Europees proefproject Interflex test energiesysteem van de toekomst

Interflex creëert, vanuit het Nederlandse Eindhoven, een lokale markt waarbij elektrische auto’s of een centrale stroom vragen of aanbieden op gunstige tijden voor het elektriciteitsnet.

Trefwoorden: #energiesysteem, #Europees proefproject, #Interflex, #testen

Lees verder

Nieuws

( Foto: screen video Interflex )

ENGINEERINGNET.BE - Met de transitie naar duurzame energie wordt het een hele uitdaging om het elektriciteitsnet in balans te houden.

Een oplossing hiervoor is op zoek te gaan naar slimme alternatieven om verbruiks- en aanbodpieken te beperken.

Met de Europese pilot Interflex wordt dit laatste in de praktijk getoetst. Door mensen te stimuleren om hun energieverbruik te verplaatsen, bijvoorbeeld door ‘s nachts een auto op te laden.

Bij deze pilot onderhandelt de Nederlandse netbeheerder Enexis met aanbieders van diensten die het verbruik van energie kunnen sturen. Deze partijen maken grootschalige afspraken met bijvoorbeeld bezitters van elektrische auto’s op welk tijdstip deze opgeladen worden. Dat gebeurt via een app. In ruil hiervoor krijgen ze geld.

Bedrijven kunnen via een lokale marktplaats bieden op een bepaalde flexibiliteitsvraag van de netbeheerder en daar een bepaald bedrag voor vragen. Ook wordt er een boete afgesproken die het bedrijf moet betalen als deze niet de gevraagde flexibiliteit levert.

Hierdoor kan de netbeheerder een afgewogen keuze maken hoe essentieel de gevraagde flexibiliteit is en welk bedrag zij bereid is daarvoor te betalen. Zo kan zij de belasting van het elektriciteitsnet op piekmomenten in een klap fors terugbrengen en kan het netwerk optimaal gebruikt worden.

Ook wordt er een centrale batterij met een variabele aansluitcapaciteit getoetst. Bij deze batterij is te sturen hoe snel deze laadt en ontlaadt, waardoor overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen is. Dit wordt gerealiseerd door een nieuw type aansluiting met een variabele capaciteit.

Op momenten dat het elektriciteitsnet zwaar wordt belast bij veel vraag of aanbod, is de aansluitcapaciteit van de centrale batterij lager waardoor het opladen en ontladen van elektriciteit langzamer gaat. Buiten de piekmomenten is de aansluitcapaciteit extra hoog.

In de zomer van 2018 vindt de proef plaats. Andere partners van Interflex zijn TNO en ElaadNL, Jedlix, Sympower en Croonwolter&dros.


' Lydia Heida)