Toekomst van last mile leveringen volgens DPDgroup en Renault

In het Duitse Hannover stelde Renault zijn nieuwe zelfrijdende EZ-PRO conceptwagen van voor. Deze zal door DPDgroup in een project rond last mile leveringen uitgetest worden.

Trefwoorden: #concept, #concept car, #DPDgroup, #last mile delivery, #leveringen, #logistiek, #pakketten, #Renault, #zelfrijdende wagen

Lees verder

Techniek

( Foto: DPDgroup )

ENGINEERINGNET.BE - De markt van de last mile leveringen groeit. Aangezien online shoppen booming business is, wordt er ook een exponentiële groei verwacht.

Dit zal in 2025 resulteren in een verdubbeling van het totaal aantal zendingen aan particulieren in Europa. Meer dan 15 miljard pakketten zullen jaarlijks, vooral in steden, geleverd worden.

Tegelijkertijd implementeren steden steeds meer initiatieven om de files en de vervuiling drastisch te verminderen. De uitdaging voor een pakketleverancier zoals DPDgroup schuilt in hun bijdrage aan het creëren van meer duurzamere steden.

Via permanente innovatie wordt er gekeken naar betere en slimmere dienstverlening voor de levering aan klanten, geoptimaliseerde leveringsprocessen in het stadscentrum en de voortdurende ontwikkeling van wendbare stadsvoertuigen.

Het bedrijf ontwikkelt daarom nieuwe leveringsmogelijkheden met behulp van een concept car. Zelfrijdende voertuigen kunnen eventueel uitgroeien tot een disruptieve technologie voor de transportindustrie.

Het zelfrijdende voertuig van Renault maakt het mogelijk om minstens een deel van de pakketten met een nooit eerder geziene flexibiliteit af te leveren en om volledig nieuwe manieren van levering in te voeren, vooral in de binnensteden.


Er werden al twee concrete scenario’s uitgewerkt:

  • Autonoom vervoer naar het leveringsgebied in de binnenstad
    Het voertuig wordt geladen in een sorteercentrum aan de rand van de stad en rijdt nadien autonoom naar een vooraf bepaald punt in het stadscentrum. Hier neemt een bestuurder over om de pakketten te leveren.
  • Mobiele lockers:
    De concept car wordt gebruikt als mobiele postbus waarbij de ontvangers het adres en tijdstip van levering zelf bepalen.