De vlucht van lithiumbatterijen - artikel

Plant & Factory 25/05/2018 9:47:22

De voorbije vijf jaar kenden lithiumbatterijen een jaarlijkse winst van 15% qua energiedensiteit én kost. Een cel die in 2018 185 Wh opslaat, zal in 2020 tot 225 Wh kunnen stockeren.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

Groene lening van 160 miljoen euro voor ORES

GoodFuels brengt 100% duurzame stookolie op de markt

SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

Vlaamse Planningsprijs 2018 voor Energielandschap Denderland

Decathlon gaat in zee met Greenpulse voor vergroening vestigingen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Agoria Academy: Technical Writing 2018

Europahotel Gent

van 9/10/2018 tot 10/12/2018

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

(4/12) VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

(3/12) SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

(29/11) Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

(28/11) Unieke software zorgt voor real-time kwaliteitsinspectie in maakindustrie

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - “We zitten op schema. Maar het tempo zal nu terugvallen naar 10% per jaar”, verwacht Stefan Louis, tot voor kort verantwoordelijke voor systeemontwikkeling bij Leclanché, de specialist in lithiumbatterijsystemen. Nu leidt hij er de businessafdeling eTransport.

“Tot en met 2020 is onze roadmap duidelijk. De technologierisico’s zijn gekend en een gecombineerde winst van 10% is haalbaar.” Hij wijst naar lithiumionbatterijen die gebruik maken van Graphite/NMC (een grafietanode en nikkel, mangaan, kobalt kathode). Met grafeen zouden lithiumbatterijen nog sneller laden en een grotere capaciteit kunnen halen…

“Wij houden de ogen open, doch er is maar een kleine fractie van de vele technologieën, die ooit aangeboord worden, die ook tot TRL9 reikt en de markt haalt. Alle technologieën hebben voor- en nadelen. Het is zaak die te matchen met de juiste gebruikerstoepassing. Met grafeen zou de range anxiety snel van de baan zijn… maar om écht zinvol te zijn moet een autobatterij toch meer dan tien keer opgeladen kunnen worden, bijvoorbeeld.”

Batterijwissels in fleetformules
De afdeling Transport bij Leclanché bestaat uit vier takken: wegverkeer, marine, spoor en off-highway (wegenbouw, constructiemachines maar ook material handling). “We zien een sterke ontwikkeling in elk.” Denk bij wegverkeer vooral aan bussen en taxi’s in stedelijke gebieden. De sterkste ontwikkelingen hierin ziet Louis in Indië “dat een van de meest ambitieuze implementatieplannen ter wereld heeft.”


Ellen, een roro-ferryboot van 147/198 passagiers en 31 auto’s of vijf vrachtwagens, verbindt vanaf volgende zomer Ærø met Denemarken. Ellen vaart met een 4,3 MWh lithiumbatterij van Leclanché. (Illustratie: e-ferryproject.eu)


Anderzijds zijn de uitdagingen daar ook niet van de minste. Hoewel er veel zon is en er sterk ingespeeld wordt op fotovoltaïsch, is het distributienet weinig betrouwbaar. Men pakt het dan ook anders aan dan in Europa waar elektrische auto’s uitgerust worden met grote en/of snellaadbatterijen.

“In Indië wordt eerder gekozen voor gerobotiseerde, snelle batterijwissels. Zo’n batterijruil is op 2,5 minuten geklaard.” Het voordeel? Batterijen kunnen kleiner zijn -en daarmee wegen ze ook minder, zodat er meer passagiers of andere lading mogelijk is. Kleiner betekent ook goedkoper. Batterijen hoeven bovendien niet ‘onmiddellijk’ ter plekke opgeladen te worden. Laden gebeurt wanneer energie beschikbaar is.

Snelle batterijwissels waren ooit het model van Better Place in Israël, dat met de eerste Fluence Z.E. auto’s van Renault uitgetest werd, maar uiteindelijk in 2013 op de fles ging. “Nu wordt dit model gehanteerd, niet voor individuele klanten/consumenten, maar op het niveau van ‘fleet’ wat voor een belangrijke stroomlijning zorgt. In Indië gaat het bovendien ook om ‘kleinere’ auto’s (iAuto, tuctuc-taxi’s,…) met kleinere batterijen. We zitten daar in de knie van een exponentiële groei.”

Treinen, marine en off-highway/material handling
Louis merkt veel aanvragen voor treinbatterijen, zowel voor energieopslag langs het spoor als voor toepassingen in de trein zelf. Denk aan batterijen die faciliteiten aan de gang houden wanneer de trein stil staat. Voor airco, bijvoorbeeld. “Zo mogen in Engeland nieuwe metrolijnen niet meer op geëlektrificeerde rails lopen. Ze worden dus uitgerust met snellaadbatterijen en tanken daar waar er voeding is.”

In Marine rust Leclanché een grote ferryboot uit (120 passagiers, 36 voertuigen) met een 4,2 MWh batterij die Ærø met Denemarken verbindt. “Elke week lopen er aanvragen binnen.” Hij wijst ook op de belangrijke veiligheidsmaatregelen die getroffen worden om brand te voorkomen, bijvoorbeeld. “Als eerste haalden we de strenge Noorse DNV-GL certificatie.”

“In off-highway en Material Handling is de markt kleiner en die zal zich ook trager ontwikkelen, rekenend eerder op technologische spin-offs van het wegverkeer”, verwacht Louis. En dat ondanks de inspanningen in lithium ion van grote merken als Still, Jungheinrich, Toyota, … “Ze blijven voorlopig hangen op 48V en 80V met toestellen die oorspronkelijk voor loodzuurbatterijen gebouwd waren.

Het is pas wanneer de hele aandrijflijn bijvoorbeeld naar 400V DC schuift, zoals bij elektrische auto’s, dat er werkelijk schaalvoordelen te halen zijn en prijzen sterk zullen dalen. Tot zo lang blijven loodzuurbatterijen het in deze sector wel trekken. Die mature technologie is robuust en veilig. Natuurlijk, als je in het distributiecentrum van een grootwarenhuisketen 16 uur per dag moet draaien, dient er wellicht voor het ander verhaal gekozen te worden.”

“Wij, als batterijfabrikant, proberen de klant alvast een ‘closed loop’ aan te bieden.” De batterij wordt geleverd en bij eindeleven weer teruggenomen. Aan het recyclageverhaal wordt nog gewerkt. Sommige elementen (denk kobalt, aluminium, koper,…) kunnen teruggewonnen worden. Andere zijn moeilijker. Leclanché heeft geen ‘mijnen’ in portefeuille. “We zijn dan ook afhankelijk van toeleveranciers.” <<
Door Luc De Smet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UHasselt opent regionaal academisch innovatielab Relab

Wetenschappelijke expertise in revalidatiewetenschappen, zoals de nieuwste technologische meet- en behandelmethodes, wordt ingezet om patiënten met complexe revalidatie­problemen te helpen.

CECIMO zet nieuw comité Additive Manufacturing op

CECIMO besliste om naast de constructeurs van klassieke, verspanende machines voortaan ook de gehele waardenketen van de additieve maakindustrie te vertegenwoordigen.

Techniekacademie bereikt steeds meer leerlingen met STEM-interesse

De Techniekacademie wordt al sinds 2013 georganiseerd en sinds september wordt dit project ook gesteund door Logi-technic uit Wevelgem, dat hiervoor 17 techniekmentoren afvaardigt.

GoodFuels brengt 100% duurzame stookolie op de markt

Deze stookolie heeft een ultra lage CO2- en zwaveluitstoot en biedt de grote scheepvaart een alternatief voor vervuilende stookolie, waarmee emissies snel en betaalbaar zijn terug te brengen.

KU Leuven verstevigt samenwerking met Janssen Pharmaceutica

Deze samenwerking is er op gericht om oplossingen te vinden voor een aantal van de meest complexe medische uitdagingen en medische innovaties sneller bij de patiënt te brengen.

Worden banden voortaan geproduceerd met paardenbloemen?

Onderzoekers van ILVO slaagden erin de teelt van de rubberpaardenbloem succesvol op te schalen en samen met bedrijven stappen te zetten naar de ontwikkeling van een lokale rubberproductie.

Los 9 identificatie-uitdagingen in uw productieafdeling op - techniek

Producten en componenten hebben vaak meerdere verschillende identificatievereisten. Afhankelijk van hun grootte, hun specificaties en de omgeving, zijn diverse identificatieoplossingen nodig

VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

Charlotte Martin en Steven Ballet (VUB) zijn er in geslaagd om een gel te ontwikkelen waarmee natuurlijke pijnstillers op een minimaal-invasieve manier bij de mens kunnen toegediend worden.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners