Onderzoek naar uitdagingen bij invoering zelfrijdende voertuigen

Economie 27/09/2018 8:31:52

Ontwerp- en adviesbureau Arcadis heeft een rapport gepubliceerd waarin de uitdagingen rond geconnecteerde en autonome voertuigen (CAV) van 14 steden onder de loep werden genomen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Belgische auto-toeleveranciers verliezen 15% omzet - column

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

Bouw megagrootte multimodale site in North Sea Port

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Geconnecteerde en autonome voertuigen bieden een reële kans om stedelijke mobiliteit te optimaliseren. Ze creëren complexe uitdagingen en bieden een aanzienlijk potentieel voor vooruitgang.

Arcadis vergeleek in dit onderzoek 14 steden wereldwijd, waaronder ook Brussel, en onderzocht hoe zij de revolutie naar zelfrijdende voertuigen aanpakken.

De digitale transformatie van alle industriële sectoren biedt een enorme kans voor steden om de stedelijke mobiliteit radicaal te veranderen. Maar het is ook een hele uitdaging op bestuurlijk niveau.

Zonder een degelijke implementatiestrategie kan de komst van deze voertuigen leiden tot een stijging van de fileproblemen en een daling van het gebruik van het openbaar vervoer en de inkomsten hieruit.

Mark Keppens, doctor in de verkeerskunde, Arcadis: "Ofwel wordt de implementatie goed omkaderd met een positief effect voor de stedelijke groei en de gebruikerservaring als gevolg, ofwel zullen particuliere initiatieven de openbare ruimte ongecontroleerd en ongereglementeerd gebruiken en zullen lokale besturen inkomsten mislopen die nodig zijn om de openbare ruimte aan te passen en te onderhouden.”

Sommigen grootsteden zoals San Francisco of Singapore, gaan een publiek-private samenwerking aan om autonome voertuigen een centrale rol te geven in hun toekomstige vervoersysteem, zodat ze een integraal onderdeel worden van de transportlogistiek op de schaal van de metropool.

In Brussel wordt het openbaar vervoer door de overheid georganiseerd. Autonome voertuigen worden dan eerder gezien als een aanvulling op het algemene vervoersaanbod en als gepersonaliseerde transportoplossing.

Keppens: “In België spelen openbare vervoersmaatschappijen een cruciale rol in België om de invoering van autonome voertuigen in goede banen te leiden. Zo hebben ze expertise op het gebied van aparte rijbanen, sociale en fysieke toegankelijkheid, en overstap- oplaad- en servicepunten. Vooral in gebieden die minder frequent bediend worden door het openbaar vervoer zien we de behoefte om het vervoersaanbod uit te breiden. Zelfrijdende shuttles of deelwagens kunnen hier een oplossing bieden.”

De uitdaging ligt er vooral in om erover te waken dat deze nieuwe technologie niet ten koste gaat van het gebruik van de fiets en van het klassieke openbaar vervoer, zoals uit een recente studie van Arcadis in Amsterdam is gebleken.

Elke stad heeft zijn eigen kenmerken en er bestaat geen “one size fits all"-benadering. Wel staat het vast dat mobiliteitsoplossingen gevonden zullen worden op stedelijk niveau, waardoor een machtsverschuiving van federaal naar stedelijke niveau zich opdringt.

De studie toont alvast twee duidelijke trends. Ofwel zien steden die autonome voertuigen als een aanvulling op hun huidige vervoersaanbod en blijven ze massaal investeren in openbaar vervoer.

Ofwel geloven steden (zoals San Francisco en Singapore) dat de toekomst van de mobiliteit zal draaien rond autonome voertuigen. << (Guy Leysen) (foto: screen video Arcadis)


TIPS
Vraag het rapport aan
Bekijk of download de video

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Intelligent genetwerkte assemblage bij Atlas Copco

"Smart Connected Assembly - Powered by Data": Atlas Copco Tools tilt zijn visie van de Smart Factory naar een hoger niveau met een grote roadshow dit najaar. Op verschillende locaties kunnen bezoekers in september zelf zien welke enorme economische mogelijkheden vanuit de bestaande productiegegevens vaak onbenut blijven. >>

Partners