Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Columns & Blogs 15/05/2018 9:40:49

Industrie 4.0 gooit niet alleen de productie in tal van sectoren volledig door elkaar. Ook de job van managers, verkopers, marketing- en communicatiemensen zal er straks heel anders uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Een filmpje maken in je bedrijf? - column

Op naar de Champions League van Industrie 4.0 ! - column

Huidig energiebeleid leidt tot jobverlies en minder investeringen - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Optimaliseren en integreren van mijn onderhoudsplan in de bedrijfsprocessen

SBM Gent

van 16/05/2018 tot 6/06/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Maintenance & Reliability Engineering, Storingen en onderhoudsplanning

Bluepoint Antwerpen

van 24/05/2018 tot 28/06/2018

Bedrijfsbezoek nieuwe gebouwen Endress + Hauser

Carlistraat - Evere

van 29/05/2018 tot 21/06/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(23/5) Sector vraagt standaardisatie glazen drankflessen met statiegeld

(23/5) UGent-fysicus Frank Verstraete wint Francqui-Prijs 2018

(22/5) DAF en VDL bouwen samen elektrische vrachtwagens

(22/5) Arcadis aangesteld voor engineeringstudies fase 1 Oosterweelverbinding

(17/5) Flanders Make investeert 15 miljoen euro in West-Vlaanderen

(16/5) Inhuldiging grootschalig Europees batterijproject op Terhills-site

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Wat is de impact van Industrie 4.0 op de industriële bedrijfsstrategie en de functies van sales & marketing? Later dit jaar buigt in Berlijn een internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit zich hierover.

Sommige bedrijven krijgen plots een plaats waarvan ze voorheen alleen maar konden dromen, terwijl anderen naar defensiemodus moeten schakelen om zich te handhaven. Wat het precies wordt, is onmogelijk op voorhand te weten. Duidelijk is wel dat je voorbij de muur van het eigen bedrijf moet kijken naar wat er gebeurt in de markt en de sector, naar de impact van de ontwikkelingen voor de eigen waardeketen en die van anderen.

Onderkennen wat er precies aan de hand is, is niet zo evident als weleer toen alles rond schaalvoordelen draaide en concentratie, consolidatie en centralisatie de trends van de dag waren. Je hoefde maar in één richting te kijken. Nu komen er spelers van verschillende trappen achter u oprukken. Terwijl ze vroeger helemaal geen rol van betekenis hadden, herschudden zij nu de kaarten.

Wat verandert er dan wel?
Industrie 4.0 heeft een technologisch luik dat een impact zal hebben op de gehele sector. De vraag is hoe het bedrijf hiermee op een slimme manier in de lead komt, zonder dat het miljoenen euro’s hoeft te investeren in zijn organisatie. Verschillende functies zullen ‘hertekend’ worden.

De algemene directie, die instaat voor de bedrijfsvisie, moet nu voorbij de muren van de fabriek kijken. Vroeger kenden grotere bedrijven ook al technieken (zoals EDI) die de informatiestroom tussen klant en leverancier regelden. Op dat model proberen sommigen nu een Internet of Things te bouwen.

Die visie gaat uit van een vaste relatie tussen klant en leverancier, een relatie die niet verandert en dus de grote investering waard is. Maar morgen kan het best dat andere klanten of leveranciers zich aanmelden. Niet iedereen heeft overigens baat bij een grootschalige automatisering. Misschien is het zinvoller voor het bedrijf om zich op een of meerdere platforms in te schakelen.

De salesmanager verliest zijn klassieke rol om verkopers aan te sturen, te rapporteren en ‘cijfer’ te halen. Dat paste in het beeld van verkopers die typische midsize transacties realiseren. Maar morgen of overmorgen heb je kleinere transacties, series van één en dus een meer B2C-benadering nodig. Daarop is de winst echter te laag om er een verkoper op af te sturen. Dat worden dus online transacties.

Maar tegelijk kan je ook veel grotere transacties realiseren omdat je je fabriek als het ware ‘in stukken knipt’ en via IoT het bedrijf aan een platform in de cloud kunt koppelen. Dat luik van het verhaal bouwt op recurrente samenwerkingen, sterke cijfers en een meer corporate aanpak waar privacy, IP, … belangrijke aspecten zijn.

In dat beeld zijn geen klassieke verkopers meer nodig. Het kan best dat de R&D-manager dan de grootste verkoopimpact heeft en dat diens creativiteit de sales gaat aansturen. De salesmanager moet dan corporate gaan werken maar veeleer een marketinginspirator zijn die de media bespeelt en aan branding doet.

De verkoper heeft dan een heel andere rol. De marketingmanager, die vroeger leads moest binnenbrengen, moet nu digitale leads binnenhalen en daartoe meer aan tracking doen, wat de functie dichter bij sales brengt. Hij of zij moet dan denken in termen van B2B-branding en aan imago werken.

Samendenkwerk
De ontmoeting in Berlijn mikt op sales- en marketingmanagers, businessunit managers, de bedrijfsdirectie… De organisatoren beogen ‘interactie’, ’samendenkwerk’ en ‘netwerking’ van en tussen ecosystemen waarbij het eerder gaat om co-marketing en co-creatie.

Terwijl velen denken dat de wereld van morgen beheerst zal worden door enkele Amazons, zie ik heel veel combinaties mogelijk die niet noodzakelijk bouwen op slimme en dure technologie maar zich een plek veroveren door samen te werken en in complementariteit iets nieuw creëren. <<
door Jan Lagast, managing partner bij Forte, co-organisator van de IS&M 4.0 Summit

Internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit
18 en 19 oktober 2018 - www.ism4point0.com

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UGent-fysicus Frank Verstraete wint Francqui-Prijs 2018

UGent-fysicus Frank Verstraete krijgt deze wetenschapsprijs voor zijn grensverleggend onderzoek in de kwantummechanica. Hij ontwikkelde de “Quantum Tensor Networks”.

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Het handmatig bijhouden van spreadsheets in Excel is in de industrie nog steeds heel gewoon. Het energieverbruik, de productie, stilstand, zieken, het aantal gewerkte uren ...

Vier Belgische finalisten voor Wetenschapstalent-award 2018

Er maken dit jaar vier Belgen en één Nederlander kans op de titel van New Scientist Wetenschapstalent 2018, waarbij de winnaar 2.500 euro ontvangt.

Vlaamse en Nederlandse partners onderzoeken handel in warmte in grensregio

Het project DOEN stimuleert hergebruik van restwarmte, zoals de uitwisseling van restwarmte van ArcelorMittal met de Oost-Vlaamse gemeente Zelzate en de Nederlandse plaats Terneuzen.

Imec lanceert AR/VR-bril met oog-tracking technologie

Imec demonstreert op het Imec Technology Forum in Antwerpen een nieuwe draadloze technologie, die op basis van elektro-oculografie (EOG) zeer nauwkeurig oogbewegingen kan meten.

VUB-rectoraatsgebouw krijgt eigen ontworpen windturbines op dak

Deze week plaatsen studenten Industrieel Ingenieur van de VUB tijdelijk windturbines op het dak van het beschermde rectoraatsgebouw. Ze willen fondsen werven voor de verhuis van hun FabLab.

‘Kaizen-driven’ naar de ‘digitale fabriek van de toekomst’ - artikel

Siemens, dat zelf een digitale fabriek van de toekomst heeft in het Duitse Amberg, doet de maturiteitstest en begeleidt klanten op weg naar hun eigen ‘digital enterprise’.

EU: uitstoot van schadelijke gassen door vrachtwagens met 15% verminderen

De Europese Commissie stelt dat een meer aerodynamisch ontwerp van vrachtwagens voor minder brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke gassen, zoals CO2, kan zorgen.

RS Components lanceert DesignSpark Marketplace

RS Components (RS) onthulde een bètaversie van een belangrijk nieuw platform: 'DesignSpark Marketplace'. Hiermee kunnen makers, pro-makers, starters en kleine bedrijven hun eigen uitvindingen en productcreaties aan een breed publiek van collega's en ingenieurs tonen en verkopen. >>

Partners