ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

Economie 26/07/2018 10:22:17

ArcelorMittal, PMV, Euroports en North Sea Port werken samen aan de realisatie van de allereerste overdekte laadkade: de ‘All Weather Terminal’. Een investering van meer dan 50 miljoen euro.

Lees hieronder verder   
Verwant

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

De Lijn neemt deelfietsen Blue-bike over

Dachser lanceert 26 nieuwe LCL-verbindingen

Absolute goednieuwsshow bij Sigma

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent aan het Kanaal Gent-Terneuzen.

De terminal zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om afgewerkte staalrollen op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

Het magazijn van de All Weather Terminal (AWT) met een opslagcapaciteit van 60.000 ton wordt 240 meter lang en 60 meter breed en zal 2 sporen hebben die aangesloten zijn op de kadebundel. Het magazijn zal worden uitgerust met 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal.

De overdekte kademuur wordt 200 meter lang en het dok wordt 25 meter breed. De terminal zal ongeveer 30 meter boven het waterniveau uitstijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren.

De voorsorteringszone wordt uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen worden door Euroports 2 telescopische kranen voorzien. Voor Euroports (met 26 eigen terminals in Europa) is dit een belangrijke aanvulling en uitbreiding van zijn diensten aan de staal- en metaalindustrie.

De nieuwe ‘All Weather Terminal’ zal eigendom zijn van AWT Gent, dat werd opgericht door PMV en EPICo. Deze zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van de Terminal. Euroports, als logistieke maritieme speler, krijgt de operationele invulling toegewezen voor de flows van, naar en binnen de AWT.

North Sea Port heeft de gronden voor de aanleg van de terminal in concessie gegeven aan AWT Gent en zal ook de ligplaats baggeren. Stadsbader, een aannemer voor infrastructuurwerkzaamheden en grote industriële projecten, zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de terminal.

De omgevingsvergunning wordt nu voorbereid en aangevraagd met de bedoeling om eind 2018 met de bouw te starten. Verwacht wordt dat de ‘All Weather Terminal’ operationeel zal zijn tegen midden 2020. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Daling van vergoede werkloosheid in tweede trimester

Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen (UVW WZ) blijft dalen. Gemiddeld waren er 344.480 in het 2e trimester van 2018. Een daling met 6,5% ten opzichte van 2017.

Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

Uit een nieuw onderzoek van F-Secure en MWR Infosecurity blijkt dat spam, na 40 jaar, nog steeds de belangrijkste bron van malware is. Cybercriminelen voegden er wel nieuwe trucs aan toe.

Bouw windpark Norther van start gegaan

Begin deze week werd gestart met de bouw van het grootste Belgische offshore windpark (Norther). De Nederlandse firma Van Oord gaat de eerste funderingen in de zeebodem installeren.

Seeq ontvangt 20 miljoen euro voor analytics IIoT groeistrategie - techniek

Altira Group bundelt krachten met Chevron Technology Ventures en next47 om samen met Seeq bredere oplossingen voor business inzicht op basis van productiedata te ontwikkelen.

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. Er werd vastgesteld dat door extreme hitte defecten kunnen optreden.

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

Er werd gestart met de officiële veldtesten van de DKV Box Europe, de OBU voor Europa, met slechts één contract, één gelijkvormige afrekening en talrijke plannings- en analysemogelijkheden.

Luminus bouwt opslagtank om tot milieuvriendelijke energie-opslagplaats

EDF Luminus heeft op haar site in Ham een oude opslagtank voor olie omgevormd tot een milieuvriendelijke opslagplaats voor energie, die gebruikt wordt om de Gentse stadsverwarming te voeden.

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

Havenbedrijf Antwerpen wil omschakelen naar een circulaire en koolstofarme economie. Door hun duurzaam energiebeleid ontving het voor de tweede keer op rij het ISO 50001-certificaat.

Partners