Deense elektrische bussen opgeladen met Siemens laadstations

Siemens heeft met Movia, de grootste Deense openbare transportdienst, op verzoek van de gemeenten een raamcontract ondertekend voor de levering van laadstations voor elektrische bussen.

Trefwoorden: #CO2, #CO2-uitstoot, #elektrische autobus, #laadstation, #opladen, #Siemens

Lees verder

Techniek

( Foto: Siemens )

ENGINEERINGNET.BE - Vijfenveertig gemeenten, waaronder de stad Kopenhagen in de Deense hoofdstadregio en de regio Seeland, kunnen genieten van de voordelen van dit contract.

Siemens biedt snellaadstations (High Power Charger, HPC) aan met vermogens van 150kW, 300kW of 450kW. Het contract loopt over drie jaar en omvat de bouw, installatie, inbedrijfname en het telebewakingssysteem eBus Cloud. Het contract wordt aangevuld met een onderhoudscontract met een looptijd van zes jaar.

Aan de geselecteerde busstations worden laadstations opgesteld, die de elektrische bussen voorzien van de nodige energie via een op een mast aangebrachte, neerlaatbare stroomafnemer (pantograaf).

Het batterijbeheersysteem van de elektrische bussen stuurt het laadproces volgens het standaardprotocol ISO15118 via W-LAN. Het in de internationale norm DIN EN 61851 gedefinieerde pilootcontrole (Control Pilot, CP) laat bovendien handmatige sturing van het laadproces toe om de hoogste veiligheidsnormen te waarborgen.

Het laadproces wordt gestart via een W-LAN-verbinding wanneer de elektrische bus aan de laadmast aankomt. De batterijen laden op door de vierpolige stroomafnemer verbonden met de laadrails van de bus van zodra de bestuurder de parkeerrem heeft aangezet.

De elektrische bussen zijn op het dak boven de vooras uitgerust met laadrails. Zodra de bestuurder de parkeerrem afzet, wordt het laadproces gestopt, de stroomafnemer gaat automatisch omhoog en de bus kan vertrekken.

Aan de HPC-stations (High Power Charger) kunnen de busbatterijen in amper vier tot zes minuten tijdens normale stops worden opgeladen, zodat ze de hele dag op de lijn kunnen rijden.

De stad Kopenhagen wil tegen 2025 bovendien de eerste CO2-neutrale stad ter wereld zijn. De omschakeling naar elektrische bussen in Kopenhagen, waar zich jaarlijks bijna 100 miljoen reizigers met de bus verplaatsen, helpt om stof- en lawaaivervuiling en CO2-uitstoot door publieke bussen te vermijden.