) (foto: Pixabay)


Infographic

Voorbeeld van een 'wind grid' boven Nederland en België, op 30.000 ft.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

DSV breidt logistiek centrum voor medische middelen uit in North Sea Port

De locatie van de Deense logistieke groep telt nu 36.000 m² magazijnoppervlakte en is volledig uitgerust voor de opslag en distributie van medische apparatuur en farmaceutische middelen.

Internet of Things belangrijk voor efficiëntere stadslogistiek

Uit de resultaten van ‘Intello City’, een VIL-project waarin een stadsmicromagazijn autonoom werd gemaakt, blijkt dat het IoT belangrijk kan zijn voor een efficiëntere stadslogistiek.

Plannen voor bouw grootste groene waterstofcluster in Europa

Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals), Tata Steel en Port of Amsterdam bestuderen als eerste de haalbaarheid van een 100 MW waterelektrolysefabriek bij Tata Steel in IJmuiden.

Processen dubbel beschermen met SIL-druktransmitter VEGADIF 85 - advertorial

Met de VEGADIF 85, een op veiligheid ontwikkelde transmitter voor verschildruk, levert VEGA een nieuwe bouwsteen om industriële processen betrouwbaar en continu te regelen en te bewaken.

Atos en Google Cloud lanceren AI lab in Londen

Atos en Google Cloud hebben in Londen een Lab voor Kunstmatige Intelligentie (‘Atos AI Lab’) geopend. Daar zal de expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) gebundeld worden.

Chinese groep Lingang investeert 85 miljoen euro in Zeebrugse achterhaven

Het gaat om de bouw van een logistiek park op 30 hectare, dat gericht zal zijn op het transport van onderdelen, gekoelde voeding en e-commerce tussen China en West-Europa.

Solar Team neemt deel aan extreme zonnewagen race

Het Belgische Solar Team gaat vanaf 20 oktober voor de eerste keer deelnemen aan de Carrera Solar Atacama in Chili. Deze race staat bekend als de meest extreme zonnewagen race ter wereld.

Derde IN(3D)USTRY show: metaalprinten binnenkort aan zet

In de Fira Barcelona loopt de derde IN(3D)USTRY show. Alles 3D printing! De werkelijke doorbraak van metaalprinten kondigt zich aan.

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners