Onderzoekers willen opwarming steden aanpakken

Onderzoek & Wetenschap 26/06/2018 12:59:29

Een onderzoek van de UGent en VITO toont aan dat hogere gebouwen afgewisseld moeten worden met veel tussenruimte om er voor de zorgen dat de opwarming van steden stopgezet wordt.

Lees hieronder verder   
Verwant

O-Wind Turbine wint internationale James Dyson Award 2018

Onderzoek naar elektronen in 1,58 dimensies

Europees consortium krijgt 10 miljoen euro voor bouw quantumklokken

Antwerpse wetenschapper schopt het tot tabel van Mendeljev

Ampyx Power en NLR bundelen krachten voor alternatieve windenergie

Annemie Bogaerts ontvangt prestigieuze ERC Synergy grant

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(15/11) Infrabel test drone in strijd tegen kabeldiefstallen

(14/11) Angelique Van Ombergen wint Vlaamse PhD Cup 2018

(12/11) Winnaars European Social Innovation Competition 2018 bekend

(12/11) Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

(7/11) Europees project voor ombouw van kolencentrale naar biomassa

(7/11) Snelle energieopslag in machine-aandrijvingen leidt tot lagere kosten

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op warme dagen is het puffen in de Vlaamse steden. Het wordt er gemiddeld 3 graden warmer dan buiten de stad.

Steden worden dan ook beschouwd als hitte-eilanden. Beton en asfalt absorberen de hitte, die in de stad moeilijk weg kan door de compacte bebouwing. En met de verwachte temperatuurstijgingen in de komende jaren zou het in de stad wel eens onaangenaam heet kunnen worden.

Onderzoekster Marie-Leen Verdonck (Universiteit Gent): “We krijgen nu al te maken met hittegolven, maar over pakweg 80 jaar kunnen zij wel eens de norm worden. Om tegen te gaan dat het in de stad ondraaglijk warm wordt, moeten we de structuur van onze steden aanpassen aan de stijgende temperaturen.”

“We zien dat er al inspanningen gebeuren om steden voor te bereiden op temperatuurstijgingen, bijvoorbeeld door meer groen en water in de stad te installeren. Verder heeft Vlaanderen sinds kort ook een visie op ruimtelijke planning naar de toekomst, maar de impact van deze visie op stedelijke hitte zijn vaak niet gebaseerd op onderzoekscijfers, zodat ze hun doel missen.”

Daarom onderzocht ze verschillende klimaatzones in Antwerpen, Gent en Brussel, en bracht ze die zones onder in modellen. De bedoeling: de temperatuur in de toekomst simuleren onder verschillende scenario’s van verstedelijking en klimaatverandering.

De resultaten van dit klimaatmodel moeten beleidsmakers en stadsplanners helpen om op de juiste plaats de juiste ingreep te doen om de stad af te koelen. Vlaamse steden zijn vrij volgebouwd, met weinig ruimte tussen gebouwen. Daardoor kan de stad ’s nachts echter moeilijk afkoelen.

Verdonck: “We moeten compacter gaan wonen, in gebouwen van 3 tot 9 verdiepingen. Tussen die gebouwen moet open ruimte komen zoals bijvoorbeeld groenzones en waterpartijen, zodat er voldoende ruimte is voor afkoeling.” << (Guy Leysen) (figuren: UGent)


Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

BCTN neemt nieuwe terminal in België in gebruik

De eerste containers van Gheys zijn afgelopen maandag op de nieuwe terminal in Beringen uit de barge gelost. Dit is de derde terminal van BCTN in België.

Nieuwe technologie zorgt voor natuurlijk gebruik armprothese

Een internationaal team van onderzoekers heeft een heel nieuwe aanpak gepresenteerd, die ervoor zorgt dat het aansturen van een prothese natuurlijker aanvoelt voor de gebruiker.

Ingenieursprijs Paul Donners voor STEM-project

Tijdens het Limburgs Ingenieurs Event 2018, een organisatie van ie-net, werd de Ingenieursprijs Paul Donners uitgereikt aan UHasselt studenten Simon Vercruysse en Laurens Osstyn.

Infrabel test drone in strijd tegen kabeldiefstallen

Spoorbeheerder Infrabel voerde onlangs een eerste Belgische nachtvlucht uit met een civiele drone, die buiten het oogbereik van de piloot door het luchtruim vloog.

Belgische en Nederlandse Marine kopen gezamenlijk twaalf mijnenjagers

Naval Group en ECA Group hebben Belgium Naval & Robotics opgezet voor de bouw van deze innovatieve mijnenjagers, waarvoor Flanders Ship Repair onderdelen levert en het onderhoud verzorgt.

Proefvaarten onbemand vaartuig op de IJzer van start gegaan

De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven zijn, binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’, gestart met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer.

Gimv investeert in het Belgische biotechbedrijf

Het Brusselse biotechbedrijf Camel-IDS ontwikkelt innovatieve radiofarmaceutica tegen kanker. het bedrijf haalde onlangs in een serie A-financieringsronde 37 miljoen euro op.

Reditech Group verwerft participatie in Manutechs uit Singapore

Door deze participatie in Manutechs breidt Reditech Group, een specialist in automatiserings­oplossingen voor productiebedrijven, haar activiteiten in de ASEAN-regio verder uit.

RS Components introduceert nieuwe industriële connectoren

RS Components (RS) heeft een nieuwe reeks RS Pro-industriële connectoren onthuld, inclusief schroefaansluitingen, Cage Clamp-veeraansluitingen en behuizingen. De componenten zijn ontworpen voor industriële omgevingen, vooral in geluids- en verlichtingstoepassingen en in de sectoren robotica en machines. >>

Partners