NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Maintenance 9/10/2018 9:56:42

Zes maanden na de opening van de nieuwe tractiewerkplaats in Kinkempois (Luik) volgt nu ook Hasselt. Vanaf december zullen 200 personeelsleden er 's nachts M6-dubbeldekstreinen onderhouden.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Jan De Nul haalt grote Ecuadoraanse opdracht binnen

NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Volledig gecertificeerde Industrial Sampling Engineers bij Mechatest - techniek

Dredging International en Van Oord halen Pools contract binnen

Prijzenregen op Euromaintenance 2018

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op die manier zullen deze treinen overdag kunnen bollen en de ochtend- en avondpieken verzorgen tussen Tongeren en Brussel-Zuid. Men spreekt van het ‘bloktreinprincipe’.

Door de 206 meter lange hal kan de gehele trein (twee treinen) binnenrijden en via de twee doorlopende sporen naderhand gewoon doorrijden. Treinstellen hoeven minder te ontkoppelen, te rangeren. De automatische seininrichting en de nieuwe spoorbundels zorgen voor een vlotter en veiliger verkeer. Dit alles wint tijd én dus beschikbaarheid.

“Treinen kunnen frequenter binnenrijden”, aldus Gerd De Vos, director Technics B-TC. Maar de gehele opzet impliceert wel een geleidelijke verschuiving naar meer shift- en dus nachtwerk. Dat was vooralsnog enkel het geval voor het schoonmaken.

De nieuwe werkhal en vernieuwde tractiewerkplaats in Hasselt staat ook in voor periodiek onderhoud en herstel. Het nieuwe systeem zal vanaf 15 oktober ‘inlopen’ om in december werkelijk van start te gaan.

De operatoren zullen vanaf november hun werkorders via tablets en smartphones ontvangen en afpunten. In de toekomst zal ook steeds meer van telemetrie gebruik gemaakt worden, zodat tijdens de rit on line foutmeldingen geregistreerd kunnen worden en onderhoud/herstel en het bestellen van onderdelen ingepland kan worden. Nu al hebben 30% van de treinen telemetrie (305 Desiro-stellen). Andere zullen volgen.

“We testen verschillende, complementaire onderhoudssystemen uit op verschillende locaties. Kinkempois hanteert een onderhoudsbeurtenregeling voor meerdere treinen (Timetable Integrated Management) waarbij een trein gemiddeld om de tien dagen binnenloopt voor een vier uren durend onderhoud. Wij zullen hier in Hasselt het ‘bloktreinsysteem’ gebruiken”, legde persverantwoordelijke Dimitri Temmerman uit.

“Daarbij rolt een dubbeldeks M6-trein ’s nacht de werkplaats binnen voor een klein onderhoud om ’s ochtends vroeg gegarandeerd de piekuren te verzorgen op de lijn Tongeren-Brussel.” Vanaf 2020 zal er ook de nieuwe M7 onderhouden worden.

Sinds december 2017 is de nieuwe, grotere sporenbundel -7 verlichte sporen met gebetonneerde dienstwegen en bovenleidingen en een eigen seininstallatie- van de tractiewerkplaats in gebruik.

De rijtuigen sporen op 90 cm van de grond de hal binnen zodat de operatoren makkelijk onderaan aan de slag kunnen. Een operator poseerde bij het digitaal nameten van het wielprofiel, bij de controle van de elektronische display op een wagon,...

Alle apparatuur in het dak van de trein kan van op vaste werkplatformen over de volle 200 m verzorgd worden. Al wat zich daar tussenin bevindt kan via stapelaars en hoogtewerkers bereikt worden. Met een 20 tons rolbrug kan trouwens heel veel meer gebeuren.

Ook de bestaande werkplaatsen worden gerenoveerd. Werkputten worden aangepast en een deel van het dak wordt verhoogd. Onder de nieuwe hal is een watertank van 400 m³ aangelegd dat het regenwater van het dak buffert.

Het gerecupereerde regenwater wordt gebruikt o.a. voor de treinwash. Een rietveld zuivert dan weer het afvalwater. << (Luc De Smet) (foto's: LDS)

ACHTERGROND
“De vernieuwing en uitbreiding van de tractiewerkplaats van Hasselt (een investering van 25 miljoen euro) maakt deel uit van het ruimer plan om op vijf jaar tijd meer dan 300 miljoen euro te investeren in werkplaatsen en onderhoudsposten,” zei Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS.

De NMBS telt 2.600 voertuigen die het vandaag onderhoudt in 18 onderhoudsposten, 4 centrale werkplaatsen en 9 tractiewerkplaatsen waar ze een periodiek onderhoud krijgen en kleine herstellingswerken. Volgend jaar wordt ook de nieuwe werkplaats in Melle in gebruik genomen.

Efficiënt onderhoud is immers één van de drie kernactiviteiten van de NMBS, stelde Dutordoir. Met deze nieuwe onderhoudsinitiatieven wil de NMBS tegen 2021 zo’n 20.000 zitplaatsen meer creëren -het equivalent van 150 dubbeldeksrijtuigen- met de bestaande stellen.

“Tussen 2011 en 2016 kende het aantal reizigers een vlakke groei van 0,5 tot 0,8% per jaar. Sindsdien klimt het aantal met meer dan 3% per jaar.” De NMBS koopt dan ook nieuwe treinen en renoveert oudere stellen. Hiervoor staat meer dan 2 miljard euro op vijf jaar gebudgetteerd.

“Als Bombardier zich aan zijn engagementen houdt, dan rijden vanaf 2019 ook de M7 treinstellen hier binnen voor onderhoud.” Vandaag rekent ze dat de gemiddelde leeftijd van NMBS’ treinstellen meer dan 20 jaar bedraagt. “Met de M7 wordt dat 18 jaar en wordt het aantal zitplaatsen met 50.000 eenheden verhoogd.” << (LDS)


Video:
(Zo werd de tractiewerkplaats ludiek geopend)


Foto-impressie
(klik op de foto voor een grotere weergave)

De tractiewerkplaats (links) - (vlnr.) Nadja Vananroye, Sophie Dutordoir en Gerd De Vos.


Gerd De Vos bij de werkorderconsole (links) - Controle van het display.


Wielprofiel digitaal meten (links) - Vervangen ruitenwisser.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

DSV breidt logistiek centrum voor medische middelen uit in North Sea Port

De locatie van de Deense logistieke groep telt nu 36.000 m² magazijnoppervlakte en is volledig uitgerust voor de opslag en distributie van medische apparatuur en farmaceutische middelen.

Internet of Things belangrijk voor efficiëntere stadslogistiek

Uit de resultaten van ‘Intello City’, een VIL-project waarin een stadsmicromagazijn autonoom werd gemaakt, blijkt dat het IoT belangrijk kan zijn voor een efficiëntere stadslogistiek.

Plannen voor bouw grootste groene waterstofcluster in Europa

Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals), Tata Steel en Port of Amsterdam bestuderen als eerste de haalbaarheid van een 100 MW waterelektrolysefabriek bij Tata Steel in IJmuiden.

Processen dubbel beschermen met SIL-druktransmitter VEGADIF 85 - advertorial

Met de VEGADIF 85, een op veiligheid ontwikkelde transmitter voor verschildruk, levert VEGA een nieuwe bouwsteen om industriële processen betrouwbaar en continu te regelen en te bewaken.

Atos en Google Cloud lanceren AI lab in Londen

Atos en Google Cloud hebben in Londen een Lab voor Kunstmatige Intelligentie (‘Atos AI Lab’) geopend. Daar zal de expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) gebundeld worden.

Chinese groep Lingang investeert 85 miljoen euro in Zeebrugse achterhaven

Het gaat om de bouw van een logistiek park op 30 hectare, dat gericht zal zijn op het transport van onderdelen, gekoelde voeding en e-commerce tussen China en West-Europa.

Solar Team neemt deel aan extreme zonnewagen race

Het Belgische Solar Team gaat vanaf 20 oktober voor de eerste keer deelnemen aan de Carrera Solar Atacama in Chili. Deze race staat bekend als de meest extreme zonnewagen race ter wereld.

Derde IN(3D)USTRY show: metaalprinten binnenkort aan zet

In de Fira Barcelona loopt de derde IN(3D)USTRY show. Alles 3D printing! De werkelijke doorbraak van metaalprinten kondigt zich aan.

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners