Wereldprimeur: zware testfaciliteit voor gelaste verbindingen bij TU Delft

Bedrijfsnieuws 19/04/2018 17:09:22

Het apparaat kan onder meer in 4 weken de vermoeiing in gelaste scheepsstukken nabootsen van 20 jaar varen op zee, maar is ook breder inzetbaar om constructies beter te kunnen ontwerpen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Tips voor een betere afstemming tussen onderhoud & safety - whitepaper

Wat weet u over de evolutie van de Maintenance Manager? - whitepaper

Central Auto overgenomen door Imes Dexis

8 ingrediënten voor een projectleider bij CMMS-implementatie - whitepaper

Wanneer is tandwielkast aan vervanging toe - techniek

Wat is het beste tegen veroudering van uw machinepark? - whitepaper

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Ingenieursdebat: Implementatie Industrie 4.0

Ingenieurshuis - Antwerpen

maandag 18 november 2019

Inzicht in lastechniek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 18/11/2019 tot 16/12/2019

Kwaliteitsmanagement

Europahotel - Gent

dinsdag 19 november 2019

Seminarie: Ethiek van techniek

Koninklijke Militaire School - Brussel

dinsdag 19 november 2019

Welding Week 2019

Flanders Expo Gent

van 19/11/2019 tot 21/11/2019

ie-net-lezing futurist Richard van Hooijdonk

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

Keuze van de redactie

(14/11) Auto rijdt op brandstof uit zeewier

(13/11) Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

(6/11) Ontwikkeling drijvend offshore windproject in Schotse wateren

(6/11) Nieuw Belgisch medtech-fonds haalt 20 miljoen euro op

(5/11) Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

(31/10) Digitalisering topprioriteit voor Nederlandse en Belgische bedrijven

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - "Onderhoudskosten zijn een nachtmerrie voor elke scheepseigenaar", zegt Mirek Kaminski, hoogleraar scheeps- en offshore constructies aan de Nederlandse TU Delft.

"Schepen zouden daarom duurzamer, effectiever en goedkoper moeten worden." Kaminski wil hierom de ontwerpmethode van schepen verbeteren.

Daar moet een unieke testfaciliteit op de TU Delft bij helpen: de hexapod, door Mirek zelf uitgedacht. Deze hexapod heeft een gewicht van 60 ton en afmetingen van 6 bij 5 bij 3 meter. Kaminski gaat er stukken van schepen tussen leggen van maximaal 1 m3 waar lassen in zitten.

“Bij vermoeiing van schepen gaat het altijd over gelast materiaal, want lassen zorgt voor microscheurtjes waardoor de verbinding tussen twee gelaste constructie-elementen minder sterk wordt”, zegt hij.

Op zo’n proefstuk brengt Kaminski de werkelijke krachten aan waarmee een schip te maken krijgt. Hij wil zo alle karakteristieke gelaste verbindingen in een schip een maand lang testen, waarmee hij een levensduur van twintig jaar kan simuleren. Dat komt doordat hij de krachten met een hogere frequentie aanbrengt dan in werkelijkheid (30 Hz).

De hexapod geeft in vier weken inzicht in de vermoeiing die normaal na 20 jaar varen op zee optreedt. Het apparaat brengt krachten van 100 ton in alle zes richtingen aan: omhoog en omlaag, links en rechts, voor en achter. Volgens Kaminski is de hexapod het eerste apparaat ter wereld dat een constructie met zes krachten tegelijkertijd kan belasten.

De hexapod is een universeel apparaat waarmee in principe alle belaste constructies zijn te testen en uiteindelijk effectiever te ontwerpen: bijvoorbeeld auto’s die op een weg rijden, vliegtuigen in turbulentie, bruggen waar vrachtwagens overheen rijden, gebouwen tijdens aardbevingen en windmolens in de wind.

TU Delft investeerde de helft van het geld in het innovatieve apparaat, een kwart kwam van de overheid en het andere kwart kwam van 23 bedrijven; vrijwel de gehele offshore industrie deed mee. << (Lydia Heida) (foto: screen YouTube - TU Delft)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Toepassing TPC in spuitgietproduct werkt - techniek

Het Nederlandse spuitgietbedrijf Alligator Plastics slaagde erin om een voorgevormde geometrie uit TPC in een matrijs te omspuiten. De toepassing van TPC’s in een spuitgietproduct werkt dus.

VUB-onderzoekers ontwikkelen nieuwe generatie optische computers

De onderzoeksgroep Applied Physics van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft een nieuwe generatie optische computers ontwikkeld, de zogenaamde Coherent Ising machines.

Gerecycleerd materiaal te weinig gebruikt bij productie nieuwe producten

Uit een studie over hoe ver de Belgische kunststofindustrie staat in de circulaire economie blijkt dat de recyclage van kunststoffen in België sinds 2006 met 54% gestegen is.

DP World verlaagt CO2-voetafdruk door inzet hybride containerliften

Onlangs kwamen 10 van in totaal 19 nieuwe hybride straddle carriers aan op de Antwerp Gateway terminal van DP World. De aankoop maakt deel uit van een investering van 197 miljoen euro.

Rittal shelter solutions veroveren de markt - techniek

Rittal Belgium vierde onlangs de levering van de 500ste AAC-shelter aan een tevreden klant. De shelters beschermen apparatuur en installaties tegen externe factoren en bieden vele voordelen.

Bijzondere supergeleider dankzij vrij hangende laagjes

Supergeleiding verdwijnt bij blootstelling van het materiaal aan een sterk magneetveld. Rijksuniversiteit Groningen ontdekte dat de zogeheten Ising supergeleiding daar tegen is beschermd.

Leuven’s onderzoek ontrafelt hoe ziekenhuisbacterie hartklep infecteert

Onderzoekers van het Centrum voor Moleculaire en Vasculaire Biologie (KU Leuven) en UZ Leuven kunnen nu verklaren hoe de ziekenhuisbacterie zich aan een hartklep vasthecht.

Nieuwe pilootfabriek helpt productiebedrijven bij digitalisering

In Hasselt en Luik kunnen voortaan in een realistisch nagebouwde industriële omgeving, samen met specialisten van Sirris, hun eigen ‘productielijn van de toekomst’ gebouwd en getest worden.

Carlo Gavazzi lanceert nieuwe I/O-link smart configurator

De SCTL55 is de nieuwe draagbare, zelfaangedreven en gebruiksvriendelijke slimme configurator voor IO-Link-sensoren die gemakkelijke en snelle toegang tot sensorgegevens mogelijk maakt om sensorparameters overal en altijd te beheren. Het 5,5-inch HD-touchscreen biedt toegang tot diagnotische tools. >>

Partners