ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

Economie 26/07/2018 10:22:17

ArcelorMittal, PMV, Euroports en North Sea Port werken samen aan de realisatie van de allereerste overdekte laadkade: de ‘All Weather Terminal’. Een investering van meer dan 50 miljoen euro.

Lees hieronder verder   
Verwant

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

300 miljoen euro investerings­budget voor De Lijn

Start grootste project voor zware elektrische vrachtwagens in EU

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent aan het Kanaal Gent-Terneuzen.

De terminal zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om afgewerkte staalrollen op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

Het magazijn van de All Weather Terminal (AWT) met een opslagcapaciteit van 60.000 ton wordt 240 meter lang en 60 meter breed en zal 2 sporen hebben die aangesloten zijn op de kadebundel. Het magazijn zal worden uitgerust met 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal.

De overdekte kademuur wordt 200 meter lang en het dok wordt 25 meter breed. De terminal zal ongeveer 30 meter boven het waterniveau uitstijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren.

De voorsorteringszone wordt uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen worden door Euroports 2 telescopische kranen voorzien. Voor Euroports (met 26 eigen terminals in Europa) is dit een belangrijke aanvulling en uitbreiding van zijn diensten aan de staal- en metaalindustrie.

De nieuwe ‘All Weather Terminal’ zal eigendom zijn van AWT Gent, dat werd opgericht door PMV en EPICo. Deze zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van de Terminal. Euroports, als logistieke maritieme speler, krijgt de operationele invulling toegewezen voor de flows van, naar en binnen de AWT.

North Sea Port heeft de gronden voor de aanleg van de terminal in concessie gegeven aan AWT Gent en zal ook de ligplaats baggeren. Stadsbader, een aannemer voor infrastructuurwerkzaamheden en grote industriële projecten, zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de terminal.

De omgevingsvergunning wordt nu voorbereid en aangevraagd met de bedoeling om eind 2018 met de bouw te starten. Verwacht wordt dat de ‘All Weather Terminal’ operationeel zal zijn tegen midden 2020. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners