Brussels Airport behaalt internationaal certificaat CO2-neutrale luchthaven

Bedrijfsnieuws 21/06/2018 16:10:28

Het doel van Brussels Airport is om 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030, waarbij de luchthaven vorig jaar al een reductie van 34% tegenover 2010 realiseerde.

Lees hieronder verder   
Verwant

Toepassing HR-glas bespaart 30% energie

Interreg Vlaanderen-Nederland investeert 1,7 miljoen euro in duurzaamheid

Internationale prijzen voor Antwerpse duurzaamheidsprojecten

H.Essers neemt LNG-vrachtwagens in gebruik

EU subsidie voor omzetten broeikasgassen naar vloeibare chemicaliën

Verkleinen afvalberg in wetenschappelijke laboratoria

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het behaalde certificaat van koolstofneutrale luchthaven is het hoogst mogelijke Airport Carbon Accreditation-certificaat dat de Airport Council International toekent. Doel is dat 100 Europese luchthavens tegen 2030 CO2-neutraal zijn.

Brussels Airport heeft in het kader van het behaalde certificaat, niveau 3+, toegezegd de CO2- uitstoot verder te verlagen en de restuitstoot te compenseren, zodat koolstofneutraliteit wordt bereikt voor de handelingen die de luchthaven zelf beheerst.

De luchthaven gaat hiertoe enkel nog groene energie aankopen en zelf zonne-energie opwekken met zonnepanelen. Ook wordt bij elk nieuw bouwproject of bij een renovatie nagegaan welke initiatieven genomen kunnen worden om de gebouwen energie-ëfficiënter te maken.

Zo werkt het Connector-gebouw bijvoorbeeld met een koudewarmteopslag, waardoor er minder energie nodig is om het gebouw te verwarmen of te koelen. Warmte of koeling komt van circulerend grondwater tussen 10 bronnen.

Het energiebeleid van de luchthaven steunt op drie pijlers. In elk van deze pijlers wordt actief gezocht naar mogelijkheden om minder CO2 uit te stoten.

Om minder energie te verbruiken worden lampen systematisch vervangen door onder meer LED. Ook wordt er meer gebruik gemaakt van opslagruimte in de cloud, in plaats van fysieke servers.

Brussels Airport wil meer hernieuwbare energie opwekken door onder meer zonnepanelen bij nieuwbouw te installeren. Doel is om van 3% hernieuwbare energie in 2017 naar 13% in 2030 te gaan.

Ook is er aandacht voor de inzet van fossiele brandstoffen. Dienstwagens op diesel worden vervangen door dienstwagens op CNG. Het bedrijf wil ook 30 elektrische bussen op tarmac vanaf 2019. << (Lydia Heida) (foto: Brussels Airport)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners