Start demonstratie truck platooning met meerdere merken op Europese wegen

Economie 12/06/2018 13:14:23

Aan het Europese consortium ENSEMBLE, dat ondersteund wordt door onder andere VUB, nemen zes grote Europese vrachtwagenfabrikanten deel, waaronder DAF, Scania en Volvo.

Lees hieronder verder   
Verwant

H.Essers plant extra investeringen in Genk

Brussels Airport bekroond als leider EU-project Airport Operations Plan

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Neem deel aan de Havenconferentie Antwerpen - uitnodiging

ArcelorMittal Gent investeert in nieuwe havenkranen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het ENSEMBLE-consortium is onlangs gestart met een testproject voor truck platooning met meerdere merken op Europese wegen. Door middel van praktijktesten over de grenzen van verschillende Europese landen heen worden de gevolgen voor verkeer, infrastructuur en logistiek beoordeeld.

Ook worden relevante gegevens van veiligheidsrelevante scenario’s verzameld. Daarnaast wordt de harmonisatie van goedkeuringsvereisten noodzakelijk.

Gedurende het eerste jaar concentreren de projectpartners zich op het bundelen van de vereisten en het ontwikkelen van een referentieontwerp met acceptatiecriteria.

In het tweede jaar wordt dit ontwerp door OEM’s en leveranciers opgepakt voor implementatie op hun eigen vrachtwagens, terwijl de kennispartners effectbeoordelingen zullen uitvoeren met verschillende criteria.

In het derde jaar van het project vinden testen plaats van de multi-merk platoons op testbanen en internationale openbare wegen. De technische resultaten worden geëvalueerd aan de hand van de initiële vereisten.

Ook wordt de impact op het brandstofverbruik, bestuurders en andere weggebruikers vastgesteld. Uiteindelijk zijn alle activiteiten binnen het project gericht op het versnellen van de inzet van truck platooning met meerdere merken in Europa.

Het ENSEMBLE-project wordt geleid door het Nederlandse TNO. Zes Europese vrachtwagenfabrikanten brengen hun kennis in: DAF, Daimler, IVECO, Scania, MAN en Volvo Group.

De volgende leveranciers zijn ook een partner van het project: NXP, ZF, Bosch, Continental, Brembo en WABCO.

ERTICO - ITS Europa, het platform voor de samenwerking van alle relevante belanghebbenden om ITS in Europa te ontwikkelen en in te zetten, zorgt voor een outbound focus door belanghebbenden te betrekken en de link te zijn naar de Europese Truck Platooning Community.

Het consortium wordt aangevuld door de kennispartners IDIADA, IFSTTAR, KTH en VU Brussel. Dit project wordt deels gefinancierd vanuit de Europese Commissie. << (Lydia Heida) (foto: TNO)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners