ÖBB en Siemens ontwikkelen batterij aangedreven trein
Bedrijfsnieuws 10/10/2018 12:23:19
De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en Siemens Mobility ontwikkelen een elektrohybride batterijaandrijving voor treinen. Deze treinen hebben tot 50% minder CO2-uitstoot.
Nieuwe versie van de Uniflex krimppers S 7 - techniek
steute presenteert nieuwe bandscheefloopschakelaar - techniek
10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen
Sirris onderdeel van pan-Europees robotica-project
elobau biedt verschillende varianten ultrasoon sensoren - advertorial
Magnax krijgt... wielen - artikel
>> Meer verwant nieuwsClub Logistiek & Supply Chain Managers
Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth
van 19/09/2018 tot 30/04/2019
Facility manager: 10 aparte modules
Zwijnaarde (Gent)
van 1/10/2018 tot 27/06/2019
Kwaliteitscoördinator
SBM Kortrijk
van 9/10/2018 tot 28/05/2019
Expert in onderhoudsmanagement
Zwijnaarde (Gent)
van 11/10/2018 tot 25/04/2019
Club Productiemanagers
Mercure Hotel Roeselare
van 17/10/2018 tot 4/09/2019
Club Continu Verbeteren
Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth
van 22/10/2018 tot 11/09/2019
Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.
(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden
(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones
(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn
(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België
(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen
(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - De Cityjet eco is met zijn batterijaandrijving een alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen, die momenteel voornamelijk worden bediend met dieseltreinen voor personenvervoer.
Dankzij het gebruik van batterijen kan de CO2-uitstoot in vergelijking met dieseltreinen tot 50% afnemen. Er wordt verwacht dat de trein na uitvoerige tests in de tweede helft van 2019 voor het eerst kan worden ingezet voor personenvervoer.
Siemens ontwikkelt een elektro-hybride batterijaandrijving waarmee de trein zijn nieuw geïnstalleerde batterijen via de pantograaf kan opladen op geëlektrificeerde spoorlijnen. Deze energie kan dan worden gebruikt om de trein aan te drijven op niet-geëlektrificeerde trajecten.
Zodra de trein de geëlektrificeerde lijn verlaat, staan de batterijen in voor de stroomvoorziening van de trein. Beide bedrijven zullen deze technologie de komende maanden grondig testen in het kader van een proefproject en het systeem verder ontwikkelen met het oog op serieproductie.
Het proefproject zal worden uitgevoerd met een trein uit de Desiro ML-reeks, die momenteel voor ÖBB geproduceerd wordt. Het ontwerp van de trein laat een bijkomende dakbelasting toe. Hierdoor kan de gebruikelijke productie- en leveringstermijn voor een nieuwe trein van 36 maanden worden gereduceerd tot minder dan de helft.
Het batterijsysteem op de middelste wagon van het geconverteerde treinstel bestaat uit drie batterijcontainers, twee DC/DC-regelaars, een batterijkoeler en andere elektronische onderdelen. Het systeem maakt gebruik van lithium-titanaatbatterijen (LTO-technologie).
Deze aangepaste batterijen kunnen dankzij hogere oplaadstromen sneller worden opgeladen dan conventionele lithium-ionbatterijen. Dankzij een speciaal thermisch concept voor de batterijcontainers wordt verwacht dat externe weersomstandigheden geen invloed zullen hebben op de levensduur van de batterijen en hun laadniveau.
Wanneer de batterijen klaar zijn voor serieproductie, zouden ze een levensduur van ongeveer 15 jaar hebben, wat betekent dat ze slechts één keer zullen moeten worden vervangen gedurende de hele levensduur van de trein. << (Guy Leysen) (foto: Siemens)