Flanders Make opent drie nieuwe labs in Lommel

Onderzoek & Wetenschap 8/10/2018 11:06:57

Vorige week opende Flanders Make het Operator Support 4.0 lab, het Joining & Materials lab en het E-Powertrain lab. Wij kregen de kans de labs te bezoeken.

Lees hieronder verder   
Verwant

Toepassingsvoorbeeld met FLIR test- en meetapparatuur - techniek

Sirris zet product­ontwikkelings­hub op in Seraing

Processen dubbel beschermen met SIL-druktransmitter VEGADIF 85 - advertorial

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

Flanders Make opent drie nieuwe labs in Lommel

Tool detecteert relevante CE-markeringsrichtlijnen producten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Overzicht van HL7/IHE/DICOM

BluePoint Brussels (Agoria Academy)

dinsdag 4 juni 2019

Energie Platform Vlaanderen

Antwerp Expo

dinsdag 4 juni 2019

Keuze van de redactie

(20/5) Jobbarometer van de chemie en life sciences staat op groei

(20/5) Elia installeerde met succes eerste stopcontact op zee (+video)

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In de labs investeerde Flanders Make 5 miljoen euro, deels gefinancierd door het SALK-plan en EFRO en deels door projecten met partners.

In het Joining & Materials Lab worden proeven gedaan met lijmen en mechanische verbindingen. Hier zagen we dan ook instrumentatie om oppervlakken grondig te reinigen en voor te behandelen.

Naast een QF-20 20 Watt oppervlaktebehandelingsfiberlaser van het Belgische P-Laser die, net als de atmosferische plasmabehandeling van Raantec (met een 400W vermogen) via een Yaskawa-corobot nauwkeurig op een proefstuk aan de slag kan, zagen we een ultrasoonreinigingsbad (ter grootte van een frietketeltje van 3 liter).

Laser en plasma kunnen ook in de aangelegen en afgesloten ruimte ingezet worden in een portaalopstelling met krachtiger ABB-robot voor het ontwerpen en uittesten van omvangrijker toepassingen.

Voorts zagen we intern geprofileerde spuiten om lijmen gecontroleerd aan te brengen, een HeatEvent uithardingsoven van Vötschtechnik (een kamer van 1,5 m³ met een programmeerbaar temperatuurverloop tot 300°C) en een testbank die tot 5 ton trekkracht op proefstroken/plaatjes kan zetten, eveneens in een klimaatkamer gebouwd zodat de proeven bij temperaturen van -50° tot +220°C verricht kunnen worden.

In het Operator Support 4.0 lab wachtte ons de Kuka-cobot die op een AGV (eveneens Kuka) gemonteerd was. De mobiele cobot was voorzien van een pneumatische drievingerige adaptieve grijper van Robotiq. Voor logistieke en mobiele productiedemo’s.

In een andere opstelling assembleerde een tweearmige ABB-cobot elektrische schakelaars die van Niko konden zijn. Daarnaast was een medewerker van het lab uitgerust met een stel sensoren op armen, benen, gewrichten, borst en hoofd. Tijdens de assemblage van een component worden zijn bewegingen gemonitord. De daarmee gepaard gaande belasting wordt gemeten en op een scherm in beeld gebracht.

Op die manier kan ook van de ‘mens’ en zijn handelingen een ‘virtual twin’ gemaakt worden om meer inzicht te verwerven in processen, de opeenvolging van taken en de stress die dat verooorzaakt om processen uiteindelijk ergonomischer op te bouwen en de stress te reduceren.

Op een tafel terzijde lag ook een DSI-24 hoofdset van Wearable Sensing, die met een zogenaamde Dry Sensor Interface EEG-signalen oppikt en een brain-computer interface kan zijn voor nieuwsoortige toepassingen.

In het E-Powertrain lab worden batterijen en elektrische aandrijflijnen getest in virtuele omstandigheden. Componenten worden er door hun digitale twin vervangen en hoeven niet in een prototype voertuig of machine ingebouwd te worden.

Er stond een rode Range Rover op de rollenbank. Achteraan hing een PEMS (een mobiel emissiemeetsysteem voor CO, CO2, NO, NO2, ...) dat ook het brandstofverbruik en de omgevingscondities registreert bij het rijden op de weg.

Op de velgen stonden ‘Kistler-meetwielen’ die de krachten op de wielen en de wielmomenten opmeten, op de weg of op de rollenbank. De rollenbank zelf kan tot 300 km/uur halen. Vandaag is dat nog wat ‘overkill’ want hiervoor zijn er nog geen concrete toepassingen.

De rijcycli zijn programmeerbaar maar de rollen zelf zijn ook uitwisselbaar zodat wagens/banden op verschillende ruwheden -baanprofielen- uitgetest kunnen worden. Voor de neus van de wagen hangt een zwarte kast: een windsimulator die windsnelheden tot 120 km/uur neerzet en die gekoppeld kan worden aan de rollenbank.

In een volgende ruimte vonden we een generator waaraan een Magnax axiale flux motor hing. De generator haalt 20.000 toeren en 320 kW… De ‘kleine’ Magnax-motor haalt 300 kW piek. Formule 1-getallen. Op de testbank kan met apparatuur van het eveneens Belgische Triphase het vermogen en de efficiëntie van de motor verder geoptimaliseerd worden. Zo kan er bijvoorbeeld onderzocht worden wat het effect van koeling op de prestaties is.

In een laatste ruimte zullen versnelde levensduurtesten gebeuren. Een elektrodynamische shaker zal er componenten geprogrammeerd ‘dooreenschudden’ (tot 2 kHz) in één vlak tegelijk. 24/7. Op drie weken tijd kan men ‘jaren’ toevoegen aan onderdelen.

In december wordt er ook nog een klimaatkast rond de opstelling gebouwd die de temperatuur (-40°C tot +180°C) maar ook de luchtvochtigheid regelt. UVA- en UVB-lampen aan de zoldering zullen er het verkleuren van gelakte onderdelen kunnen versnellen. Een hydraulische actuator zal voor de shaker komen te staan om onderdelen ook op kracht te testen.

We bezochten eveneens het Virtual Reality lab, een zwartgeschilderde studioruimte waar mensen aan de slag kunnen met VR-headsets en pointers, in simulatie leer- of trainingomgevingen. De VR-omgeving kan men aanwenden om robots te programmeren, bijvoorbeeld.

Er is ook geïnvesteerd in een nieuw trackingsysteem (HTC Vive) waarmee tot vier mensen tegelijk ‘samen’ aan de slag kunnen in de gecreëerde VR-wereld. Niet alleen zinvol voor toepassingen in de typische maakindustrie maar ook in procesomgevingen, farma en zelfs voeding. “Wij creëren de omgeving op basis van de CAD- en andere bestanden die de bedrijven ons toesturen.”

“We zijn een partner voor KMO’s en grotere bedrijven en bouwden een testinfrastructuur uit met het oog op een directe kennistransfer”, zei Dirk Torfs, directeur van Flanders Make. “Zo mikken we samen op meer productie in Vlaanderen.”

De state-of-the-art infrastructuur kan ingezet worden zowel voor demonstraties en co-creatie, als validatie en training. Sleutelwoorden zijn er o.a. cobots, virtualisering en VR, processen, elektrificatie van mobiliteit, levensduurtesten, drones, autonoom rijden ...

In het automotive gebeuren maakt de topinfrastructuur van Flanders Make een sneller beslissingstraject, implementatie en marktintroductie van innovatieve producten mogelijk. “Er is innovatie met een grote ‘I’ en innovatie met een kleine ‘i’ die vooral toepassingsgericht is en waarin Flanders Make een verschil kan maken”, gaf voorzitter Urbain Vandeurzen aan.

Het gaat dan eerder om het valoriseren van onderzoeksresultaten en het opzetten van productieprocessen om producten sneller naar de markt te brengen. Hij gaf drie zwaartepunten aan: voertuigen, machinebouw en productietechnologie.

Flanders Make heeft drie vestigingen (Lommel, Leuven en Kortrijk) en er is naar verluidt een vierde site in voorbereiding op het Thor park (Genk). Ondertussen wordt naar een 500-tal medewerkers gegroeid. << (Luc De Smet) (foto's: LDS)

Video:
(tweearmige ABB cobot monteert niko schakelaars)


Foto-impressie (enkele getoonde toepassingen)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Cobot gemonteerd op AGV en Virtual Reality.


Trekproef en Magnax axiale fluxmotor.


Autonoom rijdend voertuig en in huis drone-positionering.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Met Beckhoff naar Industrie 4.0 - advertorial

Bij Beckhoff Automation op de Hannover Messe schetterde het reuzenscherm het uit: xPlanar, Flying Motion, … maar zoveel meer ontwikkelingen sterken er het Industrie 4.0 en IoT-aanbod.

Jan De Nul Group laat nieuw ‘groen’ baggerschip te water

Sleephopperzuiger Sanderus werd uitgerust met een uitgekiend systeem voor de behandeling van uitlaatgassen en ging onlangs te water op de Keppel Offshore & Marine scheepswerf in Singapore.

Icometrix haalt 16 miljoen euro aan kapitaal op

De software van deze spin-off van UAntwerpen, KU Leuven, UZA en UZ Leuven, detecteert en meet klinisch relevante informatie in CT en MRI scans van de hersenen.

Allgro neemt nieuwe waterzuiveringsinstallatie in gebruik

De installatie zuivert afvalwater tot het de kwaliteit van drinkwater heeft, zodat het opnieuw geschikt is als proceswater. Het bedrijf halveert hiermee de waterbehoefte.

Groot lek in Intel-processoren legt gevoelige informatie bloot

De Vrije Universiteit Amsterdam heeft een groot lek ontdekt in chips van Intel, waardoor het mogelijk is om wachtwoorden en andere gevoelige informatie te lekken uit andere programma's.

Autec lanceert Compact radiografische zender - techniek

De nieuwe Autec Compact is een krachtige, vrij configureerbare radiografische zender en wordt ingezet voor het op afstand bedienen van toren- en overloopkranen, hydraulische opstellingen, ...

Meer jus voor Antwerpse zonneboot (+fotoreportage)

De vernieuwde UAntwerp Solar Boat werd in het Kattendijkdok aan het Antwerpse Havenhuis te water gelaten. De zonneboot kreeg een update, wat tot een krachtigere boot leidde.

Nieuw overlegplatform behartigt belangen Belgische dronesector

Om de sector te steunen in haar ontwikkeling, is de Belgian Civil Drone Council opgericht, een nationaal overlegplatform dat betrokken actoren uit de publieke en privé-sector samenbrengt.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners