ÖBB en Siemens ontwikkelen batterij aangedreven trein

Bedrijfsnieuws 10/10/2018 12:23:19

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en Siemens Mobility ontwikkelen een elektrohybride batterijaandrijving voor treinen. Deze treinen hebben tot 50% minder CO2-uitstoot.

Lees hieronder verder   
Verwant

Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

Robotsoftware maakt cobots menselijker

Elma overgenomen door Hydac-groep

Snijden, lassen en additive manufacturing gecombineerd

Het traject van diesel naar waterstof is ingezet - artikel

ACE remcilinders vergroten veiligheid en comfort van e-trike - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Cityjet eco is met zijn batterijaandrijving een alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen, die momenteel voornamelijk worden bediend met dieseltreinen voor personenvervoer.

Dankzij het gebruik van batterijen kan de CO2-uitstoot in vergelijking met dieseltreinen tot 50% afnemen. Er wordt verwacht dat de trein na uitvoerige tests in de tweede helft van 2019 voor het eerst kan worden ingezet voor personenvervoer.

Siemens ontwikkelt een elektro-hybride batterijaandrijving waarmee de trein zijn nieuw geïnstalleerde batterijen via de pantograaf kan opladen op geëlektrificeerde spoorlijnen. Deze energie kan dan worden gebruikt om de trein aan te drijven op niet-geëlektrificeerde trajecten.

Zodra de trein de geëlektrificeerde lijn verlaat, staan de batterijen in voor de stroomvoorziening van de trein. Beide bedrijven zullen deze technologie de komende maanden grondig testen in het kader van een proefproject en het systeem verder ontwikkelen met het oog op serieproductie.

Het proefproject zal worden uitgevoerd met een trein uit de Desiro ML-reeks, die momenteel voor ÖBB geproduceerd wordt. Het ontwerp van de trein laat een bijkomende dakbelasting toe. Hierdoor kan de gebruikelijke productie- en leveringstermijn voor een nieuwe trein van 36 maanden worden gereduceerd tot minder dan de helft.

Het batterijsysteem op de middelste wagon van het geconverteerde treinstel bestaat uit drie batterijcontainers, twee DC/DC-regelaars, een batterijkoeler en andere elektronische onderdelen. Het systeem maakt gebruik van lithium-titanaatbatterijen (LTO-technologie).

Deze aangepaste batterijen kunnen dankzij hogere oplaadstromen sneller worden opgeladen dan conventionele lithium-ionbatterijen. Dankzij een speciaal thermisch concept voor de batterijcontainers wordt verwacht dat externe weersomstandigheden geen invloed zullen hebben op de levensduur van de batterijen en hun laadniveau.

Wanneer de batterijen klaar zijn voor serieproductie, zouden ze een levensduur van ongeveer 15 jaar hebben, wat betekent dat ze slechts één keer zullen moeten worden vervangen gedurende de hele levensduur van de trein. << (Guy Leysen) (foto: Siemens)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners