Aerojobs: naar 4.000 technische jobs in de luchtvaart - artikel

Careers 24/05/2018 9:16:53

Eind maart vond in het Vlaamse luchtvaart-opleidingscentrum (VLOC) aan de Oostendse luchthaven de eerste editie plaats van Aerojobs: een specifieke jobbeurs.

Lees hieronder verder   
Verwant

Cobotica: nieuwe trend op arbeidsmarkt

Punch Powertrain meldt overlijden van hun CEO

Vrouwelijke ingenieurs bezig aan een inhaaloperatie - artikel

Topbenoemingen aan het hoofd van DAF Trucks

Sofie Baeten: ”Je werkt eigenlijk ‘altijd en nooit’” - artikel

Bezoek de 3de HR innov & tech Day - uitnodiging

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Orde & netheid en visueel management

Antwerpen (Cepa)

maandag 29 april 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

Zwijnaarde (Agoria Academy)

maandag 6 mei 2019

Safety Engineer Program

Pilz Zonhoven

van 7/05/2019 tot 4/06/2019

Machinery safety awareness training

Pilz Zonhoven

dinsdag 7 mei 2019

Workshops over de IO-Link technologie

Rodebol Events, Communicatiecampus - Gent

dinsdag 7 mei 2019

GDPR en direct marketing

Europahotel - Gent

dinsdag 7 mei 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Deze specifieke jobbeurs was nodig want de sector verwacht een verdubbeling van de 2.000 jobs in de komende 20 jaar”, stelde Geert Keirens, Projectmanager van Educavia en Afgevaardigd Bestuurder van het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende.

Jos Stroobants, voorzitter van het VLOC: “Vandaag zijn er slechts zes opleidingstrajecten voor Vliegtuigtechniek in Vlaanderen. Nochtans zijn er in ons land heel wat bedrijven die ook internationaal meespelen en nood hebben aan dergelijke, specifiek geschoolde krachten.”

Zestien MRO-bedrijven (Maintenance, Repair & Overhaul) uit de luchtvaart zakten naar Oostende af met 29 concrete vacatures. Het event trok ook zo’n 250 bezoekers waarvan een 40-tal werkzoekende studenten Vliegtuigtechniek.

Het gros van de bezoekers bestond uit leerlingen van de afdeling vliegtuigtechnieken, een toegepaste elektromechanica-richting in de middelbare Petrus & Paulusscholen (Oostende), het ZAVO (Zaventem) en het stedelijk Lyceum Paardenmarkt (Antwerpen).



Maar ook studenten van Vives, dat een bacheloropleiding biedt en masters van KULeuven en VUB, telkens een tiental. De organisatoren hadden alvast op meer masters gehoopt maar de agenda botste wellicht met een jobbeurs die tegelijk liep op Campus Brugge van de KULeuven.

Dubbele zorg
Er studeren te weinig jongeren af en te weinig van hen beantwoorden aan de noden van de industrie. Om aan dit onevenwicht tussen het aantal opgeleide luchtvaarttechnici, het aanbod luchtvaartopleidingen en de nood vanuit de industrie te verhelpen, zal het Europees Interreg project ‘Educavia - Education for Aviation’ nu drie jaar sleutelen.

Deze Vlaams-Nederlandse samenwerking, die in januari van start ging (*) loopt in een partnerschap met het Brussels Airport House, ZAVO, Vives, VLOC, FLAG, zijn Nederlandse tegenhanger NAG en de Aircraft Maintenance & Training School (Hoogerheide NL).

Het Educavia-project werkt niet alleen aan communicatie om de naambekendheid van de sector te promoten maar ook aan innovatieve en uniforme opleidingen voor luchtvaarttechnici. “We gaan e-learning en leermanagement modules ontwikkelen en de belanghebbenden hier rond samenbrengen”, zei communicatieverantwoordelijke Angelique Heynen.

Ook ‘duaal leren’ in het hoger onderwijs wordt bekeken. Er is een onderzoeksgroep opgezet om innovatieve technologieën open te gooien voor studenten. Denk aan elektrische vliegtuigen, VR, composieten, additieve technologieën, …

Er wordt bekeken hoe een HBO5, een hoger beroepsonderwijs (twee jaar extra) meer flexibiliteit bij werkzoekenden kan creëren. En of een ‘open’ opleiding mogelijk is waarmee technici naderhand in heel Europa ingezet kunnen worden.

Een van de eerste acties binnen het partnership was alvast deze Aerojobs jobbeurs voor luchtvaarttechnici. Dat krijgt begin 2019 wellicht een remake in Nederland. Ondertussen worden bedrijven in de sector nu bevraagd naar hun tekorten en de nodige opleidingen. Later volgen klankbordmeetings onderwijs en industrie in Brussel en Delft.

