Ontwikkeling elektrische auto oplaadbaar met zonne-energie

Bedrijfsnieuws 5/09/2018 11:59:04

Het Nederlandse bedrijf Lightyear ontwikkelt een elektrische auto met een actieradius van 800 kilometer en die twee tot drie maal sneller op te laden is dan huidige elektrische auto’s.

Lees hieronder verder   
Verwant

Energie-efficiëntere warmtenetten door slimme controller

Geothermie: Hoe diep in de put? - artikel

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

Energiezuinigste kantoorgebouw van Europa in gebruik genomen

Installatie kabels voor NASR olieveld in Abu Dhabi voltooid

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Orde & netheid en visueel management

Antwerpen (Cepa)

maandag 29 april 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

Zwijnaarde (Agoria Academy)

maandag 6 mei 2019

Safety Engineer Program

Pilz Zonhoven

van 7/05/2019 tot 4/06/2019

Machinery safety awareness training

Pilz Zonhoven

dinsdag 7 mei 2019

Workshops over de IO-Link technologie

Rodebol Events, Communicatiecampus - Gent

dinsdag 7 mei 2019

GDPR en direct marketing

Europahotel - Gent

dinsdag 7 mei 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Lightyear One is een exclusieve vierwielaangedreven cross-over die plaats biedt aan vijf mensen.

Hoewel het model in 2020 op de markt komt, blijkt uit de huidige simulaties dat dit de meest aerodynamische productieauto op de markt zal worden.

De laatste testen wijzen uit dat de Cw waarde, een maat voor de luchtweerstand, onder de 0,20 komt te liggen; veel lager dan het beste momenteel op de markt. De tien beste Cw waardes liggen nu tussen de 0,24 en 0,26.

Goede aerodynamische prestaties zorgen ervoor dat het energieverbruik kan worden beperkt. Vooral bij veel gebruik op snelwegen, bijvoorbeeld bij intensief zakelijk verkeer, levert dit een groot voordeel op.

Door het lagere energieverbruik heeft de auto een grotere actieradius op de batterij en wordt het zelfs mogelijk om op zonne-energie te rijden.

De geïntegreerde zonnecellen in het dak van de wagen leveren genoeg op om bijna volledig te voorzien in de energie die deze nodig heeft voor dagelijks gebruik.

Met de keuze voor efficiëntie kiest Lightyear een duidelijk andere strategie dan andere elektrische autofabrikanten. De gebruikelijke strategie is om de actieradius te vergroten door een groter batterijpakket aan te bieden.

Er werken op dit moment meer dan 50 ingenieurs aan de ontwikkeling hiervan. De eerste leveringen staan gepland voor 2020. De productiehal wordt momenteel gebouwd op de Automotive Campus in Helmond (Nederland) en zal worden opgeleverd per september. << (Lydia Heida) (foto: Lightyear)

ACHTERGROND
Lightyear is een snel groeiend bedrijf met meer dan 70 werknemers, bestaande uit een mix van jong toptalent uit de winnende teams van de World Solar Challenge en ervaring uit de auto industrie, waaronder ex-werknemers van Tesla, Ferrari en Jaguar.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Virtual reality voor innovatieve gezondheidstoepassingen

Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat ouderen open staan voor virtual reality en daarbij weinig last van ongemakken hebben. Dit biedt mogelijkheden voor innovatieve gezondheidstoepassingen.

Oplichtende nanodeeltjes vertonen opvallend gedrag

Door nanodeeltjes te koppelen aan specifieke moleculen krijgen deze interessante nieuwe functies, zoals de onverwachte vorming van clusters. Dit blijkt uit onderzoek van de TU Eindhoven.

Nieuwe methode om sneller opgelopen stralingsdosis te bepalen

Het SCK•CEN werkt aan een methode om sneller en beter de opgelopen stralingsdosis te bepalen en bruikbaar is bij situaties met hoge stralingsblootstelling zonder aanwezig analysemateriaal.

Start EU project rond duurzame teelt zeewier en microalgen

In het project ValgOrize onderzoeken 12 partners uit België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië de duurzame teelt van zeewier en microalgen voor voedseltoepassingen in Europa.

ACE lanceert online calculatietool voor trillingsdemping - techniek

ACE Stoßdämpfer zet een nieuwe stap richting verdere digitalisering. Op de website www.ace-ace.de kunnen engineers nu 24 uur per dag dempingsoplossingen op maat berekenen en bestellen.

Vrouwelijke ingenieurs bezig aan een inhaaloperatie - artikel

Vrouw en ingenieur in één adem noemen, het is nog steeds niet evident. Slechts 20% ingenieurs, die in 2014 afstudeerden, is een vrouw. Slechts de helft oefent het beroep ook effectief uit.

Maak kennis met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld

Tijdens de Stoomtechniekdag (8 mei) kan men kennis maken met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld: Armstrong, BBC, Deconinck-Wanson, E-on, Merford, Spie, Spirax Sarco en Veolia.

AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

De EU-Japan Technology Transfer Helpdesk van het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation lanceert samenwerking met Gentse start-up AcademicLabs voor realisatie R&D-intensieve organisaties

Partners