Flanders Make opent drie nieuwe labs in Lommel

Onderzoek & Wetenschap 8/10/2018 11:06:57

Vorige week opende Flanders Make het Operator Support 4.0 lab, het Joining & Materials lab en het E-Powertrain lab. Wij kregen de kans de labs te bezoeken.

Lees hieronder verder   
Verwant

Toepassingsvoorbeeld met FLIR test- en meetapparatuur - techniek

Sirris zet product­ontwikkelings­hub op in Seraing

Processen dubbel beschermen met SIL-druktransmitter VEGADIF 85 - advertorial

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

Flanders Make opent drie nieuwe labs in Lommel

Tool detecteert relevante CE-markeringsrichtlijnen producten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

International Women in Engineering Day

Wereldwijd

zondag 23 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

MindSphere: (R)evolution with the cloud

Webinar Siemens

dinsdag 25 juni 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(18/6) 30% meer bezoekers voor Vision, Robotics & Motion (+fotoreportage)

(18/6) Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In de labs investeerde Flanders Make 5 miljoen euro, deels gefinancierd door het SALK-plan en EFRO en deels door projecten met partners.

In het Joining & Materials Lab worden proeven gedaan met lijmen en mechanische verbindingen. Hier zagen we dan ook instrumentatie om oppervlakken grondig te reinigen en voor te behandelen.

Naast een QF-20 20 Watt oppervlaktebehandelingsfiberlaser van het Belgische P-Laser die, net als de atmosferische plasmabehandeling van Raantec (met een 400W vermogen) via een Yaskawa-corobot nauwkeurig op een proefstuk aan de slag kan, zagen we een ultrasoonreinigingsbad (ter grootte van een frietketeltje van 3 liter).

Laser en plasma kunnen ook in de aangelegen en afgesloten ruimte ingezet worden in een portaalopstelling met krachtiger ABB-robot voor het ontwerpen en uittesten van omvangrijker toepassingen.

Voorts zagen we intern geprofileerde spuiten om lijmen gecontroleerd aan te brengen, een HeatEvent uithardingsoven van Vötschtechnik (een kamer van 1,5 m³ met een programmeerbaar temperatuurverloop tot 300°C) en een testbank die tot 5 ton trekkracht op proefstroken/plaatjes kan zetten, eveneens in een klimaatkamer gebouwd zodat de proeven bij temperaturen van -50° tot +220°C verricht kunnen worden.

In het Operator Support 4.0 lab wachtte ons de Kuka-cobot die op een AGV (eveneens Kuka) gemonteerd was. De mobiele cobot was voorzien van een pneumatische drievingerige adaptieve grijper van Robotiq. Voor logistieke en mobiele productiedemo’s.

In een andere opstelling assembleerde een tweearmige ABB-cobot elektrische schakelaars die van Niko konden zijn. Daarnaast was een medewerker van het lab uitgerust met een stel sensoren op armen, benen, gewrichten, borst en hoofd. Tijdens de assemblage van een component worden zijn bewegingen gemonitord. De daarmee gepaard gaande belasting wordt gemeten en op een scherm in beeld gebracht.

Op die manier kan ook van de ‘mens’ en zijn handelingen een ‘virtual twin’ gemaakt worden om meer inzicht te verwerven in processen, de opeenvolging van taken en de stress die dat verooorzaakt om processen uiteindelijk ergonomischer op te bouwen en de stress te reduceren.

Op een tafel terzijde lag ook een DSI-24 hoofdset van Wearable Sensing, die met een zogenaamde Dry Sensor Interface EEG-signalen oppikt en een brain-computer interface kan zijn voor nieuwsoortige toepassingen.

In het E-Powertrain lab worden batterijen en elektrische aandrijflijnen getest in virtuele omstandigheden. Componenten worden er door hun digitale twin vervangen en hoeven niet in een prototype voertuig of machine ingebouwd te worden.

Er stond een rode Range Rover op de rollenbank. Achteraan hing een PEMS (een mobiel emissiemeetsysteem voor CO, CO2, NO, NO2, ...) dat ook het brandstofverbruik en de omgevingscondities registreert bij het rijden op de weg.

Op de velgen stonden ‘Kistler-meetwielen’ die de krachten op de wielen en de wielmomenten opmeten, op de weg of op de rollenbank. De rollenbank zelf kan tot 300 km/uur halen. Vandaag is dat nog wat ‘overkill’ want hiervoor zijn er nog geen concrete toepassingen.

De rijcycli zijn programmeerbaar maar de rollen zelf zijn ook uitwisselbaar zodat wagens/banden op verschillende ruwheden -baanprofielen- uitgetest kunnen worden. Voor de neus van de wagen hangt een zwarte kast: een windsimulator die windsnelheden tot 120 km/uur neerzet en die gekoppeld kan worden aan de rollenbank.

In een volgende ruimte vonden we een generator waaraan een Magnax axiale flux motor hing. De generator haalt 20.000 toeren en 320 kW… De ‘kleine’ Magnax-motor haalt 300 kW piek. Formule 1-getallen. Op de testbank kan met apparatuur van het eveneens Belgische Triphase het vermogen en de efficiëntie van de motor verder geoptimaliseerd worden. Zo kan er bijvoorbeeld onderzocht worden wat het effect van koeling op de prestaties is.

