Aerojobs: naar 4.000 technische jobs in de luchtvaart - artikel

Careers 24/05/2018 9:16:53

Eind maart vond in het Vlaamse luchtvaart-opleidingscentrum (VLOC) aan de Oostendse luchthaven de eerste editie plaats van Aerojobs: een specifieke jobbeurs.

Lees hieronder verder   
Verwant

Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

Thomas De Wulf wordt CEO van Ormit Groep

Kobe Verdonck wordt CEO van SD Worx Group

Weer sterke stijging aantal faillissementen afgelopen zomer

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7 FHIR)

Bluepoint - Brussel

van 24/09/2019 tot 25/09/2019

Basiscursus Grondmechanica 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 25/09/2019 tot 4/12/2019

Integrale Productontwikkeling

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk

donderdag 26 september 2019

Keuze van de redactie

(19/9) Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

(18/9) ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Deze specifieke jobbeurs was nodig want de sector verwacht een verdubbeling van de 2.000 jobs in de komende 20 jaar”, stelde Geert Keirens, Projectmanager van Educavia en Afgevaardigd Bestuurder van het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende.

Jos Stroobants, voorzitter van het VLOC: “Vandaag zijn er slechts zes opleidingstrajecten voor Vliegtuigtechniek in Vlaanderen. Nochtans zijn er in ons land heel wat bedrijven die ook internationaal meespelen en nood hebben aan dergelijke, specifiek geschoolde krachten.”

Zestien MRO-bedrijven (Maintenance, Repair & Overhaul) uit de luchtvaart zakten naar Oostende af met 29 concrete vacatures. Het event trok ook zo’n 250 bezoekers waarvan een 40-tal werkzoekende studenten Vliegtuigtechniek.

Het gros van de bezoekers bestond uit leerlingen van de afdeling vliegtuigtechnieken, een toegepaste elektromechanica-richting in de middelbare Petrus & Paulusscholen (Oostende), het ZAVO (Zaventem) en het stedelijk Lyceum Paardenmarkt (Antwerpen).



Maar ook studenten van Vives, dat een bacheloropleiding biedt en masters van KULeuven en VUB, telkens een tiental. De organisatoren hadden alvast op meer masters gehoopt maar de agenda botste wellicht met een jobbeurs die tegelijk liep op Campus Brugge van de KULeuven.

Dubbele zorg
Er studeren te weinig jongeren af en te weinig van hen beantwoorden aan de noden van de industrie. Om aan dit onevenwicht tussen het aantal opgeleide luchtvaarttechnici, het aanbod luchtvaartopleidingen en de nood vanuit de industrie te verhelpen, zal het Europees Interreg project ‘Educavia - Education for Aviation’ nu drie jaar sleutelen.

Deze Vlaams-Nederlandse samenwerking, die in januari van start ging (*) loopt in een partnerschap met het Brussels Airport House, ZAVO, Vives, VLOC, FLAG, zijn Nederlandse tegenhanger NAG en de Aircraft Maintenance & Training School (Hoogerheide NL).

Het Educavia-project werkt niet alleen aan communicatie om de naambekendheid van de sector te promoten maar ook aan innovatieve en uniforme opleidingen voor luchtvaarttechnici. “We gaan e-learning en leermanagement modules ontwikkelen en de belanghebbenden hier rond samenbrengen”, zei communicatieverantwoordelijke Angelique Heynen.

Ook ‘duaal leren’ in het hoger onderwijs wordt bekeken. Er is een onderzoeksgroep opgezet om innovatieve technologieën open te gooien voor studenten. Denk aan elektrische vliegtuigen, VR, composieten, additieve technologieën, …

Er wordt bekeken hoe een HBO5, een hoger beroepsonderwijs (twee jaar extra) meer flexibiliteit bij werkzoekenden kan creëren. En of een ‘open’ opleiding mogelijk is waarmee technici naderhand in heel Europa ingezet kunnen worden.

Een van de eerste acties binnen het partnership was alvast deze Aerojobs jobbeurs voor luchtvaarttechnici. Dat krijgt begin 2019 wellicht een remake in Nederland. Ondertussen worden bedrijven in de sector nu bevraagd naar hun tekorten en de nodige opleidingen. Later volgen klankbordmeetings onderwijs en industrie in Brussel en Delft.

