Voka en VIVES evalueren pilootproject duaal leren

In het kader van een pilootproject duaal leren in het hoger onderwijs werden dit academiejaar 60 eerstejaarsstudenten uit het hoger onderwijs ingezet om ervaring op te doen op de werkvloer.

Trefwoorden: #CNH, #duaal leren, #Hilde Crevits, #hoger onderwijs, #pilootproject, #VIVES, #Voka

Lees verder

Opleiding

ENGINEERINGNET.BE - Tot op heden werd duaal leren enkel toegepast in het secundair onderwijs. Op initiatief van Voka West-Vlaanderen en Hogeschool VIVES werd het concept van duaal leren ook (als pilootproject) uitgerold in het hoger onderwijs, met CNH Industrial als één van de pioniers.

Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen: “De West-Vlaamse bedrijven hebben een prangende behoefte aan hoogopgeleide technische profielen, maar daaraan is in onze provincie een nijpend tekort.”

Cijfers tonen aan dat de arbeidsmarktkrapte zich het sterkst manifesteert in West-Vlaanderen. Per vacature zijn er slechts 1,43 werkzoekenden beschikbaar.

Nu deze pilootfase is afgerond, wordt er samen met Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits gekeken naar de mogelijkheden om duaal leren ook in het hoger onderwijs verder uit te rollen. In deze context bracht Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits onlangs een bezoek aan CNH Industrial in Zedelgem om te praten over de toekomst van duaal leren in het hoger onderwijs.

Tijdens het bezoek van de minister gaven de stagiairs een toelichting over hun ervaring op de werkvloer en kregen de aanwezige bedrijven TE Connectivity, CNH Industrial, Dupont, Daikin Europe, Advionics en Hogeschool VIVES de kans om hun visie en vragen te delen tijdens een rondetafelgesprek.

De algemene conclusie was dat zowel de ondernemers, de onderwijsinstellingen, als de studenten vragende partij zijn om het duaal leren verder uit te rollen, ook in andere opleidingsjaren en studierichtingen.


(bron en foto: Voka)