In een laatste ruimte zullen versnelde levensduurtesten gebeuren. Een elektrodynamische shaker zal er componenten geprogrammeerd ‘dooreenschudden’ (tot 2 kHz) in één vlak tegelijk. 24/7. Op drie weken tijd kan men ‘jaren’ toevoegen aan onderdelen.

In december wordt er ook nog een klimaatkast rond de opstelling gebouwd die de temperatuur (-40°C tot +180°C) maar ook de luchtvochtigheid regelt. UVA- en UVB-lampen aan de zoldering zullen er het verkleuren van gelakte onderdelen kunnen versnellen. Een hydraulische actuator zal voor de shaker komen te staan om onderdelen ook op kracht te testen.

We bezochten eveneens het Virtual Reality lab, een zwartgeschilderde studioruimte waar mensen aan de slag kunnen met VR-headsets en pointers, in simulatie leer- of trainingomgevingen. De VR-omgeving kan men aanwenden om robots te programmeren, bijvoorbeeld.

Er is ook geïnvesteerd in een nieuw trackingsysteem (HTC Vive) waarmee tot vier mensen tegelijk ‘samen’ aan de slag kunnen in de gecreëerde VR-wereld. Niet alleen zinvol voor toepassingen in de typische maakindustrie maar ook in procesomgevingen, farma en zelfs voeding. “Wij creëren de omgeving op basis van de CAD- en andere bestanden die de bedrijven ons toesturen.”

“We zijn een partner voor KMO’s en grotere bedrijven en bouwden een testinfrastructuur uit met het oog op een directe kennistransfer”, zei Dirk Torfs, directeur van Flanders Make. “Zo mikken we samen op meer productie in Vlaanderen.”

De state-of-the-art infrastructuur kan ingezet worden zowel voor demonstraties en co-creatie, als validatie en training. Sleutelwoorden zijn er o.a. cobots, virtualisering en VR, processen, elektrificatie van mobiliteit, levensduurtesten, drones, autonoom rijden ...

In het automotive gebeuren maakt de topinfrastructuur van Flanders Make een sneller beslissingstraject, implementatie en marktintroductie van innovatieve producten mogelijk. “Er is innovatie met een grote ‘I’ en innovatie met een kleine ‘i’ die vooral toepassingsgericht is en waarin Flanders Make een verschil kan maken”, gaf voorzitter Urbain Vandeurzen aan.

Het gaat dan eerder om het valoriseren van onderzoeksresultaten en het opzetten van productieprocessen om producten sneller naar de markt te brengen. Hij gaf drie zwaartepunten aan: voertuigen, machinebouw en productietechnologie.

Flanders Make heeft drie vestigingen (Lommel, Leuven en Kortrijk) en er is naar verluidt een vierde site in voorbereiding op het Thor park (Genk). Ondertussen wordt naar een 500-tal medewerkers gegroeid. << (Luc De Smet) (foto's: LDS)

Video:
(tweearmige ABB cobot monteert niko schakelaars)


Foto-impressie (enkele getoonde toepassingen)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Cobot gemonteerd op AGV en Virtual Reality.


Trekproef en Magnax axiale fluxmotor.


Autonoom rijdend voertuig en in huis drone-positionering.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kristal Solar Park officieel ingehuldigd

Met 99,5 MW is Kristal Solar park in Lommel het grootste zonnepark van de Benelux. 303.000 zonnepanelen en 2.200 kilometer kabels werden aangelegd op een terrein van 93 hectare.

Rittal ondersteunde Europa-Park bij opbouw van nieuw datacenter - techniek

Rittal ondersteunde het Europa-Park,Duitsland, bij het opbouwen van een nieuw datacenter. De systemen waren tijdig klaar voor de seizoenstart en garanderen de beschikbaarheid van attracties.

Europees onderzoeksproject gaat strijd aan met ziektes in vezelvlas

Elf Franse en Belgische universiteiten, onderzoeksinstellingen, sectororganisaties en bedrijven gaan gedurende 4 jaar op zoek naar oplossingen om ziektes in de vlasteelt te bestrijden.

Atlas Copco omarmt IoT - artikel

Antwerpen is het wereldwijde hoofdkwartier van de persluchtdivisie van Atlas Copco. Met Wouter Ceulemans, president van Airtec, praten we over IoT, smart factory en additive manufacturing.

BP breidt samenwerking met Schneider Electric uit

Wereldwijde energieproducent BP gaat een vijfjarige wereldwijde samenwerking aan met Schneider Electric. Beiden werkten al samen, maar deze overeenkomst versterkt de samenwerking.

Meer mogelijkheden voor ’biobased’ meststoffen

Het Europese onderzoeksproject LEX4BIO heeft tot doel de import van meststoffen te verminderen, nutriëntenkringlopen te sluiten en landbouwsystemen in de EU te verduurzamen.

Langverwachte EU Verordening voor drones is er

Op 11 juni 2019 publiceerde de Europese Commissie de lang verwachte gemeenschappelijke Europese regels inzake drones.

essenscia PolyMatters vindt ban op kunststoffen geen goede zaak

De toepassing van de nieuwe Europese richtlijn over Single Use Plastics (SUP) moet zo gebeuren dat de federale en regionale overheden wetgeving en maatregelen maximaal op elkaar afstemmen.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners