H.Essers kiest voor transport via binnenvaart

H.Essers heeft een volgende stap gezet in haar binnenvaarttransport en brengt voor het eerst bouwmaterialen via het water naar Genk. Het schip vervoert 1.000 paletten.

Trefwoorden: #binnenvaart, #bouwmaterialen, #CO2, #CO2-uitstoot, #H.Essers

Lees verder

Techniek

( Foto: H.Essers )

ENGINEERINGNET.BE - De paletten worden geladen en gelost met een kraan op het schip zelf langs het Albertkanaal in Genk-Zuid.

In de toekomst zullen dergelijke transporten op de nieuwe site van H.Essers Dry Port Genk gelost worden (voor meer informatie, klik op de link onderaan). Naast de chemieactiviteiten, zal er hier ook een bouwhub ontwikkeld worden

Door de toenemende drukte op de wegen, de stijgende brandstofprijzen, de impact op het milieu,… wil de logistiek dienstverlener steeds naar nieuwe, duurzame oplossingen zoeken om haar transportflows te optimaliseren.

Pascal Vranken, CCO van H.Essers: “Deze mijlpaal is voor ons een nieuw hoofdstuk in de verdere uitbouw van onze synchromodale oplossingen, waarbij we alternatieve vervoersmogelijkheden als trein, binnen- en zeevaart integreren in onze dienstverlening.”

Specifiek voor de bouw-, infrastructuur- en nutsvoorzieningensector beschikt het bedrijf over een aangepaste vloot van 230 vrachtwagens om bouwmaterialen te vervoeren. En met hun klant Knauf werd voor het eerst een schip ingezet om de goederen, in dit geval 1.000 paletten gipsplaten (het equivalent van 40 trucks) te vervoeren van Wielsbeke naar Genk.

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg: “Wij kunnen deze aanpak alleen maar toejuichen. Wij geloven er sterk in dat de binnenvaart een van de vervoersmodaliteiten van de toekomst is. Ik hoop dat dit initiatief nog meer ondernemers ervan kan overtuigen om binnenvaart in overweging te nemen als onderdeel van hun vervoersketen.”

In november 2018 zullen op H.Essers Dry Port Genk twee hallen van ongeveer 30.000 m² klaar zijn om in te zetten op synchromodale logistiek. Daarbij hoort ook een gloednieuwe bouwhub om goederenstromen efficiënter te kunnen beheren.