Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Columns & Blogs 15/05/2018 9:40:49

Industrie 4.0 gooit niet alleen de productie in tal van sectoren volledig door elkaar. Ook de job van managers, verkopers, marketing- en communicatiemensen zal er straks heel anders uitzien.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Wat is de impact van Industrie 4.0 op de industriële bedrijfsstrategie en de functies van sales & marketing? Later dit jaar buigt in Berlijn een internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit zich hierover.

Sommige bedrijven krijgen plots een plaats waarvan ze voorheen alleen maar konden dromen, terwijl anderen naar defensiemodus moeten schakelen om zich te handhaven. Wat het precies wordt, is onmogelijk op voorhand te weten. Duidelijk is wel dat je voorbij de muur van het eigen bedrijf moet kijken naar wat er gebeurt in de markt en de sector, naar de impact van de ontwikkelingen voor de eigen waardeketen en die van anderen.

Onderkennen wat er precies aan de hand is, is niet zo evident als weleer toen alles rond schaalvoordelen draaide en concentratie, consolidatie en centralisatie de trends van de dag waren. Je hoefde maar in één richting te kijken. Nu komen er spelers van verschillende trappen achter u oprukken. Terwijl ze vroeger helemaal geen rol van betekenis hadden, herschudden zij nu de kaarten.

Wat verandert er dan wel?
Industrie 4.0 heeft een technologisch luik dat een impact zal hebben op de gehele sector. De vraag is hoe het bedrijf hiermee op een slimme manier in de lead komt, zonder dat het miljoenen euro’s hoeft te investeren in zijn organisatie. Verschillende functies zullen ‘hertekend’ worden.

De algemene directie, die instaat voor de bedrijfsvisie, moet nu voorbij de muren van de fabriek kijken. Vroeger kenden grotere bedrijven ook al technieken (zoals EDI) die de informatiestroom tussen klant en leverancier regelden. Op dat model proberen sommigen nu een Internet of Things te bouwen.

Die visie gaat uit van een vaste relatie tussen klant en leverancier, een relatie die niet verandert en dus de grote investering waard is. Maar morgen kan het best dat andere klanten of leveranciers zich aanmelden. Niet iedereen heeft overigens baat bij een grootschalige automatisering. Misschien is het zinvoller voor het bedrijf om zich op een of meerdere platforms in te schakelen.

De salesmanager verliest zijn klassieke rol om verkopers aan te sturen, te rapporteren en ‘cijfer’ te halen. Dat paste in het beeld van verkopers die typische midsize transacties realiseren. Maar morgen of overmorgen heb je kleinere transacties, series van één en dus een meer B2C-benadering nodig. Daarop is de winst echter te laag om er een verkoper op af te sturen. Dat worden dus online transacties.

Maar tegelijk kan je ook veel grotere transacties realiseren omdat je je fabriek als het ware ‘in stukken knipt’ en via IoT het bedrijf aan een platform in de cloud kunt koppelen. Dat luik van het verhaal bouwt op recurrente samenwerkingen, sterke cijfers en een meer corporate aanpak waar privacy, IP, … belangrijke aspecten zijn.

In dat beeld zijn geen klassieke verkopers meer nodig. Het kan best dat de R&D-manager dan de grootste verkoopimpact heeft en dat diens creativiteit de sales gaat aansturen. De salesmanager moet dan corporate gaan werken maar veeleer een marketinginspirator zijn die de media bespeelt en aan branding doet.

De verkoper heeft dan een heel andere rol. De marketingmanager, die vroeger leads moest binnenbrengen, moet nu digitale leads binnenhalen en daartoe meer aan tracking doen, wat de functie dichter bij sales brengt. Hij of zij moet dan denken in termen van B2B-branding en aan imago werken.

Samendenkwerk
De ontmoeting in Berlijn mikt op sales- en marketingmanagers, businessunit managers, de bedrijfsdirectie… De organisatoren beogen ‘interactie’, ’samendenkwerk’ en ‘netwerking’ van en tussen ecosystemen waarbij het eerder gaat om co-marketing en co-creatie.

Terwijl velen denken dat de wereld van morgen beheerst zal worden door enkele Amazons, zie ik heel veel combinaties mogelijk die niet noodzakelijk bouwen op slimme en dure technologie maar zich een plek veroveren door samen te werken en in complementariteit iets nieuw creëren. <<
door Jan Lagast, managing partner bij Forte, co-organisator van de IS&M 4.0 Summit

Internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit
18 en 19 oktober 2018 - www.ism4point0.com

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

ifm sensoren met open IO-Link bouwsteen voor Industrie 4.0 - advertorial

Tot nog toe bleef Industrie 4.0 een vaag concept, maar we schuiven nu stilaan in een tweede of zelfs derde fase. De focus ligt niet zozeer meer op automatisering, wel op flexibiliteit.

Jan De Nul Group bestelt geavanceerde monopile gripper bij Huisman

Het gaat om de levering van de meest geavanceerde monopile gripper tot op heden, die zal worden gebruikt voor de installatie van de monopiles voor windmolenparken, zoals Northwester 2.

Sweco blijft op overnamepad

Sweco Belgium heeft Planet Engineering (ingenieurs- en adviesbureau gespecialiseerd in stabiliteit, burgerlijke bouwkunde, utiliteitsbouw, veiligheidscoördinatie, EPB en EPC) overgenomen.

IIoT-bedrijf haalt 1 miljoen euro op in financieringsronde

VersaSense, een industrieel internet of things (IIoT) bedrijf, heeft een financieringsronde met het Gemma Frisius Fonds beëindigt, waarbij meer dan 1 miljoen euro aan fondsen werd opgehaald.

3.870 fotovoltaïsche panelen voor ULB

Tegen eind dit jaar zullen deze panelen met een capaciteit van 1,3 MW op verschillende campussen van de ULB geïnstalleerd worden. Het project kadert in het duurzame energiebeleid van de ULB.

Aandrijvingen: van motor- naar systeemefficiëntie? - artikel

Interessante ontwikkelingen vonden we tijdens Hannover Messe 2018 vooral bij de elektromotoren. Het voorbije decennium stonden die in het teken van efficiëntie.

Haven van Antwerpen organiseerde eerste chainPORT hackathon

Aan de hackathon deden ruim 400 deelnemers mee, waarbij het winnende team van het bedrijf Rombit een oplossing uitwerkte voor de optimalisatie van de opgegeven ‘Expected Time of Arrival’.

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners