Ontwikkeling nieuw proces voor recycling van autobanden

De Nederlandse Universiteit Twente en Continental Reifen Deutschland werken aan een pyrolyseproces dat gebruikte autobanden bij hoge temperatuur binnen enkele seconden kan ontleden.

Trefwoorden: #banden, #brandstoffen, #carbon black, #chemicaliën, #Continental Reifen Deutschland, #Materials Innovations Institute, #metalen, #pyrolyseproces, #roet, #Universiteit Twente

Lees verder

Techniek

( Foto: UTwente )

ENGINEERINGNET.BE - Jaarlijks worden wereldwijd meer dan 1 miljard banden vervangen. Deze banden bevatten gezamenlijk 4,4 miljoen ton aan waardevolle producten zoals roet, ook bekend als carbon black, metalen, brandstoffen en chemicaliën.

Recycling van gebruikte autobanden kan een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. Bovendien heeft dit proces minder impact op het klimaat dan de productie van autobanden op basis van volledig nieuwe materialen.

Het nieuwe pyrolyseproces wordt in samenwerking met de Universiteit Twente uit Nederland en Continental Reifen Deutschland ontwikkeld en getest. Het project is mede gefinancierd door het in Nederland gevestigde Materials Innovations Institute.

Bij het project zijn twee UT-promovendi betrokken die in twee verschillende vakgroepen binnen de faculteit Engineering Technology werken. “Deze samenwerking van energietechnologie en materiaaltechnologie werd de basis voor de nieuwe doorbraak,” aldus projectleider professor Gerrit Brem van de groep Thermal Engineering.

“Bij een succesvolle ontwikkeling draagt het nieuwe pyrolyseproces bij aan een hoog percentage gerecyclede banden. Evenals andere rubberen materialen in cradle-to-cradle-kringlopen voor duurzame autobanden,” aldus dr. Wilma Dierkes van de groep Elastomer Technology & Engineering.

De recycling van autobanden levert binnen de EU en wereldwijd veel voordelen op voor materiaalterugwinning zoals carbon black, brandstoffen en chemicaliën.

Het pyrolyseproces is ook in staat om andere afvalstromen om te zetten in waardevolle materialen, zoals bijvoorbeeld brandstoffen en mineralen uit papierslib, koolstofvezels uit composietafval van de transportsector of glasvezels van gedemonteerde boten of windturbines.

Op deze manier kan de circulaire economie een boost krijgen om zowel energie- als materiaalkringlopen sluitend te maken.