Nieuwe methode ontwikkeld om vliegtuigen te gebruiken als weerstation

Onderzoek & Wetenschap 11/10/2018 8:37:02

Vliegtuigen kunnen ook fungeren als sensornetwerk dat informatie verschaft waarmee betere weermodellen en voorspellingen zijn te maken, aldus onderzoekers van de Nederlandse TU Delft.

Lees hieronder verder   
Verwant

Langverwachte EU Verordening voor drones is er

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Sonaca Aircraft verhuist naar ruimere locatie

Hersenvocht neemt met ruim 10% toe tijdens verblijf in de ruimte

Uitbouw en valorisatie van de Vlaamse ruimtevaarteconomie

Wiebelend zwart gat sproeit jets van plasmagas

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

International Women in Engineering Day

Wereldwijd

zondag 23 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

MindSphere: (R)evolution with the cloud

Webinar Siemens

dinsdag 25 juni 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(18/6) 30% meer bezoekers voor Vision, Robotics & Motion (+fotoreportage)

(18/6) Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - “Vliegtuigen geven allerlei informatie door die ook gebruikt kan worden om weersomstandigheden uit af te leiden. Dit gebeurt door de communicatie met surveillanceradars van luchtverkeersleiders,” aldus Junzi Sun, onderzoeker van de TU Delft.

Hoewel surveillancedata van vliegtuigen hier niet voor zijn bedoeld, bevatten deze informatie die gebruikt kan worden voor weermodellen. “Wij hebben een methode ontwikkeld om een weerveld te reconstrueren uit surveillancedata die met een eenvoudige ontvanger kunnen worden ontvangen,” vertelt Sun.

Het ging daarbij om twee onderzoeksvragen: hoe kunnen we accuraat wind- en temperatuurgegevens afleiden uit surveillancedata van vliegtuigen, en hoe kunnen we efficiënt een realtime ‘weergrid’ reconstrueren. Sun: "We beschouwen vliegtuigen als bewegende sensoren die indirect wind- en temperatuurgegevens op verschillende locaties en vlieghoogtes meten."

De barometrische hoogte van het vliegtuig, de grondsnelheid en luchtsnelheid worden gedecodeerd uit downlinks van surveillancedata. Vervolgens worden de temperatuur- en windgegevens berekend middels vergelijkingen van de conversie van de snelheid van het vliegtuig.

“Om de tweede vraag te antwoorden, stellen wij een nieuw model voor om wind- en temperatuurvelden te construeren," vervolgt Sun. "Lokale kortetermijnvoorspellingen zijn ook te maken met een zogenaamde ‘predictor layer’."

"Met een testdataset waarnemingen zijn we er in geslaagd te bevestigen dat het gemiddelde voor absolute fouten qua afgeleide wind- en temperatuurgegevens bij het gebruik van onze modellen 67% en 26% lager ligt dan wanneer we het conventionele numerieke weersvoorspellingsmodel gebruiken.”

Luchtverkeersleiders en wetenschappers kunnen volledig en vrijelijk over het nieuwe model beschikken. Een dergelijk systeem kan met behulp van bestaande technologie en databronnen worden geïmplementeerd. Hiervoor zijn geen nieuwe apparaten of communicatieprotocollen nodig. << (Lydia Heida) (foto: Pixabay)


Infographic

Voorbeeld van een 'wind grid' boven Nederland en België, op 30.000 ft.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kristal Solar Park officieel ingehuldigd

Met 99,5 MW is Kristal Solar park in Lommel het grootste zonnepark van de Benelux. 303.000 zonnepanelen en 2.200 kilometer kabels werden aangelegd op een terrein van 93 hectare.

Rittal ondersteunde Europa-Park bij opbouw van nieuw datacenter - techniek

Rittal ondersteunde het Europa-Park,Duitsland, bij het opbouwen van een nieuw datacenter. De systemen waren tijdig klaar voor de seizoenstart en garanderen de beschikbaarheid van attracties.

Europees onderzoeksproject gaat strijd aan met ziektes in vezelvlas

Elf Franse en Belgische universiteiten, onderzoeksinstellingen, sectororganisaties en bedrijven gaan gedurende 4 jaar op zoek naar oplossingen om ziektes in de vlasteelt te bestrijden.

Atlas Copco omarmt IoT - artikel

Antwerpen is het wereldwijde hoofdkwartier van de persluchtdivisie van Atlas Copco. Met Wouter Ceulemans, president van Airtec, praten we over IoT, smart factory en additive manufacturing.

BP breidt samenwerking met Schneider Electric uit

Wereldwijde energieproducent BP gaat een vijfjarige wereldwijde samenwerking aan met Schneider Electric. Beiden werkten al samen, maar deze overeenkomst versterkt de samenwerking.

Meer mogelijkheden voor ’biobased’ meststoffen

Het Europese onderzoeksproject LEX4BIO heeft tot doel de import van meststoffen te verminderen, nutriëntenkringlopen te sluiten en landbouwsystemen in de EU te verduurzamen.

Langverwachte EU Verordening voor drones is er

Op 11 juni 2019 publiceerde de Europese Commissie de lang verwachte gemeenschappelijke Europese regels inzake drones.

essenscia PolyMatters vindt ban op kunststoffen geen goede zaak

De toepassing van de nieuwe Europese richtlijn over Single Use Plastics (SUP) moet zo gebeuren dat de federale en regionale overheden wetgeving en maatregelen maximaal op elkaar afstemmen.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners