De vlucht van lithiumbatterijen - artikel

Plant & Factory 25/05/2018 9:47:22

De voorbije vijf jaar kenden lithiumbatterijen een jaarlijkse winst van 15% qua energiedensiteit én kost. Een cel die in 2018 185 Wh opslaat, zal in 2020 tot 225 Wh kunnen stockeren.

Lees hieronder verder   
Verwant

14 Europese landen gaan onderzoek naar diepe aardwarmte ondersteunen

Onderzoek naar toekomstige aansluitingen op Europese Wind Power Hub

Coral EnergICE gaat regelmatig laden aan LNG-terminal Zeebrugge

Limburg wind keert dividend van 3,75% uit

6.100 zonnepanelen voor NMBS werkplaats van Vorst

Windmolenproject gefinancierd door Belfius en EIB in gebruik genomen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Maintenance & Reliability Engineering, Storingen en onderhoudsplanning

Bluepoint Antwerpen

van 24/05/2018 tot 28/06/2018

Bedrijfsbezoek nieuwe gebouwen Endress + Hauser

Carlistraat - Evere

van 29/05/2018 tot 21/06/2018

QRM World Conference

Van der Valk Hotel Eindhoven

van 18/06/2018 tot 21/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(13/6) Technologiebedrijven leveren economie 1,5 miljard euro extra op

(13/6) Studenten zuiveren stadslucht met sculptuur

(11/6) Windmolenproject gefinancierd door Belfius en EIB in gebruik genomen

(11/6) Unifly en Huawei zoeken oplossing voor toenemend droneverkeer

(6/6) De volgende generatie directe aandrijvingen - whitepaper

(6/6) Nieuw onderzoek laat zien dat Higgs koppelt aan materiedeeltje topquark

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - “We zitten op schema. Maar het tempo zal nu terugvallen naar 10% per jaar”, verwacht Stefan Louis, tot voor kort verantwoordelijke voor systeemontwikkeling bij Leclanché, de specialist in lithiumbatterijsystemen. Nu leidt hij er de businessafdeling eTransport.

“Tot en met 2020 is onze roadmap duidelijk. De technologierisico’s zijn gekend en een gecombineerde winst van 10% is haalbaar.” Hij wijst naar lithiumionbatterijen die gebruik maken van Graphite/NMC (een grafietanode en nikkel, mangaan, kobalt kathode). Met grafeen zouden lithiumbatterijen nog sneller laden en een grotere capaciteit kunnen halen…

“Wij houden de ogen open, doch er is maar een kleine fractie van de vele technologieën, die ooit aangeboord worden, die ook tot TRL9 reikt en de markt haalt. Alle technologieën hebben voor- en nadelen. Het is zaak die te matchen met de juiste gebruikerstoepassing. Met grafeen zou de range anxiety snel van de baan zijn… maar om écht zinvol te zijn moet een autobatterij toch meer dan tien keer opgeladen kunnen worden, bijvoorbeeld.”

Batterijwissels in fleetformules
De afdeling Transport bij Leclanché bestaat uit vier takken: wegverkeer, marine, spoor en off-highway (wegenbouw, constructiemachines maar ook material handling). “We zien een sterke ontwikkeling in elk.” Denk bij wegverkeer vooral aan bussen en taxi’s in stedelijke gebieden. De sterkste ontwikkelingen hierin ziet Louis in Indië “dat een van de meest ambitieuze implementatieplannen ter wereld heeft.”


Ellen, een roro-ferryboot van 147/198 passagiers en 31 auto’s of vijf vrachtwagens, verbindt vanaf volgende zomer Ærø met Denemarken. Ellen vaart met een 4,3 MWh lithiumbatterij van Leclanché. (Illustratie: e-ferryproject.eu)


Anderzijds zijn de uitdagingen daar ook niet van de minste. Hoewel er veel zon is en er sterk ingespeeld wordt op fotovoltaïsch, is het distributienet weinig betrouwbaar. Men pakt het dan ook anders aan dan in Europa waar elektrische auto’s uitgerust worden met grote en/of snellaadbatterijen.

“In Indië wordt eerder gekozen voor gerobotiseerde, snelle batterijwissels. Zo’n batterijruil is op 2,5 minuten geklaard.” Het voordeel? Batterijen kunnen kleiner zijn -en daarmee wegen ze ook minder, zodat er meer passagiers of andere lading mogelijk is. Kleiner betekent ook goedkoper. Batterijen hoeven bovendien niet ‘onmiddellijk’ ter plekke opgeladen te worden. Laden gebeurt wanneer energie beschikbaar is.

Snelle batterijwissels waren ooit het model van Better Place in Israël, dat met de eerste Fluence Z.E. auto’s van Renault uitgetest werd, maar uiteindelijk in 2013 op de fles ging. “Nu wordt dit model gehanteerd, niet voor individuele klanten/consumenten, maar op het niveau van ‘fleet’ wat voor een belangrijke stroomlijning zorgt. In Indië gaat het bovendien ook om ‘kleinere’ auto’s (iAuto, tuctuc-taxi’s,…) met kleinere batterijen. We zitten daar in de knie van een exponentiële groei.”

Treinen, marine en off-highway/material handling
Louis merkt veel aanvragen voor treinbatterijen, zowel voor energieopslag langs het spoor als voor toepassingen in de trein zelf. Denk aan batterijen die faciliteiten aan de gang houden wanneer de trein stil staat. Voor airco, bijvoorbeeld. “Zo mogen in Engeland nieuwe metrolijnen niet meer op geëlektrificeerde rails lopen. Ze worden dus uitgerust met snellaadbatterijen en tanken daar waar er voeding is.”

In Marine rust Leclanché een grote ferryboot uit (120 passagiers, 36 voertuigen) met een 4,2 MWh batterij die Ærø met Denemarken verbindt. “Elke week lopen er aanvragen binnen.” Hij wijst ook op de belangrijke veiligheidsmaatregelen die getroffen worden om brand te voorkomen, bijvoorbeeld. “Als eerste haalden we de strenge Noorse DNV-GL certificatie.”

“In off-highway en Material Handling is de markt kleiner en die zal zich ook trager ontwikkelen, rekenend eerder op technologische spin-offs van het wegverkeer”, verwacht Louis. En dat ondanks de inspanningen in lithium ion van grote merken als Still, Jungheinrich, Toyota, … “Ze blijven voorlopig hangen op 48V en 80V met toestellen die oorspronkelijk voor loodzuurbatterijen gebouwd waren.

Het is pas wanneer de hele aandrijflijn bijvoorbeeld naar 400V DC schuift, zoals bij elektrische auto’s, dat er werkelijk schaalvoordelen te halen zijn en prijzen sterk zullen dalen. Tot zo lang blijven loodzuurbatterijen het in deze sector wel trekken. Die mature technologie is robuust en veilig. Natuurlijk, als je in het distributiecentrum van een grootwarenhuisketen 16 uur per dag moet draaien, dient er wellicht voor het ander verhaal gekozen te worden.”

“Wij, als batterijfabrikant, proberen de klant alvast een ‘closed loop’ aan te bieden.” De batterij wordt geleverd en bij eindeleven weer teruggenomen. Aan het recyclageverhaal wordt nog gewerkt. Sommige elementen (denk kobalt, aluminium, koper,…) kunnen teruggewonnen worden. Andere zijn moeilijker. Leclanché heeft geen ‘mijnen’ in portefeuille. “We zijn dan ook afhankelijk van toeleveranciers.” <<
Door Luc De Smet

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Oleon investeert 20 miljoen euro in nieuwe productie-eenheid

Vlaams minister Muyters heeft onlangs de nieuwe productie-eenheid groene chemie van Oleon officieel in werking gezet. Deze miljoeneninvestering verdubbelt hun wereldwijd marktaandeel.

Kapitaalinjectie van 2,5 miljoen euro voor Pick-it

De Leuvense scale-up Pick-it krijgt een kapitaalinjectie van 2,5 miljoen euro, waarmee het zijn snelle groei van de afgelopen twee jaar wil bestendigen en verder wereldwijd uitbouwen.

Technologiebedrijven leveren economie 1,5 miljard euro extra op

1.300 Belgische technologiebedrijven hebben, deels samen met Sirris, de afgelopen jaren ingezet op innovatie. Deze bedrijven creëerden 12% meer toegevoegde waarde dan hun sectorgenoten.

Quantum-LEGO: ultrakoude moleculen bouwen

Dankzij internationaal onderzoek moet het binnenkort mogelijk zijn om voor het eerst een ultrakoud gas met een hoge dichtheid van rubidium-strontiummoleculen te maken.

Studenten zuiveren stadslucht met sculptuur

Deze sculptuur (Aerolis), ontworpen door 4 masterstudenten Bio-ingenieurswetenschappen (UGent) en 1 student Architectuur (LUCA School of Arts), dingt mee naar de Biodesign Challenge 2018.

6.100 zonnepanelen voor NMBS werkplaats van Vorst

De openbare vervoersmaatschappij NMBS blijft vergroenen. Het nam onlangs 6.100 zonnepanelen in gebruik die geplaatst werden op de daken van haar onderhoudswerkplaats van Vorst.

ArcelorMittal Gent bouwt afzuiger die CO omzet in bio-ethanol

Het staalconcern steekt 150 miljoen euro in de bouw van de eerste Europese afzuiginstallatie bij de hoogovens in Gent, die gas met koolstofmonoxide afvangt en dit omzet in bio-ethanol.

Start demonstratie truck platooning met meerdere merken op Europese wegen

Aan het Europese consortium ENSEMBLE, dat ondersteund wordt door onder andere VUB, nemen zes grote Europese vrachtwagenfabrikanten deel, waaronder DAF, Scania en Volvo.

Webinar nieuwe generatie SIMOTICS SD en XP motoren

Tijdens deze webinar toont men hoe u met de SIMOTICS SD 1LE5-motor uw processen digitaal optimaliseert en energie-efficiëntere machines en productielijnen bouwt. Bovendien ontdekt u hoe u de hoogste prestaties en beschikbaarheid uit de SIMOTICS XP-motoren haalt en daardoor de operationele kosten drukt. >>

Partners