Ontwikkeling nieuw proces voor recycling van autobanden

Bedrijfsnieuws 24/05/2018 13:03:52

De Nederlandse Universiteit Twente en Continental Reifen Deutschland werken aan een pyrolyseproces dat gebruikte autobanden bij hoge temperatuur binnen enkele seconden kan ontleden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Internationale bedrijvenalliantie gaat plastic afval aanpakken

Water-link sluit groene lening af voor duurzame investeringen

Vier miljoen euro Vlaamse steun voor bio-ethanolproject ArcelorMittal Gent

Waregem heeft als eerste CO2-neutraal gebouwde bedrijfssite

TU Delft onderzoekers naar Great Barrier Reef voor koraalherstel

Start bouw nieuwe installatie voor recycling teerhoudend asfalt granulaat

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Jaarlijks worden wereldwijd meer dan 1 miljard banden vervangen. Deze banden bevatten gezamenlijk 4,4 miljoen ton aan waardevolle producten zoals roet, ook bekend als carbon black, metalen, brandstoffen en chemicaliën.

Recycling van gebruikte autobanden kan een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. Bovendien heeft dit proces minder impact op het klimaat dan de productie van autobanden op basis van volledig nieuwe materialen.

Het nieuwe pyrolyseproces wordt in samenwerking met de Universiteit Twente uit Nederland en Continental Reifen Deutschland ontwikkeld en getest. Het project is mede gefinancierd door het in Nederland gevestigde Materials Innovations Institute.

Bij het project zijn twee UT-promovendi betrokken die in twee verschillende vakgroepen binnen de faculteit Engineering Technology werken. “Deze samenwerking van energietechnologie en materiaaltechnologie werd de basis voor de nieuwe doorbraak,” aldus projectleider professor Gerrit Brem van de groep Thermal Engineering.

“Bij een succesvolle ontwikkeling draagt het nieuwe pyrolyseproces bij aan een hoog percentage gerecyclede banden. Evenals andere rubberen materialen in cradle-to-cradle-kringlopen voor duurzame autobanden,” aldus dr. Wilma Dierkes van de groep Elastomer Technology & Engineering.

De recycling van autobanden levert binnen de EU en wereldwijd veel voordelen op voor materiaalterugwinning zoals carbon black, brandstoffen en chemicaliën.

Het pyrolyseproces is ook in staat om andere afvalstromen om te zetten in waardevolle materialen, zoals bijvoorbeeld brandstoffen en mineralen uit papierslib, koolstofvezels uit composietafval van de transportsector of glasvezels van gedemonteerde boten of windturbines.

Op deze manier kan de circulaire economie een boost krijgen om zowel energie- als materiaalkringlopen sluitend te maken. << (Lydia Heida) (foto: UTwente)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners