ÖBB en Siemens ontwikkelen batterij aangedreven trein

Bedrijfsnieuws 10/10/2018 12:23:19

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en Siemens Mobility ontwikkelen een elektrohybride batterijaandrijving voor treinen. Deze treinen hebben tot 50% minder CO2-uitstoot.

Lees hieronder verder   
Verwant

Kennametal introduceert nieuwe generatie tangentieel schouderfrezen - techniek

Belgische KMO’s geven reuzerobot extra speelruimte

Omron introduceert nieuwe universele frequentieregelaars - techniek

COMSOL Day: een dag vol multifysische simulaties - uitnodiging

Nieuwe classificatievoorziening voor AM-machines

Rittal pakt uit met gloednieuwe kastsystemen AX en KX - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Overzicht van HL7/IHE/DICOM

BluePoint Brussels (Agoria Academy)

dinsdag 4 juni 2019

Energie Platform Vlaanderen

Antwerp Expo

dinsdag 4 juni 2019

Keuze van de redactie

(20/5) Jobbarometer van de chemie en life sciences staat op groei

(20/5) Elia installeerde met succes eerste stopcontact op zee (+video)

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Cityjet eco is met zijn batterijaandrijving een alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen, die momenteel voornamelijk worden bediend met dieseltreinen voor personenvervoer.

Dankzij het gebruik van batterijen kan de CO2-uitstoot in vergelijking met dieseltreinen tot 50% afnemen. Er wordt verwacht dat de trein na uitvoerige tests in de tweede helft van 2019 voor het eerst kan worden ingezet voor personenvervoer.

Siemens ontwikkelt een elektro-hybride batterijaandrijving waarmee de trein zijn nieuw geïnstalleerde batterijen via de pantograaf kan opladen op geëlektrificeerde spoorlijnen. Deze energie kan dan worden gebruikt om de trein aan te drijven op niet-geëlektrificeerde trajecten.

Zodra de trein de geëlektrificeerde lijn verlaat, staan de batterijen in voor de stroomvoorziening van de trein. Beide bedrijven zullen deze technologie de komende maanden grondig testen in het kader van een proefproject en het systeem verder ontwikkelen met het oog op serieproductie.

Het proefproject zal worden uitgevoerd met een trein uit de Desiro ML-reeks, die momenteel voor ÖBB geproduceerd wordt. Het ontwerp van de trein laat een bijkomende dakbelasting toe. Hierdoor kan de gebruikelijke productie- en leveringstermijn voor een nieuwe trein van 36 maanden worden gereduceerd tot minder dan de helft.

Het batterijsysteem op de middelste wagon van het geconverteerde treinstel bestaat uit drie batterijcontainers, twee DC/DC-regelaars, een batterijkoeler en andere elektronische onderdelen. Het systeem maakt gebruik van lithium-titanaatbatterijen (LTO-technologie).

Deze aangepaste batterijen kunnen dankzij hogere oplaadstromen sneller worden opgeladen dan conventionele lithium-ionbatterijen. Dankzij een speciaal thermisch concept voor de batterijcontainers wordt verwacht dat externe weersomstandigheden geen invloed zullen hebben op de levensduur van de batterijen en hun laadniveau.

Wanneer de batterijen klaar zijn voor serieproductie, zouden ze een levensduur van ongeveer 15 jaar hebben, wat betekent dat ze slechts één keer zullen moeten worden vervangen gedurende de hele levensduur van de trein. << (Guy Leysen) (foto: Siemens)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Met Beckhoff naar Industrie 4.0 - advertorial

Bij Beckhoff Automation op de Hannover Messe schetterde het reuzenscherm het uit: xPlanar, Flying Motion, … maar zoveel meer ontwikkelingen sterken er het Industrie 4.0 en IoT-aanbod.

Jan De Nul Group laat nieuw ‘groen’ baggerschip te water

Sleephopperzuiger Sanderus werd uitgerust met een uitgekiend systeem voor de behandeling van uitlaatgassen en ging onlangs te water op de Keppel Offshore & Marine scheepswerf in Singapore.

Icometrix haalt 16 miljoen euro aan kapitaal op

De software van deze spin-off van UAntwerpen, KU Leuven, UZA en UZ Leuven, detecteert en meet klinisch relevante informatie in CT en MRI scans van de hersenen.

Allgro neemt nieuwe waterzuiveringsinstallatie in gebruik

De installatie zuivert afvalwater tot het de kwaliteit van drinkwater heeft, zodat het opnieuw geschikt is als proceswater. Het bedrijf halveert hiermee de waterbehoefte.

Groot lek in Intel-processoren legt gevoelige informatie bloot

De Vrije Universiteit Amsterdam heeft een groot lek ontdekt in chips van Intel, waardoor het mogelijk is om wachtwoorden en andere gevoelige informatie te lekken uit andere programma's.

Autec lanceert Compact radiografische zender - techniek

De nieuwe Autec Compact is een krachtige, vrij configureerbare radiografische zender en wordt ingezet voor het op afstand bedienen van toren- en overloopkranen, hydraulische opstellingen, ...

Meer jus voor Antwerpse zonneboot (+fotoreportage)

De vernieuwde UAntwerp Solar Boat werd in het Kattendijkdok aan het Antwerpse Havenhuis te water gelaten. De zonneboot kreeg een update, wat tot een krachtigere boot leidde.

Nieuw overlegplatform behartigt belangen Belgische dronesector

Om de sector te steunen in haar ontwikkeling, is de Belgian Civil Drone Council opgericht, een nationaal overlegplatform dat betrokken actoren uit de publieke en privé-sector samenbrengt.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners