Intervest zet volgende stap in project Genk Green Logistics

In de zone B van de voormalige Ford-site in Genk wordt een state-of-the-art logistiek complex gerealiseerd, dat na volledige ontwikkeling ruim 250.000 m² zal omvatten.

Trefwoorden: #DEME Environmental Contractors, #Ford-site, #Genk, #Genk Green Logistics, #Group Machiels, #Intervest, #logistiek complex, #MG Real Estate, #Vlaamse overheid, #zone B

Lees verder

Techniek

( Foto: Intervest )

ENGINEERINGNET.BE - De Vlaamse overheid en Genk Green Logistics hebben een koopovereenkomst ter waarde van 3 miljoen euro gesloten voor de verkoop van het terrein van ongeveer 42 hectare.

Genk Green Logistics, een joint-venture van Intervest en Group Machiels, zal hier samen met MG Real Estate en DEME Environmental Contractors een state-of-the-art logistiek complex realiseren.

De voormalige Ford-site bestaat uit drie afzonderlijk uitgegeven zones: A, B en C. Onder regie van de Vlaamse Waterweg wordt op zone A een openbaar domein met gemeenschappelijke functies gerealiseerd.

Op zone C worden watergebonden logistieke activiteiten ontplooid, waaronder een nieuwe containerterminal met een capaciteit van ruim 130.000 containers per jaar.

Zone B is gericht op logistiek met toegevoegde waarde, waarvoor Genk Green Logistics een flexibel, grootschalig, multimodaal en duurzaam project zal realiseren. De verwachting is hiermee een breed scala aan gebruikers te kunnen aantrekken.

Zowel retailers die oplossingen zoeken voor hun e-commerce activiteiten en e-fulfilment dienstverleners als klassieke 3PL-organisaties of zelfs slimme maakindustrie kunnen in het logistieke complex ondergebracht worden.

De commercialisatie van de nieuwbouwontwikkeling op zone B is reeds opgestart. Hoewel de Vlaamse Waterweg de eerste jaren nog sloop-, sanerings- en infrastructuurwerken op zone A zal uitvoeren, kunnen nieuwbouwontwikkelingen op grote delen van zone B reeds gelijktijdig met de saneringswerken aangevat worden.

Genk Green Logistics verwacht in 2020 het eerste gebouw operationeel te hebben. De totale realisatie van het project zal nadien nog meer dan vijf jaar in beslag nemen.

Afhankelijk van de exacte invulling zal de uiteindelijke investeringswaarde van het project variëren tussen 120 en 150 miljoen euro.