ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

Economie 26/07/2018 10:22:17

ArcelorMittal, PMV, Euroports en North Sea Port werken samen aan de realisatie van de allereerste overdekte laadkade: de ‘All Weather Terminal’. Een investering van meer dan 50 miljoen euro.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw overlegplatform behartigt belangen Belgische dronesector

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

North Sea Port spil in pioniersstudie naar grensoverschrijdend samenwerken

TNO raadt uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen aan

Vlottere doorstroming op DP World-terminal met nieuwe app

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent aan het Kanaal Gent-Terneuzen.

De terminal zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om afgewerkte staalrollen op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

Het magazijn van de All Weather Terminal (AWT) met een opslagcapaciteit van 60.000 ton wordt 240 meter lang en 60 meter breed en zal 2 sporen hebben die aangesloten zijn op de kadebundel. Het magazijn zal worden uitgerust met 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal.

De overdekte kademuur wordt 200 meter lang en het dok wordt 25 meter breed. De terminal zal ongeveer 30 meter boven het waterniveau uitstijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren.

De voorsorteringszone wordt uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen worden door Euroports 2 telescopische kranen voorzien. Voor Euroports (met 26 eigen terminals in Europa) is dit een belangrijke aanvulling en uitbreiding van zijn diensten aan de staal- en metaalindustrie.

De nieuwe ‘All Weather Terminal’ zal eigendom zijn van AWT Gent, dat werd opgericht door PMV en EPICo. Deze zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van de Terminal. Euroports, als logistieke maritieme speler, krijgt de operationele invulling toegewezen voor de flows van, naar en binnen de AWT.

North Sea Port heeft de gronden voor de aanleg van de terminal in concessie gegeven aan AWT Gent en zal ook de ligplaats baggeren. Stadsbader, een aannemer voor infrastructuurwerkzaamheden en grote industriële projecten, zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de terminal.

De omgevingsvergunning wordt nu voorbereid en aangevraagd met de bedoeling om eind 2018 met de bouw te starten. Verwacht wordt dat de ‘All Weather Terminal’ operationeel zal zijn tegen midden 2020. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners