Sector vraagt standaardisatie glazen drankflessen met statiegeld

Uit de resultaten van ‘Empty Logistics’ dat VIL heeft uitgewerkt samen met acht bedrijven en verenigingen, blijkt dat standaardisatie retourstromen minder complex en goedkoper maakt.

Trefwoorden: #drankflessen, #logistiek, #project, #retourstroom, #statiegeld, #VIL

Lees verder

Nieuws

( Foto: Pixabay )

ENGINEERINGNET.BE - Het statiegeldsysteem voor glazen flessen is het een goed systeem om herbruikbare flessen terug bij de respectievelijke producent te krijgen. Producenten brengen echter om commerciële redenen steeds vaker unieke types flesjes en bakken op de markt, wat de retourstromen erg complex en duur maakt.

Het statiegeldsysteem voor glazen flessen biedt een aantal belangrijke voordelen, zowel financieel als op vlak van productkwaliteit, beschikbaarheid en hergebruik van grondstoffen.

De logistieke flow van flessen met statiegeld van verkooppunt tot consument verloopt zeer goed omdat deze mee lift met andere retourstromen. Het leeggoed uit deze stromen halen, zou deze stromen minder efficiënt maken.

De retourstroom van consument naar producent verloopt minder optimaal. Dit heeft te maken met de vele fluctuaties in de verkoop, zoals promotieacties en de verkoop van seizoensgebonden dranken, zoals frisdranken en fruitbieren.

Producenten kampen hierdoor vaak met een onbalans tussen volgoed leveringen en leeggoed ophalingen. Transport consolidatie, waarbij proactief extra leeggoed opgehaald wordt, kan hiervoor een oplossing bieden.

Het grootste pijnpunt van het statiegeldsysteem blijft de sortering van de flessen. Door de grote diversiteit aan soorten flessen en bakken hebben vooral verkooppunten veel werk met de sortering. Het sorteren is een manueel, tijdrovend en foutgevoelig werk.

De verkooppunten geven onvermijdelijk fouten door aan de producent, waardoor die gemiddeld 2 à 3 % van de teruggebrachte leeggoedflessen niet meer kan gebruiken omdat de flessen een afwijkende vorm of bedrukking hebben. Ook de vele verschillende statiegeldwaarden maken het systeem erg complex.

Eva Gezels, projectleider VIL: “Standaardisatie zou nochtans de logistieke kosten sterk kunnen doen dalen. Een reductie van het aantal types flessen en het aantal statiegeldtarieven, zoals voorgesteld in het rapport van dit project, kan de logistieke flow van leeggoed een stuk overzichtelijker en efficiënter maken. Belastingen en accijnzen duwen producten richting herbruikbare verpakkingen maar houden geen rekening met standaardisatie.”

Een centraal dienstverleningsmodel, met een derde partij tussen de producent en de retailer vindt in België geen draagvlak op grote schaal. Uit de testen die VIL uitvoerde bij brouwerij AB InBev en Het Anker blijkt dat het percentage fout gesorteerde flessen erg klein (lager dan 3 %) was.

Alleen wanneer een aanzienlijk deel van de sorteerkost bij de retailers en bij de drankenhandels uitgespaard kan worden is het mogelijk om een rendabel centraal leeg­goed­sor­teer­systeem uit te bouwen.


Deelnemende bedrijven aan dit project:
AB InBev, Belgische Brouwers, Chep, Coca Cola European Partners Belgium, Delhaize, FeBeD, Jost Logistics en Retail Partners Colruyt Group.