Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn

Industrie 4.0 gooit niet alleen de productie in tal van sectoren volledig door elkaar. Ook de job van managers, verkopers, marketing- en communicatiemensen zal er straks heel anders uitzien.

Trefwoorden: #column, #Industrie 4.0, #Internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit, #Jan Lagast

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET.BE - Wat is de impact van Industrie 4.0 op de industriële bedrijfsstrategie en de functies van sales & marketing? Later dit jaar buigt in Berlijn een internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit zich hierover.

Sommige bedrijven krijgen plots een plaats waarvan ze voorheen alleen maar konden dromen, terwijl anderen naar defensiemodus moeten schakelen om zich te handhaven. Wat het precies wordt, is onmogelijk op voorhand te weten. Duidelijk is wel dat je voorbij de muur van het eigen bedrijf moet kijken naar wat er gebeurt in de markt en de sector, naar de impact van de ontwikkelingen voor de eigen waardeketen en die van anderen.

Onderkennen wat er precies aan de hand is, is niet zo evident als weleer toen alles rond schaalvoordelen draaide en concentratie, consolidatie en centralisatie de trends van de dag waren. Je hoefde maar in één richting te kijken. Nu komen er spelers van verschillende trappen achter u oprukken. Terwijl ze vroeger helemaal geen rol van betekenis hadden, herschudden zij nu de kaarten.

Wat verandert er dan wel?
Industrie 4.0 heeft een technologisch luik dat een impact zal hebben op de gehele sector. De vraag is hoe het bedrijf hiermee op een slimme manier in de lead komt, zonder dat het miljoenen euro’s hoeft te investeren in zijn organisatie. Verschillende functies zullen ‘hertekend’ worden.

De algemene directie, die instaat voor de bedrijfsvisie, moet nu voorbij de muren van de fabriek kijken. Vroeger kenden grotere bedrijven ook al technieken (zoals EDI) die de informatiestroom tussen klant en leverancier regelden. Op dat model proberen sommigen nu een Internet of Things te bouwen.

Die visie gaat uit van een vaste relatie tussen klant en leverancier, een relatie die niet verandert en dus de grote investering waard is. Maar morgen kan het best dat andere klanten of leveranciers zich aanmelden. Niet iedereen heeft overigens baat bij een grootschalige automatisering. Misschien is het zinvoller voor het bedrijf om zich op een of meerdere platforms in te schakelen.

De salesmanager verliest zijn klassieke rol om verkopers aan te sturen, te rapporteren en ‘cijfer’ te halen. Dat paste in het beeld van verkopers die typische midsize transacties realiseren. Maar morgen of overmorgen heb je kleinere transacties, series van één en dus een meer B2C-benadering nodig. Daarop is de winst echter te laag om er een verkoper op af te sturen. Dat worden dus online transacties.

Maar tegelijk kan je ook veel grotere transacties realiseren omdat je je fabriek als het ware ‘in stukken knipt’ en via IoT het bedrijf aan een platform in de cloud kunt koppelen. Dat luik van het verhaal bouwt op recurrente samenwerkingen, sterke cijfers en een meer corporate aanpak waar privacy, IP, … belangrijke aspecten zijn.

In dat beeld zijn geen klassieke verkopers meer nodig. Het kan best dat de R&D-manager dan de grootste verkoopimpact heeft en dat diens creativiteit de sales gaat aansturen. De salesmanager moet dan corporate gaan werken maar veeleer een marketinginspirator zijn die de media bespeelt en aan branding doet.

De verkoper heeft dan een heel andere rol. De marketingmanager, die vroeger leads moest binnenbrengen, moet nu digitale leads binnenhalen en daartoe meer aan tracking doen, wat de functie dichter bij sales brengt. Hij of zij moet dan denken in termen van B2B-branding en aan imago werken.

Samendenkwerk
De ontmoeting in Berlijn mikt op sales- en marketingmanagers, businessunit managers, de bedrijfsdirectie… De organisatoren beogen ‘interactie’, ’samendenkwerk’ en ‘netwerking’ van en tussen ecosystemen waarbij het eerder gaat om co-marketing en co-creatie.

Terwijl velen denken dat de wereld van morgen beheerst zal worden door enkele Amazons, zie ik heel veel combinaties mogelijk die niet noodzakelijk bouwen op slimme en dure technologie maar zich een plek veroveren door samen te werken en in complementariteit iets nieuw creëren. <<
door Jan Lagast, managing partner bij Forte, co-organisator van de IS&M 4.0 Summit

Internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit
18 en 19 oktober 2018 - www.ism4point0.com