Infrabel neemt nieuw tractieonderstation in Landen in gebruik

Deze spoorinstallatie van Infrabel voedt de bovenleiding en zorgt voor een nog betere spreiding van de elektriciteit voor het treinverkeer naar Hasselt, Leuven en Luik.

Trefwoorden: #elektrisch, #hoogspanning, #Infrabel, #Landen, #spoorlijn, #spoorverkeer, #tractieonderstation, #treinverkeer

Lees verder

Techniek

( Foto: Infrabel )

ENGINEERINGNET.BE - Landen vormt een belangrijk knooppunt op het Belgische spoorwegnet met treinverbindingen naar de provincies Vlaams-Brabant, Limburg en Luik.

Het nieuwe tractieonderstation staat vanuit Landen in voor de stroomtoevoer naar de bovenleiding van de spoorlijnen naar Hasselt, Leuven en Luik.

De elektrische energie die naar het tractieonderstation van Landen vloeit, is afkomstig van de hoogspanningspost (36-kV onderstation) van Infrabel in Avernas (Hannuit). Hierop zijn ook de 16 windturbines van Greensky aangesloten waardoor er dagelijks 170 treinen op groene energie kunnen rijden. Het elektriciteitstransport tussen Landen en Avernas wordt verzekerd door twee ondergrondse kabelverbindingen van 7 km.

Een tractieonderstation zoals dit in Landen zet hoogspanning (36.000 Volt) om in bruikbare spanning (3.000 Volt) voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden.

De totale investering in dit nieuwe tractieonderstation bedraagt ongeveer 6 miljoen euro en omvat zowel de kabelwerken als de bouw van het tractieonderstation.