Ontwikkeling elektrische auto oplaadbaar met zonne-energie

Het Nederlandse bedrijf Lightyear ontwikkelt een elektrische auto met een actieradius van 800 kilometer en die twee tot drie maal sneller op te laden is dan huidige elektrische auto’s.

Trefwoorden: #actieradius, #aerodynamisch, #Cw waarde, #elektrische auto, #Helmond, #Lightyear, #Nederland, #sneller laden, #zonne-energie, #zonnecellen

Lees verder

Techniek

( Foto: Lightyear )

ENGINEERINGNET.BE - Lightyear One is een exclusieve vierwielaangedreven cross-over die plaats biedt aan vijf mensen.

Hoewel het model in 2020 op de markt komt, blijkt uit de huidige simulaties dat dit de meest aerodynamische productieauto op de markt zal worden.

De laatste testen wijzen uit dat de Cw waarde, een maat voor de luchtweerstand, onder de 0,20 komt te liggen; veel lager dan het beste momenteel op de markt. De tien beste Cw waardes liggen nu tussen de 0,24 en 0,26.

Goede aerodynamische prestaties zorgen ervoor dat het energieverbruik kan worden beperkt. Vooral bij veel gebruik op snelwegen, bijvoorbeeld bij intensief zakelijk verkeer, levert dit een groot voordeel op.

Door het lagere energieverbruik heeft de auto een grotere actieradius op de batterij en wordt het zelfs mogelijk om op zonne-energie te rijden.

De geïntegreerde zonnecellen in het dak van de wagen leveren genoeg op om bijna volledig te voorzien in de energie die deze nodig heeft voor dagelijks gebruik.

Met de keuze voor efficiëntie kiest Lightyear een duidelijk andere strategie dan andere elektrische autofabrikanten. De gebruikelijke strategie is om de actieradius te vergroten door een groter batterijpakket aan te bieden.

Er werken op dit moment meer dan 50 ingenieurs aan de ontwikkeling hiervan. De eerste leveringen staan gepland voor 2020. De productiehal wordt momenteel gebouwd op de Automotive Campus in Helmond (Nederland) en zal worden opgeleverd per september.


ACHTERGROND
Lightyear is een snel groeiend bedrijf met meer dan 70 werknemers, bestaande uit een mix van jong toptalent uit de winnende teams van de World Solar Challenge en ervaring uit de auto industrie, waaronder ex-werknemers van Tesla, Ferrari en Jaguar.