Ontwikkeling elektrische auto oplaadbaar met zonne-energie

Bedrijfsnieuws 5/09/2018 11:59:04

Het Nederlandse bedrijf Lightyear ontwikkelt een elektrische auto met een actieradius van 800 kilometer en die twee tot drie maal sneller op te laden is dan huidige elektrische auto’s.

Lees hieronder verder   
Verwant

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

Methaan interessant voor energie-opslag uit zon en wind

Groene waterstof alleen rendabel bij hoge gasprijzen en streng beleid

Ontwikkeling zonnecellen met een rendement van 30,2%

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Lightyear One is een exclusieve vierwielaangedreven cross-over die plaats biedt aan vijf mensen.

Hoewel het model in 2020 op de markt komt, blijkt uit de huidige simulaties dat dit de meest aerodynamische productieauto op de markt zal worden.

De laatste testen wijzen uit dat de Cw waarde, een maat voor de luchtweerstand, onder de 0,20 komt te liggen; veel lager dan het beste momenteel op de markt. De tien beste Cw waardes liggen nu tussen de 0,24 en 0,26.

Goede aerodynamische prestaties zorgen ervoor dat het energieverbruik kan worden beperkt. Vooral bij veel gebruik op snelwegen, bijvoorbeeld bij intensief zakelijk verkeer, levert dit een groot voordeel op.

Door het lagere energieverbruik heeft de auto een grotere actieradius op de batterij en wordt het zelfs mogelijk om op zonne-energie te rijden.

De geïntegreerde zonnecellen in het dak van de wagen leveren genoeg op om bijna volledig te voorzien in de energie die deze nodig heeft voor dagelijks gebruik.

Met de keuze voor efficiëntie kiest Lightyear een duidelijk andere strategie dan andere elektrische autofabrikanten. De gebruikelijke strategie is om de actieradius te vergroten door een groter batterijpakket aan te bieden.

Er werken op dit moment meer dan 50 ingenieurs aan de ontwikkeling hiervan. De eerste leveringen staan gepland voor 2020. De productiehal wordt momenteel gebouwd op de Automotive Campus in Helmond (Nederland) en zal worden opgeleverd per september. << (Lydia Heida) (foto: Lightyear)

ACHTERGROND
Lightyear is een snel groeiend bedrijf met meer dan 70 werknemers, bestaande uit een mix van jong toptalent uit de winnende teams van de World Solar Challenge en ervaring uit de auto industrie, waaronder ex-werknemers van Tesla, Ferrari en Jaguar.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners