De vlucht van lithiumbatterijen - artikel

Plant & Factory 25/05/2018 9:47:22

De voorbije vijf jaar kenden lithiumbatterijen een jaarlijkse winst van 15% qua energiedensiteit én kost. Een cel die in 2018 185 Wh opslaat, zal in 2020 tot 225 Wh kunnen stockeren.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Industry 4.0, het is de talk of the town. Maar wat is het nu eigenlijk? En vooral: hoe zorgt het er voor dat de maakindustrie in België blijft? Agoria-expert Alain Wayenberg legt het u uit in 90 seconden.

Verwant

Installatie Rentel offshore windpark beëindigd

Hybrit bouwt CO2-vrije proeffabriek voor staal

Limburgs Nike Distributie Center behaalt LEED Gold certificaat

Introductie van uniek proefstation voor hernieuwbare energie

COGEN organiseert 3de Nationale WKK-ontmoetingsdag

Balans op hoogspanningsnet met decentraal en (duurzaam) elektrisch vermogen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Workshops IO-Link technology

BluePoint, Antwerpen

donderdag 20 september 2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(13/9) Zensor instrumenteert Nederlands gerecycleerd fietspad

(12/9) Imec.xpand haalt 117 miljoen euro op

(11/9) Pfizer investeert in nieuwe productie-eenheid in Puurs

(10/9) Federale financiering voor IRE SMART-project

(5/9) Ontwikkeling elektrische auto oplaadbaar met zonne-energie

(5/9) Prone Crawl Breast Board wint James Dyson Award 2018

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - “We zitten op schema. Maar het tempo zal nu terugvallen naar 10% per jaar”, verwacht Stefan Louis, tot voor kort verantwoordelijke voor systeemontwikkeling bij Leclanché, de specialist in lithiumbatterijsystemen. Nu leidt hij er de businessafdeling eTransport.

“Tot en met 2020 is onze roadmap duidelijk. De technologierisico’s zijn gekend en een gecombineerde winst van 10% is haalbaar.” Hij wijst naar lithiumionbatterijen die gebruik maken van Graphite/NMC (een grafietanode en nikkel, mangaan, kobalt kathode). Met grafeen zouden lithiumbatterijen nog sneller laden en een grotere capaciteit kunnen halen…

“Wij houden de ogen open, doch er is maar een kleine fractie van de vele technologieën, die ooit aangeboord worden, die ook tot TRL9 reikt en de markt haalt. Alle technologieën hebben voor- en nadelen. Het is zaak die te matchen met de juiste gebruikerstoepassing. Met grafeen zou de range anxiety snel van de baan zijn… maar om écht zinvol te zijn moet een autobatterij toch meer dan tien keer opgeladen kunnen worden, bijvoorbeeld.”

Batterijwissels in fleetformules
De afdeling Transport bij Leclanché bestaat uit vier takken: wegverkeer, marine, spoor en off-highway (wegenbouw, constructiemachines maar ook material handling). “We zien een sterke ontwikkeling in elk.” Denk bij wegverkeer vooral aan bussen en taxi’s in stedelijke gebieden. De sterkste ontwikkelingen hierin ziet Louis in Indië “dat een van de meest ambitieuze implementatieplannen ter wereld heeft.”


Ellen, een roro-ferryboot van 147/198 passagiers en 31 auto’s of vijf vrachtwagens, verbindt vanaf volgende zomer Ærø met Denemarken. Ellen vaart met een 4,3 MWh lithiumbatterij van Leclanché. (Illustratie: e-ferryproject.eu)


Anderzijds zijn de uitdagingen daar ook niet van de minste. Hoewel er veel zon is en er sterk ingespeeld wordt op fotovoltaïsch, is het distributienet weinig betrouwbaar. Men pakt het dan ook anders aan dan in Europa waar elektrische auto’s uitgerust worden met grote en/of snellaadbatterijen.

“In Indië wordt eerder gekozen voor gerobotiseerde, snelle batterijwissels. Zo’n batterijruil is op 2,5 minuten geklaard.” Het voordeel? Batterijen kunnen kleiner zijn -en daarmee wegen ze ook minder, zodat er meer passagiers of andere lading mogelijk is. Kleiner betekent ook goedkoper. Batterijen hoeven bovendien niet ‘onmiddellijk’ ter plekke opgeladen te worden. Laden gebeurt wanneer energie beschikbaar is.

Snelle batterijwissels waren ooit het model van Better Place in Israël, dat met de eerste Fluence Z.E. auto’s van Renault uitgetest werd, maar uiteindelijk in 2013 op de fles ging. “Nu wordt dit model gehanteerd, niet voor individuele klanten/consumenten, maar op het niveau van ‘fleet’ wat voor een belangrijke stroomlijning zorgt. In Indië gaat het bovendien ook om ‘kleinere’ auto’s (iAuto, tuctuc-taxi’s,…) met kleinere batterijen. We zitten daar in de knie van een exponentiële groei.”

Treinen, marine en off-highway/material handling
Louis merkt veel aanvragen voor treinbatterijen, zowel voor energieopslag langs het spoor als voor toepassingen in de trein zelf. Denk aan batterijen die faciliteiten aan de gang houden wanneer de trein stil staat. Voor airco, bijvoorbeeld. “Zo mogen in Engeland nieuwe metrolijnen niet meer op geëlektrificeerde rails lopen. Ze worden dus uitgerust met snellaadbatterijen en tanken daar waar er voeding is.”

In Marine rust Leclanché een grote ferryboot uit (120 passagiers, 36 voertuigen) met een 4,2 MWh batterij die Ærø met Denemarken verbindt. “Elke week lopen er aanvragen binnen.” Hij wijst ook op de belangrijke veiligheidsmaatregelen die getroffen worden om brand te voorkomen, bijvoorbeeld. “Als eerste haalden we de strenge Noorse DNV-GL certificatie.”

“In off-highway en Material Handling is de markt kleiner en die zal zich ook trager ontwikkelen, rekenend eerder op technologische spin-offs van het wegverkeer”, verwacht Louis. En dat ondanks de inspanningen in lithium ion van grote merken als Still, Jungheinrich, Toyota, … “Ze blijven voorlopig hangen op 48V en 80V met toestellen die oorspronkelijk voor loodzuurbatterijen gebouwd waren.

Het is pas wanneer de hele aandrijflijn bijvoorbeeld naar 400V DC schuift, zoals bij elektrische auto’s, dat er werkelijk schaalvoordelen te halen zijn en prijzen sterk zullen dalen. Tot zo lang blijven loodzuurbatterijen het in deze sector wel trekken. Die mature technologie is robuust en veilig. Natuurlijk, als je in het distributiecentrum van een grootwarenhuisketen 16 uur per dag moet draaien, dient er wellicht voor het ander verhaal gekozen te worden.”

“Wij, als batterijfabrikant, proberen de klant alvast een ‘closed loop’ aan te bieden.” De batterij wordt geleverd en bij eindeleven weer teruggenomen. Aan het recyclageverhaal wordt nog gewerkt. Sommige elementen (denk kobalt, aluminium, koper,…) kunnen teruggewonnen worden. Andere zijn moeilijker. Leclanché heeft geen ‘mijnen’ in portefeuille. “We zijn dan ook afhankelijk van toeleveranciers.” <<
Door Luc De Smet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Asbestprobleem is groter en gevaarlijker dan gedacht

De historische blootstelling aan asbest was groter dan tot nu toe gedacht werd, zo blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Laura Van den Borre onder leiding van Prof. Patrick Deboosere (VUB).

Techno Trailer begint aan nieuw schooljaar

Op 12 september konden een 100-tal leerkrachten in het Vormingscentrum in Malle kennismaken met de Techno Trailer werking en gingen zelf aan de slag me de Technoboxen, de Sphero’s, …

Snellere en minder warme computers dankzij roest

Het hoofdbestanddeel van roest is een goedkoop en veelbelovend materiaal om snellere ICT-toepassingen mogelijk te maken, terwijl daarbij minder warmte vrijkomt.

Apex Dynamics breidt online calculatietool uit - techniek

Apex Dynamics heeft zijn online calculatietool uitgebreid met alle nieuwe servo- en stappenmotoren die recent uitgekomen zijn.

Hybrit bouwt CO2-vrije proeffabriek voor staal

Begin deze zomer ging in het Noord-Zweedse Luleå de eerste spadesteek de grond in voor de bouw van ’s werelds eerste proefabriek die staal produceert zonder fossiele brandstof.

Onderzoekers van KU Leuven kraken contactloze sleutel van Tesla Model S

De autofabrikant heeft de bevindingen geverifieerd en kende de onderzoekers een beloning van 10.000 dollar toe, omdat zij aantoonden dat de sleutel in enkele seconden te kraken is.

Belangrijke verbeteringen in meten met ultrageluid stap dichterbij

TU Delft ontwikkelt een ultrageluid-transducent, die tot 1000 driedimensionale beelden per seconde maakt, om bijvoorbeeld de stroming van bloed in de halsslagader zichtbaar te maken.

Limburgs Nike Distributie Center behaalt LEED Gold certificaat

Nike’s distributiecentrum in Ham behaalde een LEED Gold (Leadership in Energy and Environmental Design) certificaat van de Amerikaanse raad voor duurzame gebouwen (US Green Building Council)

Eplan lanceert online efficiency calculator

Hoe efficiënt gaat u als ontwerper of electrical engineer te werk? Doe de test en kom te weten wat voor type gebruiker u bent. Daarbij ziet u ook hoeveel procent u efficiënter kan werken. We geven u telkens enkele handige tips & tricks op maat, zodat u stapsgewijs uw werk versnelt en uw engineering efficiënter maakt! >>

Partners