Geïnteresseerden
Op de jobbeurs ontmoetten we o.m. studenten aan de Bafa pilotenschool. Een pilotenopleiding vergt er 2,5 tot drie jaar… “maar de meesten zijn op 2,5 jaar klaar.” Theorie en praktijk worden er gecombineerd. Nu is er ook een ‘nieuw’ systeem: studeren én werken tegelijk. Twee dagen per week volgt de cursist dan les. Een interimkantoor (Xtra) zorgt voor jobs in de luchtvaartsector voor de resterende tijd. “Zo zou je de eerste 18 maanden al je studie kunnen afbetalen a rato van zo’n €1.500/maand waardoor je naar de bank kunt stappen voor een lening.”



Want de studies kosten toch zowat €100.000. Er zijn een 70-tal studenten waarvan twee dames en een 20-tal praktijkstudenten. Het voordeel om je studies in België te doen en niet in de VS, bijvoorbeeld? “Hier leer je in alle weer te vliegen.” Er wordt gevlogen op Piper Warrior 28 en 44 maar ook op de Alsim ALX simulator die voor Piper Aircraft en voor een Airbus A320 lijnvliegtuig kan opgezet worden.

“In Oostende is onderhoud in opmars”, hoorden we bij NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen) dat een 65 helikopters vliegt met 550 mensen wereldwijd. Onderhoud is geen ‘9 to 5-job’. Het lijnonderhoud werkt in shifts en dan is er nog het atelier. Er werken een 25-tal techniekers. Het bedrijf bedient o.a. het Thornton windpark en onderhoudt ook toestellen van de Franse Marine. Vacatures waren er voor lokale technici die kunnen doorgroeien en ook internationaal ingezet worden.

Het Belgisch leger zocht er kandidaat-luchtverkeersleiders met middelbaar diploma. Die ondergaan klassieke maar ook specifieke psychotechnische proeven: multitasking, 3D-inzicht, patroon denken, … De rest van de opleiding gebeurt in huis, bij defensie. Slaagkans: 33%. “Je moet er wat natuurlijke aanleg voor hebben.”

De opleiding is militair: zes maanden tactiek, schieten, fysiek, … gevolgd door zes maanden theorie aan de KMS. En dan vier jaar opleiding: basic, advanced en rating. Een jaar extra voor de licentie area control waarmee je het hogere luchtruim bedient. Het tekort blijkt heel nijpend. Zo’n 62% van de plaatsen zou ingevuld zijn. Op 130 verkeersleiders vertrekken de komende vijf jaar zo’n 60 mensen.

BMT Aerospace (Oostkamp) zocht frezers, slijpers maar ook een operations improvement engineer om als rechterhand van de CEO het bedrijf te ‘lean’ lijnen… Voorts Esterline, Sabena Aerospace Engineering, … <<
Door Luc De Smet

(*) ’Educavia - Education for Aviation’ krijgt steun van EFRO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen, de provincies West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en Noord-Brabant en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Virtual reality voor innovatieve gezondheidstoepassingen

Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat ouderen open staan voor virtual reality en daarbij weinig last van ongemakken hebben. Dit biedt mogelijkheden voor innovatieve gezondheidstoepassingen.

Oplichtende nanodeeltjes vertonen opvallend gedrag

Door nanodeeltjes te koppelen aan specifieke moleculen krijgen deze interessante nieuwe functies, zoals de onverwachte vorming van clusters. Dit blijkt uit onderzoek van de TU Eindhoven.

Nieuwe methode om sneller opgelopen stralingsdosis te bepalen

Het SCK•CEN werkt aan een methode om sneller en beter de opgelopen stralingsdosis te bepalen en bruikbaar is bij situaties met hoge stralingsblootstelling zonder aanwezig analysemateriaal.

Start EU project rond duurzame teelt zeewier en microalgen

In het project ValgOrize onderzoeken 12 partners uit België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië de duurzame teelt van zeewier en microalgen voor voedseltoepassingen in Europa.

ACE lanceert online calculatietool voor trillingsdemping - techniek

ACE Stoßdämpfer zet een nieuwe stap richting verdere digitalisering. Op de website www.ace-ace.de kunnen engineers nu 24 uur per dag dempingsoplossingen op maat berekenen en bestellen.

Vrouwelijke ingenieurs bezig aan een inhaaloperatie - artikel

Vrouw en ingenieur in één adem noemen, het is nog steeds niet evident. Slechts 20% ingenieurs, die in 2014 afstudeerden, is een vrouw. Slechts de helft oefent het beroep ook effectief uit.

Maak kennis met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld

Tijdens de Stoomtechniekdag (8 mei) kan men kennis maken met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld: Armstrong, BBC, Deconinck-Wanson, E-on, Merford, Spie, Spirax Sarco en Veolia.

AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

De EU-Japan Technology Transfer Helpdesk van het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation lanceert samenwerking met Gentse start-up AcademicLabs voor realisatie R&D-intensieve organisaties

Partners