ÖBB en Siemens ontwikkelen batterij aangedreven trein

Bedrijfsnieuws 10/10/2018 12:23:19

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en Siemens Mobility ontwikkelen een elektrohybride batterijaandrijving voor treinen. Deze treinen hebben tot 50% minder CO2-uitstoot.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuwe versie van de Uniflex krimppers S 7 - techniek

steute presenteert nieuwe bandscheefloopschakelaar - techniek

10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

Sirris onderdeel van pan-Europees robotica-project

elobau biedt verschillende varianten ultrasoon sensoren - advertorial

Magnax krijgt... wielen - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Cityjet eco is met zijn batterijaandrijving een alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen, die momenteel voornamelijk worden bediend met dieseltreinen voor personenvervoer.

Dankzij het gebruik van batterijen kan de CO2-uitstoot in vergelijking met dieseltreinen tot 50% afnemen. Er wordt verwacht dat de trein na uitvoerige tests in de tweede helft van 2019 voor het eerst kan worden ingezet voor personenvervoer.

Siemens ontwikkelt een elektro-hybride batterijaandrijving waarmee de trein zijn nieuw geïnstalleerde batterijen via de pantograaf kan opladen op geëlektrificeerde spoorlijnen. Deze energie kan dan worden gebruikt om de trein aan te drijven op niet-geëlektrificeerde trajecten.

Zodra de trein de geëlektrificeerde lijn verlaat, staan de batterijen in voor de stroomvoorziening van de trein. Beide bedrijven zullen deze technologie de komende maanden grondig testen in het kader van een proefproject en het systeem verder ontwikkelen met het oog op serieproductie.

Het proefproject zal worden uitgevoerd met een trein uit de Desiro ML-reeks, die momenteel voor ÖBB geproduceerd wordt. Het ontwerp van de trein laat een bijkomende dakbelasting toe. Hierdoor kan de gebruikelijke productie- en leveringstermijn voor een nieuwe trein van 36 maanden worden gereduceerd tot minder dan de helft.

Het batterijsysteem op de middelste wagon van het geconverteerde treinstel bestaat uit drie batterijcontainers, twee DC/DC-regelaars, een batterijkoeler en andere elektronische onderdelen. Het systeem maakt gebruik van lithium-titanaatbatterijen (LTO-technologie).

Deze aangepaste batterijen kunnen dankzij hogere oplaadstromen sneller worden opgeladen dan conventionele lithium-ionbatterijen. Dankzij een speciaal thermisch concept voor de batterijcontainers wordt verwacht dat externe weersomstandigheden geen invloed zullen hebben op de levensduur van de batterijen en hun laadniveau.

Wanneer de batterijen klaar zijn voor serieproductie, zouden ze een levensduur van ongeveer 15 jaar hebben, wat betekent dat ze slechts één keer zullen moeten worden vervangen gedurende de hele levensduur van de trein. << (Guy Leysen) (foto: Siemens)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pay-per-use: aanlokkelijk systeem mits duidelijke afspraken - artikel

Dat digitalisering nieuwe mogelijkheden schept mag duidelijk zijn. Het is zaak het kaf van het koren te onderscheiden. We worden gebombardeerd met blitse termen en concepten.

ATLAS-proefschriftprijs voor Nikhef-postdoc Stefano Manzoni

Postdoc-onderzoeker Stefano Manzoni van het Nederlandse instituut Nikhef ontvangt een ATLAS Thesis Award 2018 voor zijn proefschrift over de massa van het higgsdeeltje.

Carrefour vervangt niet-gerecycleerde verpakkingen

Polystyrenen bakjes en zwarte plastic schaaltjes worden in België niet gesorteerd en gerecycled, vandaar dat Carrefour deze vervangt door ander materiaal, zoals karton en plastic folie.

ENGIE heeft 1.000 openstaande vacatures - uitnodiging

ENGIE wil dit jaar 1.000 nieuwe medewerkers aanwerven. Daarom organiseert het bedrijf op zaterdag 23 februari een speciale Jobday in Wetteren, Antwerpen, Genk en Namen.

AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

AB InBev toont haar plannen om over de komende 2 jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van haar bottelarij in Hoegaarden, waar er nood was aan capaciteitsuitbreiding.

Prinses Elisabethbasis in Antarctica CO2-neutraal

Group VHC breidde de energievoorziening van de basis uit met zonne- en windenergie, vernieuwde het batterijsysteem en plaatste op buitenlocaties batterijsystemen voor onderzoeksapparatuur.

Wieland Electric breidt productreeks HMI-ECO uit - techniek

Met deze nieuwe productreeks HMI-ECO heeft Wieland Electric drie belangrijke artikelen aan zijn gamma toegevoegd. De versies worden gemaakt in de afmetingen 4,3” - 7” - 10”.

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Malte Schlüter, Mitsubishi Electric, bespreekt in deze column vier belangrijke trends die momenteel van invloed zijn op de verpakkingsindustrie en die de toekomst vorm zullen geven.

Nieuwe Benelux vestiging voor BLM Group

Met de oprichting van BLM Group Benelux heeft BLM Group (wereldwijde partner voor de buisbewerkings-industrie) een eigen verkoop- en servicevestiging voor de Benelux in gebruik genomen. Dit zijn de adresgegevens van deze nieuwe vestiging: Doornhoek 3776, NL-5465 TA Veghel, tel: +31 (0) 413 745 040, email: mail@blmgroup.nl >>

Partners