Ontwikkeling elektrische auto oplaadbaar met zonne-energie

Bedrijfsnieuws 5/09/2018 11:59:04

Het Nederlandse bedrijf Lightyear ontwikkelt een elektrische auto met een actieradius van 800 kilometer en die twee tot drie maal sneller op te laden is dan huidige elektrische auto’s.

Lees hieronder verder   
Verwant

Kristal Solar Park officieel ingehuldigd

Kempische bedrijven investeren 3,8 miljoen euro in diepe geothermie

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

Net-betrouwbaarheid verbeteren met warmtebeeldtechnologie - techniek

Methode om verbrandingsspray van brandstof efficiënter te maken

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

MindSphere: (R)evolution with the cloud

Webinar Siemens

dinsdag 25 juni 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Lightyear One is een exclusieve vierwielaangedreven cross-over die plaats biedt aan vijf mensen.

Hoewel het model in 2020 op de markt komt, blijkt uit de huidige simulaties dat dit de meest aerodynamische productieauto op de markt zal worden.

De laatste testen wijzen uit dat de Cw waarde, een maat voor de luchtweerstand, onder de 0,20 komt te liggen; veel lager dan het beste momenteel op de markt. De tien beste Cw waardes liggen nu tussen de 0,24 en 0,26.

Goede aerodynamische prestaties zorgen ervoor dat het energieverbruik kan worden beperkt. Vooral bij veel gebruik op snelwegen, bijvoorbeeld bij intensief zakelijk verkeer, levert dit een groot voordeel op.

Door het lagere energieverbruik heeft de auto een grotere actieradius op de batterij en wordt het zelfs mogelijk om op zonne-energie te rijden.

De geïntegreerde zonnecellen in het dak van de wagen leveren genoeg op om bijna volledig te voorzien in de energie die deze nodig heeft voor dagelijks gebruik.

Met de keuze voor efficiëntie kiest Lightyear een duidelijk andere strategie dan andere elektrische autofabrikanten. De gebruikelijke strategie is om de actieradius te vergroten door een groter batterijpakket aan te bieden.

Er werken op dit moment meer dan 50 ingenieurs aan de ontwikkeling hiervan. De eerste leveringen staan gepland voor 2020. De productiehal wordt momenteel gebouwd op de Automotive Campus in Helmond (Nederland) en zal worden opgeleverd per september. << (Lydia Heida) (foto: Lightyear)

ACHTERGROND
Lightyear is een snel groeiend bedrijf met meer dan 70 werknemers, bestaande uit een mix van jong toptalent uit de winnende teams van de World Solar Challenge en ervaring uit de auto industrie, waaronder ex-werknemers van Tesla, Ferrari en Jaguar.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland keurt vier nieuwe projecten goed

Deze projecten zijn gericht op smart farming, hernieuwbare eindproducten voor de textiel- en synthetisch rubberindustrie, en de grootschalige ontwikkeling van zeewierteelt op zee.

Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

Rittal verstevigt zijn positie als markt- en technologieleider in de wereld van de industriële kasten. Met zijn nieuwste generatie compacte behuizingen AX en KX overstijgt deze zichzelf.

2 winnaars voor de Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek

F.-Ulrich Hartl en Arthur Horwich winnen de 2019 Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek voor hun baanbrekend inzicht in door chaperonne gemedieerde vouwing van eiwitten.

Oplossingen voor recyclage bauxietresidu

VITO start voor Emirates Global Aluminium twee nieuwe onderzoekspistes op over het duurzaam gebruik van bauxietresidu, waarvan nu nog maar 2% duurzaam wordt gerecycleerd.

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners