VIL stelt resultaten ‘Fresh Food Logistics’-projet voor

Economie 26/06/2018 14:01:54

VIL bracht in het project ‘Fresh Food Logistics’ de knelpunten over alle schakels in de logistieke keten in kaart en werkte samen met elf deelnemende bedrijven oplossingsrichtingen uit.

Lees hieronder verder   
Verwant

Gezuiverd afvalwater in strijd tegen droogte

VIL stelt resultaten ‘Fresh Food Logistics’-projet voor

Stimulans Vlaamse en Nederlandse aquacultuur in Interreg-project Aquavlan2

Project “SeaConomy”: zorgt zeewier voor duurzamere voedselvoorziening ?

UV-Robot (bijna) in de serre

Nieuwe wedstrijd: Food At Work Techno Awards

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Webinar: Draadnummering

Webinar EPLAN

vrijdag 10 augustus 2018

Onderhoud industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

(10/7) Gezuiverd afvalwater in strijd tegen droogte

(10/7) EnergyVille werkt aan koolstofarme toekomst

(5/7) Tideway verdubbelt productiecapaciteit met nieuw kabellegschip

(5/7) Spin-off vult IT-vacatures in door interne omscholing

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het probleem is dat er nog steeds te veel verse voeding verloren in de distributieketen. De belangrijkste knelpunten bleken silodenken, forecasting en het steeds uitgebreidere assortiment in de winkels.

Silodenken is een gebrek aan ketendenken of het werken als partners in overleg met een zeker mate van transparantie, bv. het delen van data om samen te streven naar een maximale houdbaarheid in het winkelrek. Vandaag komt het er vaak op neer dat iedereen zijn eigen rekening maakt en zijn eigen KPI’s nastreeft, zowel tussen bedrijven als intern in een bedrijf.

Het voorspellen van de vraag gebeurt doorgaans op drie niveaus in de keten zonder veel onderling overleg waardoor er ook driemaal een risico op verlies (of tekorten) ontstaat, namelijk in het winkelpunt, bij de centrale aankoopdienst van de retailer die de bestellingen plaatst bij de leverancier en bij de leverancier zelf.

Iedereen creëert zijn eigen forecasting en doet dit op basis van beperkte gegevens, wat leidt tot een optelsom van foutenmarges. Het gebruik van gespecialiseerde software kan voor een betere matching tussen de vraag en de bestellingen of productie zorgen.

Het assortiment van verse producten stijgt jaarlijks met 5 à 10 % en dat brengt ook heel wat verlies met zich mee. Hoe breder het assortiment, hoe moeilijker het beheer en hoe groter het risico op verlies, want het aantal traag lopende producten neemt toe.

Vooral een mind shift naar meer overleg, samenwerking en datatransparantie binnen de keten kan leiden tot een win-win voor elk van de betrokkenen met meer efficiëntie en minder voedselverlies tot gevolg.

Retail Partners Colruyt Group en Imperial Meat Products analyseerden in het kader van dit project in alle openheid de volledige logistieke keten op vlak van derving van bij productie tot in het winkelpunt, om samen de verliezen te kunnen aanpakken.

Daaruit bleek dat de voornaamste oorzaak van verliezen ligt bij de colligrootte, die gelijk is voor alle winkels. Zowel grote als kleine winkels bestellen allen dezelfde minimumhoeveelheid, wat voor de kleinere winkels vaak meer is dan wat zij binnen de houdbaarheidsperiode kunnen verkopen.

Een oplossing hiervoor vinden vergt inspanningen van beide kanten. De fabrikant moet zijn secundaire verpakkingen aanpassen en in het distributiecentrum moet piece picking geïntroduceerd worden, zodat winkels per stuk kunnen bestellen.

Het bewustzijn rond voedselverlies groeit en vanuit maatschappelijk oogpunt zal het weggooien van nog eetbaar voedsel steeds minder geaccepteerd worden. Vandaag al vertaalt dit zich in een groeiend aantal giften vanuit de voedingsindustrie en -distributie aan sociale organisaties actief in de herverdeling van voedseloverschotten voor mensen in armoede. << (Guy Leysen) (foto: ghavasi / 123RF Stockfoto)

Deelnemende bedrijven:
Belgian New Fruit Wharf, Carrefour, Delhaize, Groupe Mestdagh, Imperial Meat Products, Kuehne+Nagel, La Lorraine Bakery Group, Retail Partners Colruyt Group, Special Fruit, Vleeswaren Depuydt en Willis Towers Watson (Belgium).

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid. <<


Leestip
VIL-project wil voedselverlies in logistieke keten verkleinen

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Hydraulische persen van Uniflex leveren proper werk - techniek

De Duitse firma Uniflex stelt een reeks hydraulische persen voor (HMC 1-30, HMC 325 EN HM 665), die niet moeten gesmeerd worden en voor een hoge ‘return on investment’ zorgen.

North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

In het havengebied van North Sea Port start een onderzoek naar de mogelijke uitrol van een grootschalige buisleiding-infrastructuur. Hiermee wil men zijn klimaatambities waarmaken.

Parkwind en Jan De Nul bouwen samen nieuw offshore windpark

Jan De Nul Group gaat met windparkontwikkelaar Parkwind (filiaal van Colruyt) Northwester 2 bouwen. Dit wordt het zevende en tevens grootste windpark voor de Belgische kust.

Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

Dankzij een duizendtal innovatieve sensoren, IoT en geavanceerde software krijgt Vlaanderen een uniek intelligent waterbeheersysteem. Een eerste sensor werd onlangs in werking gesteld.

Europees project verhoogt efficiëntie van Big Data-applicaties

Track & Know focust op het onderzoeken, ontwikkelen en exploiteren van een nieuw softwarekader om de efficiëntie te verbeteren van Big Data-applicaties in verschillende sectoren.

EDF kiest Dassault Systèmes en Capgemini voor digitale transformatie

Dassault Systèmes, Capgemini en de Franse elektriciteitsleverancier EDF zijn een samenwerking aangegaan voor de digitale transformatie van de nucleaire activiteiten van deze laatste.

Lancering Europees project voor omzetten CO2 naar brandstof en chemicaliën

Voor dit project is een consortium opgericht, dat bestaat uit acht onderzoekspartners en 29 industriële waarnemers uit Nederland, België, Frankrijk en Engeland.

Dachser lanceert 26 nieuwe LCL-verbindingen

Dachser heeft zijn netwerk in de divisie zeevracht uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less then Container Load). Ook wordt de vertrekfrequentie van bestaande diensten verhoogd.

TER lanceert nieuwe Arke positie-eindschakelaar

De Arke positie-eindschakelaar werd ontworpen voor het sturen van bovenloopkranen, hijstoestellen en werktuigmachines, is robuust en betrouwbaar en speciaal ontworpen om optimaal te presteren onder de zwaarste omstandigheden. Elma Components (elektrische aandrijf- & besturingstechniek) is TER’s officiële Benelux-partner. >>

Partners