Geïnteresseerden
Op de jobbeurs ontmoetten we o.m. studenten aan de Bafa pilotenschool. Een pilotenopleiding vergt er 2,5 tot drie jaar… “maar de meesten zijn op 2,5 jaar klaar.” Theorie en praktijk worden er gecombineerd. Nu is er ook een ‘nieuw’ systeem: studeren én werken tegelijk. Twee dagen per week volgt de cursist dan les. Een interimkantoor (Xtra) zorgt voor jobs in de luchtvaartsector voor de resterende tijd. “Zo zou je de eerste 18 maanden al je studie kunnen afbetalen a rato van zo’n €1.500/maand waardoor je naar de bank kunt stappen voor een lening.”



Want de studies kosten toch zowat €100.000. Er zijn een 70-tal studenten waarvan twee dames en een 20-tal praktijkstudenten. Het voordeel om je studies in België te doen en niet in de VS, bijvoorbeeld? “Hier leer je in alle weer te vliegen.” Er wordt gevlogen op Piper Warrior 28 en 44 maar ook op de Alsim ALX simulator die voor Piper Aircraft en voor een Airbus A320 lijnvliegtuig kan opgezet worden.

“In Oostende is onderhoud in opmars”, hoorden we bij NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen) dat een 65 helikopters vliegt met 550 mensen wereldwijd. Onderhoud is geen ‘9 to 5-job’. Het lijnonderhoud werkt in shifts en dan is er nog het atelier. Er werken een 25-tal techniekers. Het bedrijf bedient o.a. het Thornton windpark en onderhoudt ook toestellen van de Franse Marine. Vacatures waren er voor lokale technici die kunnen doorgroeien en ook internationaal ingezet worden.

Het Belgisch leger zocht er kandidaat-luchtverkeersleiders met middelbaar diploma. Die ondergaan klassieke maar ook specifieke psychotechnische proeven: multitasking, 3D-inzicht, patroon denken, … De rest van de opleiding gebeurt in huis, bij defensie. Slaagkans: 33%. “Je moet er wat natuurlijke aanleg voor hebben.”

De opleiding is militair: zes maanden tactiek, schieten, fysiek, … gevolgd door zes maanden theorie aan de KMS. En dan vier jaar opleiding: basic, advanced en rating. Een jaar extra voor de licentie area control waarmee je het hogere luchtruim bedient. Het tekort blijkt heel nijpend. Zo’n 62% van de plaatsen zou ingevuld zijn. Op 130 verkeersleiders vertrekken de komende vijf jaar zo’n 60 mensen.

BMT Aerospace (Oostkamp) zocht frezers, slijpers maar ook een operations improvement engineer om als rechterhand van de CEO het bedrijf te ‘lean’ lijnen… Voorts Esterline, Sabena Aerospace Engineering, … <<
Door Luc De Smet

(*) ’Educavia - Education for Aviation’ krijgt steun van EFRO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen, de provincies West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en Noord-Brabant en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

De 7 Tesla MRI-scanner of MAGNETOM Terra met ultrahoge veldsterkte werd geïnstalleerd in het GIGA Cyclotron Research Center van ULiège, gespecialiseerd in in-vivo beeldvorming.

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Verpakkingsbedrijf Europal Packaging bouwt een tweede site in Doornik, op de industriezone van Blandain. Tegen de zomer van 2020 moet deze nieuwe state-of-the art fabriek operationeel zijn.

Ontwikkeling nieuwe generatie astronomie-instrumenten

Om verdere stappen te maken in astronomieonderzoek is innovatie op vlak van meetapparatuur nodig, bijvoorbeeld door radioantennes te ontwikkelen die in de ruimte werken.

Kwaliteitsmanagement voor labo's - ISO/IEC 17025 - uitnodiging

Wil je als test- of kalibratielaboratorium een garantie op geldige en correcte resultaten, dan kan je niet om ISO/IEC 17025 heen. Deze managementnorm werd in 2017 herzien.

Steffen Kühling wordt gedelegeerd bestuurder van Lanxess België

Vanaf 1 oktober wordt Steffen Kühling gedelegeerd bestuurder van Lanxess en Country Representative voor het speciaal-chemiebedrijf in België. Hij vervangt Gunther Van Cauwenberge.

ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

Op het dak van ArcelorMittal in Gent werden 27.000 zonnepanelen geïnstalleerd door Eneco. Door deze investering van 7,5 miljoen euro zal jaarlijks 10.000 MWh geproduceerd kunnen worden.

Ontdek de toekomst van verpakkingstechnologie op Empack

Nog maar enkele weken en Empack vindt plaats: het event voor al wie actief is in de verpakkings­sector. Door de co-locatie met Packaging Innovations, krijgen bezoekers een totaaloverzicht.

umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

Nieuws rechtstreeks vanop de EMO: zeventig bedrijven uit tien landen kunnen dankzij umati op 110 machines 28 verschillende softwarediensten met toegevoegde waarde gebruiken.

Partners