Onderzoek naar uitdagingen bij invoering zelfrijdende voertuigen

Ontwerp- en adviesbureau Arcadis heeft een rapport gepubliceerd waarin de uitdagingen rond geconnecteerde en autonome voertuigen (CAV) van 14 steden onder de loep werden genomen.

Trefwoorden: #adviesbureau, #Arcadis, #autonome voertuigen, #ingenieursbureau, #onderzoek, #openbaar vervoer, #reglementering, #steden, #wetgeving, #zelfrijdende voertuigen

Lees verder

Nieuws

( Foto: screen video Arcadis )

ENGINEERINGNET.BE - Geconnecteerde en autonome voertuigen bieden een reële kans om stedelijke mobiliteit te optimaliseren. Ze creëren complexe uitdagingen en bieden een aanzienlijk potentieel voor vooruitgang.

Arcadis vergeleek in dit onderzoek 14 steden wereldwijd, waaronder ook Brussel, en onderzocht hoe zij de revolutie naar zelfrijdende voertuigen aanpakken.

De digitale transformatie van alle industriële sectoren biedt een enorme kans voor steden om de stedelijke mobiliteit radicaal te veranderen. Maar het is ook een hele uitdaging op bestuurlijk niveau.

Zonder een degelijke implementatiestrategie kan de komst van deze voertuigen leiden tot een stijging van de fileproblemen en een daling van het gebruik van het openbaar vervoer en de inkomsten hieruit.

Mark Keppens, doctor in de verkeerskunde, Arcadis: "Ofwel wordt de implementatie goed omkaderd met een positief effect voor de stedelijke groei en de gebruikerservaring als gevolg, ofwel zullen particuliere initiatieven de openbare ruimte ongecontroleerd en ongereglementeerd gebruiken en zullen lokale besturen inkomsten mislopen die nodig zijn om de openbare ruimte aan te passen en te onderhouden.”

Sommigen grootsteden zoals San Francisco of Singapore, gaan een publiek-private samenwerking aan om autonome voertuigen een centrale rol te geven in hun toekomstige vervoersysteem, zodat ze een integraal onderdeel worden van de transportlogistiek op de schaal van de metropool.

In Brussel wordt het openbaar vervoer door de overheid georganiseerd. Autonome voertuigen worden dan eerder gezien als een aanvulling op het algemene vervoersaanbod en als gepersonaliseerde transportoplossing.

Keppens: “In België spelen openbare vervoersmaatschappijen een cruciale rol in België om de invoering van autonome voertuigen in goede banen te leiden. Zo hebben ze expertise op het gebied van aparte rijbanen, sociale en fysieke toegankelijkheid, en overstap- oplaad- en servicepunten. Vooral in gebieden die minder frequent bediend worden door het openbaar vervoer zien we de behoefte om het vervoersaanbod uit te breiden. Zelfrijdende shuttles of deelwagens kunnen hier een oplossing bieden.”

De uitdaging ligt er vooral in om erover te waken dat deze nieuwe technologie niet ten koste gaat van het gebruik van de fiets en van het klassieke openbaar vervoer, zoals uit een recente studie van Arcadis in Amsterdam is gebleken.

Elke stad heeft zijn eigen kenmerken en er bestaat geen “one size fits all"-benadering. Wel staat het vast dat mobiliteitsoplossingen gevonden zullen worden op stedelijk niveau, waardoor een machtsverschuiving van federaal naar stedelijke niveau zich opdringt.

De studie toont alvast twee duidelijke trends. Ofwel zien steden die autonome voertuigen als een aanvulling op hun huidige vervoersaanbod en blijven ze massaal investeren in openbaar vervoer.

Ofwel geloven steden (zoals San Francisco en Singapore) dat de toekomst van de mobiliteit zal draaien rond autonome voertuigen.