Ontwikkeling nieuw proces voor recycling van autobanden

Bedrijfsnieuws 24/05/2018 13:03:52

De Nederlandse Universiteit Twente en Continental Reifen Deutschland werken aan een pyrolyseproces dat gebruikte autobanden bij hoge temperatuur binnen enkele seconden kan ontleden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Jan De Nul versterkt Nederlandse zanddijk

AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

SPIE installeert adiabatische drycoolers voor geothermiecentrale

’s Werelds eerste compleet circulaire auto gaat op Europese tournee

Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

Luminus recycleert 721 ton afval uit de Maas

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Jaarlijks worden wereldwijd meer dan 1 miljard banden vervangen. Deze banden bevatten gezamenlijk 4,4 miljoen ton aan waardevolle producten zoals roet, ook bekend als carbon black, metalen, brandstoffen en chemicaliën.

Recycling van gebruikte autobanden kan een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. Bovendien heeft dit proces minder impact op het klimaat dan de productie van autobanden op basis van volledig nieuwe materialen.

Het nieuwe pyrolyseproces wordt in samenwerking met de Universiteit Twente uit Nederland en Continental Reifen Deutschland ontwikkeld en getest. Het project is mede gefinancierd door het in Nederland gevestigde Materials Innovations Institute.

Bij het project zijn twee UT-promovendi betrokken die in twee verschillende vakgroepen binnen de faculteit Engineering Technology werken. “Deze samenwerking van energietechnologie en materiaaltechnologie werd de basis voor de nieuwe doorbraak,” aldus projectleider professor Gerrit Brem van de groep Thermal Engineering.

“Bij een succesvolle ontwikkeling draagt het nieuwe pyrolyseproces bij aan een hoog percentage gerecyclede banden. Evenals andere rubberen materialen in cradle-to-cradle-kringlopen voor duurzame autobanden,” aldus dr. Wilma Dierkes van de groep Elastomer Technology & Engineering.

De recycling van autobanden levert binnen de EU en wereldwijd veel voordelen op voor materiaalterugwinning zoals carbon black, brandstoffen en chemicaliën.

Het pyrolyseproces is ook in staat om andere afvalstromen om te zetten in waardevolle materialen, zoals bijvoorbeeld brandstoffen en mineralen uit papierslib, koolstofvezels uit composietafval van de transportsector of glasvezels van gedemonteerde boten of windturbines.

Op deze manier kan de circulaire economie een boost krijgen om zowel energie- als materiaalkringlopen sluitend te maken. << (Lydia Heida) (foto: UTwente)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. Er werd vastgesteld dat door extreme hitte defecten kunnen optreden.

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

Er werd gestart met de officiële veldtesten van de DKV Box Europe, de OBU voor Europa, met slechts één contract, één gelijkvormige afrekening en talrijke plannings- en analysemogelijkheden.

Luminus bouwt opslagtank om tot milieuvriendelijke energie-opslagplaats

EDF Luminus heeft op haar site in Ham een oude opslagtank voor olie omgevormd tot een milieuvriendelijke opslagplaats voor energie, die gebruikt wordt om de Gentse stadsverwarming te voeden.

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

Havenbedrijf Antwerpen wil omschakelen naar een circulaire en koolstofarme economie. Door hun duurzaam energiebeleid ontving het voor de tweede keer op rij het ISO 50001-certificaat.

Belgische start-up scene slaat tenten op in Oostende

Van 21 tot 23 augustus wordt Oostende een een broeihaard van innovatie en disruptie tijdens Moneyday, Techday en Salesday, een organisatie van accelerator Start it @KBSEA.

Team Formula Electric Belgium wint prijs voor beste ontwerp

De Umicore Pulse, de elektrische racewagen van het studententeam Formula Electric Belgium, heeft tijdens Formula Student Czech Republic de prijs voor het beste ontwerp gewonnen.

Eplan Data Portal: de weg naar de ideale set apparaatgegevens - techniek

De beschikbaarheid van digitale apparaatgegevens vormt de sleutel tot efficiënte engineering. De grootste uitdagingen zijn zowel de gegevenskwaliteit als de omvang van deze gegevens.

Derde proefboring diepe geothermie op Balmatt-site afgerond

Eind juli heeft Smet-Daldrup de derde boring in Mol-Donk succesvol afgerond. De put heeft een lengte van maar liefst 4.905 meter en is tot op een verticale diepte van 4.235 meter geboord.

Partners