Wiskundige toont aan: warmer en minder wind aan de kust

Onderzoek & Wetenschap 6/06/2018 13:04:39

‘Warmer en minder wind aan de kust.’ Klinkt als een weerbericht van een zomerdag, maar het is helaas de lineaire trend van het Belgische kustklimaat tussen 1950 en nu.

Lees hieronder verder   
Verwant

Elia installeerde met succes eerste stopcontact op zee (+video)

Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

Windturbines van Norther in recordtempo geïnstalleerd

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Wiskundige Elke Debrie dook in onontgonnen statistieken van de weerstations van Koksijde en Oostende en maakt zich zorgen: “De temperatuur stijgt aan 2°C per eeuw.”

Het klimaat verandert, en de mens is daarvoor verantwoordelijk, op zijn minst gedeeltelijk. Daarover zijn wetenschappers het eens. Vooral op de Noordpool wordt het warmer, maar het kwik stijgt op bijna alle plaatsen op aarde. Ook aan de Belgische kust?

Dat onderzocht Elke Debrie voor haar masterthesis in de wiskunde. Geadviseerd door een meteoroloog en een statistica, ging ze op zoek naar patronen in het Belgische kustweer. Ze analyseerde de gegevens van de weerstations op de luchtmachtbasis in Koksijde en op de luchthaven in Oostende, van de jaren 1950 tot nu. Die waren nog nooit grondig geanalyseerd, in tegenstelling tot de gegevens van het KMI in Ukkel en Zaventem.

Het wordt warmer…
Wat bleek? Aan de Belgische kust wordt het duidelijk warmer. De gemiddelde temperaturen stijgen aan een tempo van meer dan 2°C per eeuw. De zomers zijn heter geworden en de winters milder. De statistiek is glashelder: dit is een echte trend, geen toevallige schommeling.

Debrie: “Aan dit tempo zouden de windmolens op zee binnen 50 jaar tot een derde minder energie opwekken dan nu het geval is.”

Die opwarming van onze kuststreek kan gevaarlijke gevolgen hebben op de evolutie van planten- en diersoorten, stelt Elke: “Een markant voorbeeld is dat van de tijgermug. Britse onderzoekers ontdekten al dat de Aziatische tijgermug op komst is naar onze streken. Die mug draagt soms virussen die infectieziekten veroorzaken, zoals gele koorts, dengue en zikakoorts. Vroeger zaten ze in Zuid-Europa, nu bieden meer noordelijk gelegen regio’s de ideale omstandigheden.”

Elke reikt andere pistes van onderzoek aan: “Welke trekvogels verdwijnen er uit het Zwin? Of hoe ontwikkelen zich de flora in de IJzermonding?”

… en de wind gaat liggen
Ook met de wind is er wat aan de hand. Vooral de metingen in Oostende tonen een uitgesproken tendens: de windsnelheid is er gemiddeld 5 meter per seconde, maar verandert aan een vaart van gemiddeld -1,2 m/s per eeuw. Het aantal dagen per jaar met krachtige wind neemt in zowel Oostende als Koksijde een duik. Het aantal dagen met zwakke tot matige wind neemt vooral in Oostende markant toe. Deze trend van verzwakkende wind wordt ook op andere plaatsen in de wereld opgemerkt.

Aan dit tempo zouden de windmolens van Belwind en C-Power aan de kust in 2067 een derde minder energie opwekken dan in 2017. “Het verschil is groot, omdat een klein verschil in windpatroon (-12%) verhoudingsgewijs grote gevolgen heeft voor de hoeveelheid opgewekte elektriciteit (-32%)”, legt Elke uit. “Dat is jammer, want wind is misschien wel de meest duurzame en veelbelovende energiebron.”

Een afname in wind heeft nog een ander kwalijk gevolg: minder luchtcirculatie. Vooral in verstedelijkte gebieden, zoals Vlaanderen, blijft de luchtvervuiling dan hardnekkiger hangen. << (Arnaud Zonderman) (foto: Scriptie vzw)


Leestip
Meer over deze scriptie
Promotoren: prof. dr. Els Goetghebeur & David Dehenauw

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland investeert 1,7 miljoen euro in duurzaamheid

Het project GREENER is gericht op de ontwikkeling van een biogebaseerde vervanger voor polyacrylzuur en RESANAT experimenteert met natuurlijke saneringstechnieken op verontreinigde gronden.

Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

Volvo Car Gent is gestart met de bouw van een gloednieuw fabrieksgedeelte, waar batterijen voor elektrische wagens zullen worden samengesteld. Een belangrijke investering voor deze fabriek.

Internationale prijzen voor Antwerpse duurzaamheidsprojecten

Twee Antwerpse duurzaamheidsprojecten zijn bekroond met een prijs op de Guangzhou 2019 World Ports Conference in China, tijdens de eerste IAPH World Ports Sustainability Awards.

Kennametal introduceert nieuwe generatie tangentieel schouderfrezen - techniek

Kennametal kondigt haar nieuwe Mill 4-12KT aan, de volgende generatie tangentiële schouderfrezen, die hoogwaardige oppervlakken produceert voor bijna alle toepassingen in staal en gietijzer.

Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

Het allereerste specifieke opleidingscentrum voor de farma- en biotech-industrie in Vlaanderen, ViTalent, komt op het Wetenschapspark in Niel en zou zijn deuren moeten openen in 2021.

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Onderzoekers van TU Eindhoven, DIFFER, Universiteit Twente en Peking University hebben ontdekt dat een beschermend fluoride-laagje zonnecellen van perovskiet een stuk stabieler maakt.

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners