Realisatie en oplevering sleephopperzuiger DC Brugge

Het schip, dat wordt ingezet binnen de granulaten-baggervloot van Group De Cloedt, heeft een hopperinhoud van 2.450m3 en vervangt de 43 jaar oude en wat kleinere Interballast 1.

Trefwoorden: #beunschepen, #DC Brugge, #depots, #granulaten-baggervloot, #Group De Cloedt, #Kooiman Marine Group, #zand

Lees verder

Techniek

( Foto: Kooiman Marine Group )

ENGINEERINGNET.BE - Met het in de vaart nemen van de DC Brugge speelt Group de Cloedt in op de stijgende vraag naar zand uit zee en verstevigt haar positie in de regio.

DC Brugge wordt ingezet voor het laden van beunschepen en het bevoorraden van de depots van Group de Cloedt. Het vaargebied zal voornamelijk de Westerschelde en de Belgische en Nederlandse kust betreffen.

De basis van de DC Brugge vormt het casco van de voormalige coaster DC Eems van Group de Cloedt. In samenwerking met Group de Cloedt heeft Kooiman Marine Group de volledige engineering en ombouw van het schip verzorgd. Ook de betimmering en de elektrische installatie zijn ontworpen en geleverd door Kooiman Marine Group.

De twee beunen kunnen afzonderlijk worden geladen en gelost, waardoor het mogelijk is om twee verschillende zandsoorten mee te nemen. De baggerinstallatie is voorzien van een in hoogte verstelbare zeefinstallatie voor het zorgvuldig kunnen sorteren van verschillende zandkwaliteiten.

Het schip kan haar lading op drie manieren lossen: droog, nat en door middel van dumpen. Het schip is uitgerust met een drooglosinstallatie. Door middel van een hydraulische kraan met grijper kan de lading worden gelost via een lopende band.

Deze lopende band heeft een reikwijdte van ongeveer 30 meter buiten het schip. Hiermee kan het schip onafhankelijk van derden haar lading lossen. Voor het nat lossen, bijvoorbeeld voor het laden van beunschepen, is het schip uitgerust met een schepenlaadpijp.

Het schip is verder voorzien van bodemdeuren, waardoor met behulp van een jetleiding de lading kan worden gedumpt. Door middel van twee ingebouwde telescopische spudpalen is het gebruik van afmeertrossen overbodig. In combinatie met de losinstallatie kan het schip op zeer veel plaatsen zelfstandig lossen.

De oude accommodatie is vervangen door een compleet nieuw stuurhuis, en het schip is nu geschikt voor een achtkoppige bemanning. De nieuwe brug is voorzien van de laatste technieken op het gebied van nautische apparatuur.