NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Maintenance 9/10/2018 9:56:42

Zes maanden na de opening van de nieuwe tractiewerkplaats in Kinkempois (Luik) volgt nu ook Hasselt. Vanaf december zullen 200 personeelsleden er 's nachts M6-dubbeldekstreinen onderhouden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw Ecuadoraans contract voor Jan De Nul

Nieuwe CEO bij Bilfinger Industrial Services

Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

Bouw reusachtig DEME offshore installatieschip op schema

FaunaGuard wordt wereldwijd op de markt geïntroduceerd

ArcelorMittal Gent kiest Siemens voor retrofit

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

(4/12) VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

(3/12) SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

(29/11) Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

(28/11) Unieke software zorgt voor real-time kwaliteitsinspectie in maakindustrie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op die manier zullen deze treinen overdag kunnen bollen en de ochtend- en avondpieken verzorgen tussen Tongeren en Brussel-Zuid. Men spreekt van het ‘bloktreinprincipe’.

Door de 206 meter lange hal kan de gehele trein (twee treinen) binnenrijden en via de twee doorlopende sporen naderhand gewoon doorrijden. Treinstellen hoeven minder te ontkoppelen, te rangeren. De automatische seininrichting en de nieuwe spoorbundels zorgen voor een vlotter en veiliger verkeer. Dit alles wint tijd én dus beschikbaarheid.

“Treinen kunnen frequenter binnenrijden”, aldus Gerd De Vos, director Technics B-TC. Maar de gehele opzet impliceert wel een geleidelijke verschuiving naar meer shift- en dus nachtwerk. Dat was vooralsnog enkel het geval voor het schoonmaken.

De nieuwe werkhal en vernieuwde tractiewerkplaats in Hasselt staat ook in voor periodiek onderhoud en herstel. Het nieuwe systeem zal vanaf 15 oktober ‘inlopen’ om in december werkelijk van start te gaan.

De operatoren zullen vanaf november hun werkorders via tablets en smartphones ontvangen en afpunten. In de toekomst zal ook steeds meer van telemetrie gebruik gemaakt worden, zodat tijdens de rit on line foutmeldingen geregistreerd kunnen worden en onderhoud/herstel en het bestellen van onderdelen ingepland kan worden. Nu al hebben 30% van de treinen telemetrie (305 Desiro-stellen). Andere zullen volgen.

“We testen verschillende, complementaire onderhoudssystemen uit op verschillende locaties. Kinkempois hanteert een onderhoudsbeurtenregeling voor meerdere treinen (Timetable Integrated Management) waarbij een trein gemiddeld om de tien dagen binnenloopt voor een vier uren durend onderhoud. Wij zullen hier in Hasselt het ‘bloktreinsysteem’ gebruiken”, legde persverantwoordelijke Dimitri Temmerman uit.

“Daarbij rolt een dubbeldeks M6-trein ’s nacht de werkplaats binnen voor een klein onderhoud om ’s ochtends vroeg gegarandeerd de piekuren te verzorgen op de lijn Tongeren-Brussel.” Vanaf 2020 zal er ook de nieuwe M7 onderhouden worden.

Sinds december 2017 is de nieuwe, grotere sporenbundel -7 verlichte sporen met gebetonneerde dienstwegen en bovenleidingen en een eigen seininstallatie- van de tractiewerkplaats in gebruik.

De rijtuigen sporen op 90 cm van de grond de hal binnen zodat de operatoren makkelijk onderaan aan de slag kunnen. Een operator poseerde bij het digitaal nameten van het wielprofiel, bij de controle van de elektronische display op een wagon,...

Alle apparatuur in het dak van de trein kan van op vaste werkplatformen over de volle 200 m verzorgd worden. Al wat zich daar tussenin bevindt kan via stapelaars en hoogtewerkers bereikt worden. Met een 20 tons rolbrug kan trouwens heel veel meer gebeuren.

Ook de bestaande werkplaatsen worden gerenoveerd. Werkputten worden aangepast en een deel van het dak wordt verhoogd. Onder de nieuwe hal is een watertank van 400 m³ aangelegd dat het regenwater van het dak buffert.

Het gerecupereerde regenwater wordt gebruikt o.a. voor de treinwash. Een rietveld zuivert dan weer het afvalwater. << (Luc De Smet) (foto's: LDS)

ACHTERGROND
“De vernieuwing en uitbreiding van de tractiewerkplaats van Hasselt (een investering van 25 miljoen euro) maakt deel uit van het ruimer plan om op vijf jaar tijd meer dan 300 miljoen euro te investeren in werkplaatsen en onderhoudsposten,” zei Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS.

De NMBS telt 2.600 voertuigen die het vandaag onderhoudt in 18 onderhoudsposten, 4 centrale werkplaatsen en 9 tractiewerkplaatsen waar ze een periodiek onderhoud krijgen en kleine herstellingswerken. Volgend jaar wordt ook de nieuwe werkplaats in Melle in gebruik genomen.

Efficiënt onderhoud is immers één van de drie kernactiviteiten van de NMBS, stelde Dutordoir. Met deze nieuwe onderhoudsinitiatieven wil de NMBS tegen 2021 zo’n 20.000 zitplaatsen meer creëren -het equivalent van 150 dubbeldeksrijtuigen- met de bestaande stellen.

“Tussen 2011 en 2016 kende het aantal reizigers een vlakke groei van 0,5 tot 0,8% per jaar. Sindsdien klimt het aantal met meer dan 3% per jaar.” De NMBS koopt dan ook nieuwe treinen en renoveert oudere stellen. Hiervoor staat meer dan 2 miljard euro op vijf jaar gebudgetteerd.

“Als Bombardier zich aan zijn engagementen houdt, dan rijden vanaf 2019 ook de M7 treinstellen hier binnen voor onderhoud.” Vandaag rekent ze dat de gemiddelde leeftijd van NMBS’ treinstellen meer dan 20 jaar bedraagt. “Met de M7 wordt dat 18 jaar en wordt het aantal zitplaatsen met 50.000 eenheden verhoogd.” << (LDS)


Video:
(Zo werd de tractiewerkplaats ludiek geopend)


Foto-impressie
(klik op de foto voor een grotere weergave)

De tractiewerkplaats (links) - (vlnr.) Nadja Vananroye, Sophie Dutordoir en Gerd De Vos.


Gerd De Vos bij de werkorderconsole (links) - Controle van het display.


Wielprofiel digitaal meten (links) - Vervangen ruitenwisser.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

1 miljoen dollar voor ontwikkelen chip tegen Parkinson

Het Chan Zuckerberg Initiative, het liefdadig­heids­initia­tief van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg en zijn echtgenote Priscilla Chan, lanceren het Neuro­degene­ration Challenge Network.

Haventarieven North Sea Port voor 2019 stijgen

North Sea Port meldt dat het de havengelden in 2019 zal optrekken. De stijging voor Vlissingen en Terneuzen werd vastgelegd op 1,2%, terwijl dat voor Gent 1,8% is.

VLAIO krijgt nieuwe administrateur-generaal

De Vlaamse Regering heeft Mark Andries, de huidige kabinetschef van minister-president Geert Bourgeois, aangesteld als nieuwe administrateur-generaal van VLAIO. Hij start in januari 2019.

Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Nieuw acceleratieprogramma mikt op digital en engineering start-ups

Microsoft Innovation Center Brussels en ICAB Incubator lanceren samen Amplitude+, een acceleratieprogramma voor digitale en engineering start-ups uit het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest.

Flanders Make en Sirris openen industrie 4.0 labo’s (+fotoreportage)

Vandaag werden de gloednieuwe kantoren en onderzoeksinfrastructuur van Flanders Make en Sirris in Leuven officieel geopend in aanwezigheid van Vlaams minister Philippe Muyters.

VeroTech benoemt Strategy & Business Development Director

Het Leuvense engineering- en consultancybedrijf VeroTech meldt dat het Jean-Christophe Van Dycke aangesteld heeft als Strategy & Business Development Director.

Rittal lanceert nieuwe VX25 Blue e+ integratieoplossing - techniek

Voormontage is het sleutelwoord. Waar koelaggregaten tot nu toe als aparte componenten werden gemonteerd (bvb. op schakelkasten) maakt een nieuwe plug & play oplossing deze stap overbodig.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners